Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 21.01.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.08.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Rozbor uměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Kritický realismus v literatuře
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_24_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
FANTASTICKÁ LITERATURA
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Portréty literárních osobností světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Alexandr Sergejevič Puškin
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Portréty literárních osobností světové literatury
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla L. N. Tolsteho.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kritický realismus v literatuře
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
TÉMA: LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Kritický realismus Téma: Ruský kritický realismus – L. N. Tolstoj Metodický list/anotace: Seznámení s tvorbou představitelů ruského realismu, praktická práce s ukázkami z tvorby L. N. Tolstého; pojmy realismus, kritický realismus; možno využít i ve 4. ročníku jako opakování k ústní části maturitní zkoušky.

Ruský kritický realismus 19. STOLETÍ Pravdivé a kritické zobrazení skutečnosti

Ivan Sergejevič Turgeněv  Lovcovy zápisky – soubor povídek ze života na ruském venkově  Otcové a děti – ruská šlechtická společnost a její změny v polovině19. století Ivan Alexandrovič Gončarov  Oblomov – typ „zbytečného člověka“, ztráta životních hodnot Fjodor Michailovič Dostojevskij  Zločin a trest - psychologický román o vraždě a pocitech viny  Idiot – román o dobrém a ušlechtilém člověku, kterého proto ostatní považují za idiota  Bratři Karamazovi – sociálně-filozofický román o otcovraždě Lev Nikolajevič Tolstoj

Tvorba  Dětství, Chlapectví, Jinošství – autobiografie  Vojna a mír – čtyřdílná románová epopej zobrazující osudy ruské společnosti v 1. polovině 19. století, za napoleonských válek  Anna Kareninová – román o ženě hledající v životě lásku, končí tragickou sebevraždou Obr. 1

Lev Nikolajevič Tolstoj Vojna a mír Pozorně si přečtěte ukázku z románu

„„K zemi!“ vykřikl pobočník a lehl si. Kníže Andrej zůstal nerozhodně stát. Granát kouřil a vrtěl se jako káča mezi ním a ležícím pomocníkem, na rozmezí oranice a louky, vedle trsu pelyňku. „ Je to možné, aby to byla smrt? Přemítal kníže Andrej a díval se úplně novým, závistivým pohledem na trávu, pelyněk a na pramének kouře, který se vinul od pohyblivého černého míčku. „Nemohu, nechci zemřít, miluji život, mám rád tuto trávu, půdu, vzduch.“ Takto přemítal a současně si uvědomoval, že se na něho dívají.“(1)

Zamyslete se nad otázkami Kníže Andrej Bolkonskij, jedna z hlavních postav, je účastníkem napoleonských válek; jaké pocity má v nebezpečí? (chce žít, zároveň ale má zodpovědnost za ostatní vojáky, nemůže se bát, musí být příkladem) Jak byste charakterizovali pohled autora na válečné události? Jak je popisuje? (podrobně líčí krajinu, průběh bitvy, pocity, postup vojsk, osudy jednotlivých postav se prolínají, několik dějových linií)

V románu vystupuje velké množství postav, mimo jiné i postav autentických. Znáte některé? (Napoleon, generál Kutuzov, car Alexandr – autentické; Piere Bezuchov, rodina Rostovových, Bolkonských apod.) Jak byste charakterizovali tento žánr? Jak na vás působí styl vyprávění? (rozsáhlý historický román, velké množství postav, několik dějových linií) Kde a kdy se odehrává děj románu? (Rusko, Napoleonovo tažení do Ruska, napoleonské války, ¼ 19. století)

„V baráku v zajetí Pierre poznal – nikoli rozumem, ale celou svou bytostí, životem -, že člověk je stvořen pro štěstí a že toto štěstí je v něm samém, v ukojování přirozených lidských potřeb, a že všechno neštěstí na světě nepochází z nedostatku, nýbrž z přebytku; ale za tyto tři poslední týdny pochodu poznal ještě další potěšující pravdu – poznal, že na světě není nic strašného. Poznal, že tak jako není na světě situace, v níž by byl člověk šťasten a dokonale svoboden, tak také není situace, v níž by byl zcela nešťasten nebo nesvoboden.“(2) (co pro něj znamená štěstí, neštěstí, člověk nemá zoufat, má bojovat a nevzdávat se)

Obr. 1: REPIN, ILJA. Soubor:Ilya Efimovich Repin ( ) - Portrait of Leo Tolstoy (1887).jpg-Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: %29_-_Portrait_of_Leo_Tolstoy_%281887%29.jpg MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN (1)(2) SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2001, ISBN