Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Hv.1.01 Význam HV pro sociální činnost Vytvořeno: Ověřeno: Třída:SČ1
Význam HV pro sociální činnost Vzdělávací oblast:Všeobecně vzdělávací předměty Předmět:Hudební výchova Ročník:1. Autor:Yvona Baboráková Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:sociální činnost, společenské vědy, hudební činnosti Anotace: Materiál je určen k pochopení významu hudební výchovy pro sociální činnost a využití v některých dalších společenských vědách.
Sociální činnost a hudební výchova Sociální práce je profese, která se zabývá uplatněním společenské teorie zlepšením kvality života lidí, sociálních skupin a celé společnosti. To zahrnuje využití ostatních společenských věd jako prostředku ke zlepšení životních podmínek a změně postoje společnosti k chronickým problémům.
Společenské vědy Na sociální práci mají vliv společenské vědy jako například psychologie, pedagogika, sociologie, filozofie, ale také: hudební, výtvarná nebo literární výchova.
Význam společenských věd pro studenty Získávají teoretické vědomosti a praktické dovednosti pro nepedagogickou výchovně- vzdělávací činnost, tj. pro udržování a rozvíjení psychických a fyzických schopností klientů, jejich společenských a pracovních návyků a dovedností, naplňování jejich volného času. Osvojí si různé výtvarné techniky, hudební, hudebně pohybové, pracovně terapeutické a jiné dovednosti a činnosti, naučí se vytvářet a realizovat samostatně i v týmu volnočasové a výchovně-vzdělávací projekty.
Význam HV při studiu Hudební výchova vede žáka prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností k porozumění hudebnímu umění a hudbě, k jejímu aktivnímu vnímání a využívání jako svébytného prostředku komunikace.
Hudební činnosti Vokální činnosti - práce s hlasem, při níž dochází ke kultivaci pěveckého i mluvního projevu v souvislosti s uplatňováním a posilováním správných pěveckých návyků. Instrumentální činnosti - hra na hudební nástroje a jejich využití při hudební reprodukci i produkci.
Hudební činnosti Hudebně pohybové činnosti - ztvárňování hudby a reagování na ni pomocí pohybu, tance a gest. Poslechové činnosti - aktivní vnímání znějící hudby, při níž žák poznává hudbu ve všech jejích žánrových, stylových i funkčních podobách, učí se hudbu analyzovat a interpretovat.
Kontrolní otázky 1.Proč má hudební výchova význam pro sociální činnost? 2.Které společenské vědy ovlivňují sociální práci? 3.Jaké znáte hudební činnosti?
Správné odpovědi 1.Získávání teoretických vědomostí pro nepedagogickou výchovně-vzdělávací činnost, naplňování volného času, vytváření a realizace samostatně i v týmu volnočasových a výchovně- vzdělávacích projektů. 2.Psychologie, pedagogika, sociologie, filozofie, hudební, výtvarná nebo literární výchova. 3.Vokální, instrumentální, hudebně pohybové, poslechové činnosti.
Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. cloveka.html