Slavnostní hostiny – recepce, raut Střední odborná škola Otrokovice Slavnostní hostiny – recepce, raut Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Milena Michnová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Bc. Milena Michnová / Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-Tos/3-SL-1/14 Název DUM Slavnostní hostiny – recepce, raut Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Technika obsluhy Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: charakteristika recepce a rautu, jejich průběh, způsob obsluhy a doporučené pokrmy Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Recepce, raut, rautová obsluha, rautové občerstvení Datum 29. 6. 2013
Slavnostní hostiny – recepce, raut Náplň výuky Rautová obsluha Pokrmy vhodné na raut
Raut Když se řekne raut ... Rauty jsou v dnešní době nejoblíbenější formou společenského setkání spojeného s pohoštěním. Řada našich klientů volí formu rautu také proto, že raut umožňuje lehce navázat kontakty se zajímavými lidmi a dává účastníkům volnost pohybu. Rautová menu Rautová tabule nabízí širokou paletu pokrmů a může být zaměřena na delikatesy národní kuchyně hostitele. Rautové menu vždy respektuje přání milovníků masa i přísných vegetariánů. Co nesmíme opomenout Při přípravách je důležité pomyslet na výzdobu, promyšlenou organizaci průběhu večera, volbu hudby a doprovodný program.
Charakteristika rautu je volnější formou pohoštění vhodné ho pořádat pro 30 a více hostů doba konání je neomezená, od dopoledne až po pozdní večer, liší se nabízený sortiment pro všechny hosty nemusí být místo k sezení připravuje se seznam pokrmů a nápojů pokrmy a nápoje s připravují na nabídkové stoly hosté si sami překládají – obsluha pouze pomáhá některé pokrmy mohou porcovat a nabízet kuchaři na 20 – 40 hostů se počítá 1 obsluhující sortiment pokrmů má být vhodný pro konzumaci bez nožů Druhy rautů: 1. Klasický – podáváme pouze pohoštění 2. Reklamní – podáváme pohoštění spojené s předvedením produktů 3. Obchodní – pohoštění spojené s předvedením produktů
Organizace rautu Raut – klasická forma pohoštění pomocí nabídkových stolů, hosté jsou společensky oblečeni a doba trvání rautu by neměla přesáhnout 2 hodiny. Počet míst k sezení může být nižší než počet hostů. Pokrmy na raut se nedoplňují pouze poloprázdné, mísy se skládají dohromady. K dispozici je studený stůl, cukrářský stůl, teplý bufet, kávový bufet, nápojový stůl – dle požadavku objednavatele (víno, minerální vody, ovocné šťávy, ne lihoviny). Cena rautu je stanovena předem a odvíjí se dle předpokládaného počtu hostů na rautu. Objednavatel obdrží při sjednávání akce kalkulaci což je soupis podávaných pokrmů. Před vpuštěním hostů do místnosti se doporučuje s objednavatelem provést předání rautu což je odsouhlasení pokrmů dle kalkulace a provést o tomto záznam (dodací list) s podpisy obou stran. Nápoje se zpravidla účtují dle skutečně odebraného množství a s objednavatelem se sjedná pouze sortiment.
Recepce Recepce je slavnostnější forma rautu, používá se v diplomatických a politických kruzích průběh se řídí předem stanoveným protokolem má slavnostní zahájení hosty vítá a loučí se s nimi hostitel je povolen pozdní příchod o 15 min Galarecepce je druh rautu s krátkým programem trvá maximálně tři hodiny je obvykle organizována ve stoje Obr. 1
Rautová obsluha Organizace práce je jednoduchá, obsluhující jsou rozděleni do tří skupin: 1. Skupina – má na starost nabídkové stoly 2. Skupina – provádí debaras 3. Skupina – servis nápojů používá se nabídkových stolů (studených, teplých, nabídkových) hosté si sami vybírají a obsluhují se pro všechny hosty nemusí být místo k sezení, pohybují se po prostoru Obr. 2
Příklad vhodných pokrmů Studený bufet 300 g / osoba Miniřízečky v trojobalu Variace domácích tlačenek Galantina z kuřete Uzená vepřová kýta s jablečným křenem krájená před hosty Variace nejznámějších Českých sýrů s jahodovou marmeládou Rybí mísa Uzený pstruh, kapr, tolstolobik, … Variace uzenin s křenem a hořčicí Teplý bufet 300 g / osoba Králík pečený po selsku s vepřovým bokem Kuřecí prsa v hříbkové omáčce Pečená kachna po staročesku Pařížské brambůrky Chlupaté knedlíky Špekové knedlíky Obr. 3
Ovoce, zelenina, saláty 150 g / osoba Rajčata sypaná strouhaným modrým sýrem Krájená zelenina Zelný salát se slaninou Pyramida z čerstvého kusového ovoce Dezerty Jablkový závin s vlašskými ořechy Tvarohový závin Řez smetanového dortu s čerstvými malinami Doplňky, omáčky Omáčky studené, teplé Dresinky k zelenině Pečivo Nápoje se zpravidla účtují dle skutečně odebraného množství a s objednavatelem se sjedná pouze sortiment. Obr. 4
Kontrolní otázky Charakteristika rautu Organizace rautu Rozdíl mezi recepcí a rautem Rautová obsluha Vhodné pokrmy na rautu
Seznam obrázků Obr. 1: vlastní Obr. 2: vlastní Obr. 3: vlastní
Seznam použité literatury: [1] Gustav Salač, MVDr. Milan Pribula, Hana Sedláčková: Technika obsluhy a služeb, SNP – pedagogické nakladatelství, Praha, 1996. ISBN 80-85937-10-7 [2] Gustav Salač: Stolničení, nakladatelství učebnic Fortuna 2001, Praha, 2001. ISBN 8O-7168-752-9
Děkuji za pozornost