Rozpočty územních samosprávných celků Vybrané otázky Ing. Zuzana Trhlínová, Ph.D. Katedra veřejné správy, VŠFS Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

Rozpočtové určení daní na Slovensku
Financování VÚSC Vybrané otázky Ing. Zuzana Trhlínová, Ph.D. Katedra veřejné správy, VŠFS Praha.
Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
P ř íprava nového zákona o RUD Mgr. Petr Gazdík -starosta obce Suchá Loz -člen komise MF pro přípravu nového zákona o RUD.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Systém financování územní veřejné správy
Daňová teorie a politika
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Vládní neziskové organizace
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Daňová teorie a politika
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Finanční a rozpočtové právo
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Rozpočtová soustava SVR (1)
Ekonomické aspekty veřejné správy
Finanční a rozpočtové právo
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Financování obcí II.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
Návrh na změnu RUD (kompromisní návrh) Miroslav Kalousek, ministr financí ČR.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Soustava veřejných rozpočtů
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočet obce.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočet obce Černovice
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Teorie fiskálního federalismu
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Rozpočty územních samosprávných celků Vybrané otázky Ing. Zuzana Trhlínová, Ph.D. Katedra veřejné správy, VŠFS Praha

Fiskální federalismus zkoumání finančních vztahů mezi ústřední vládou a nižšími správními úrovněmi optimální přiřazení příjmů, rozdělení odpovědnosti za zabezpečování a financování veřejných statků mezi jednotlivými články, či úrovněmi fiskálního systému

Role místních a krajských rozpočtů Předpoklad: ◦ Decentralizace, změna konceptu řízení ve VS – od „řízení k vládnutí“ ◦ Obce a města jako základní aktér socio-ekonomického rozvoje, základ demokracie společnosti ◦ Kraje: koordinace zájmů ◦ Schopnost zajistit vysokou životní úroveň jak ve vztahu k obyvatelům i dalším subjektům v území ◦ Podpora budování kvalitního podnikatelského prostřed a usměrňování místního a regionálního rozvoje ve smyslu posilování konkurenceschopnosti území Předpoklady: ◦ Právní prostředí ◦ Lidské zdroje ◦ Finanční zdroje Míra finanční autonomie územních samosprávných celků! 3

Finanční kapacita rozvoje obcí, měst a krajů Potenciál dlouhodobého financování rozvoje a základní předpoklad finančního managementu: ◦ Majetek ◦ Vlastní zdroje – problematika daňových příjmů, RUD ◦ Dotace – problematika metodiky a transparentnosti ODPOVĚDNOST 4

Požadavky na příjmy ÚS Dostatečně výnosné Do určité míry závislé na aktivitě obce/kraje Co nejrovnoměrněji rozloženy Plánovatelné Administrativně nenáročné NAPLNĚNÍ TĚCHTO KRITÉRIÍ V PRAXI ? 5

Vliv legislativy na rozpočty RUD, ◦ Změny v oblasti legislativy: RUD RUD RUD RUD RUD 2013 ◦ Podíl daňových příjmů jednotlivých velikostních kategorií obcí DPH Loterijní zákon 6

Změny financování lokálních samospráv  do roku 2001: daňové příjmy obcí závisely na výnosech daní z příjmů vybraných od poplatníků se sídlem či bydlištěm na území obce, významnou roli v něm rovněž hrála vazba na celookresní daňový výnos, což způsobovalo velké rozdíly v příjmech mezi stejně velkými obcemi a výraznou nestabilitu příjmů obcí v čase. Negativním důsledkem tohoto systému byla např. velká daňová konkurence mezi obcemi, kdy obce vracely podnikatelům část vybraných daní, aby je udržely na svém území  od roku 2001: důležitější než úspěšní podnikatelé v obci počet obyvatel – koeficienty atp. („honba za více obyvateli“) potřeba oba přístupy správně vyvážit a zohlednit další možné ukazatele – jako např. rozloha obce, starší obyvatelé, školní děti, nadmořská výška …..

Struktura příjmů obcí, měst, krajů 1.vlastní zdroje daňové příjmy ◦ sdílené daňové příjmy ◦ výlučné daňové příjmy nedaňové příjmy kapitálové příjmy 2.další zdroje investiční dotace (kapitálové) neinvestiční dotace (běžné) 8

Daňové příjmy procentický podíl na výnosech z daní upravuje Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní sdílené daně - jejich výše není podmíněná velikostí daňového výnosu na území vymezeném pro výkon územní samosprávy, uplatňuje se zde solidární princip výlučné daně - jsou dány výší výnosu z příslušného území samosprávy

Struktura daňových příjmů obcí – sdílené daně Sdílené daně jsou tvořeny % podílem na výnosech: ◦ daně z přidané hodnoty ◦ daně z příjmu právnických osob (pokud není poplatníkem obec nebo kraje) ◦ daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků ◦ daně z příjmu fyzických osob vybírané srážkou ◦ daně z příjmu fyzických osob z podnikání

Podíly obcí a měst na sdílených daních 11

Obce s počtem obyvatel od-do Koeficient y velikostní kategorie obcí Do 1000, , , , , , , , , , , , a více1,6715 Hlavní město Praha2,7611 Přepočítací koeficienty Obce s počtem obyvatel od-do Koeficienty postupných přechodů Násobek postupných přechodů 0-501,0000 1,0000 x počet obyvatel obce , ,0700 x počet obyvatel z obce přesahujících , ,5 +1,1523 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících a více1, ,9 +1,3663 x počet obyvatel z obce přesahujících Počet obyvatel10% Počet dětí v MŠ a žáků ZŠ 7% Postupné přechody80% Započtená výměra kat.území obce 3% 12

Předpokládaný daňový výnos 13

Struktura příjmů obcí v roce 2012 a

Motivační prvky motivace pro podporu podnikání a zaměstnanosti ze strany obcí podíl na dani z příjmu fyzických osob z podnikání rozdělovaný podle místa bydliště podnikatele podíl na dani z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků rozdělený podle poměru počtu zaměstnanců v obci k 1. prosinci předcházejícího roku k počtu zaměstnanců ve všech obcích České republiky 15

Struktura daňových příjmů obcí – výlučné daně daně z nemovitostí daně z příjmu právnických osob za předpokladu, že poplatníkem je příslušná obec

Místní a správní poplatky Mají fakultativní charakter (rozhoduje zastupitelstvo) ◦ Zák. č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích – druhy (ze psů, za lázeňský nebo rekreační pobyt, za užívání veřejného prostran ství, ze vstupného, z ubytovací kapacity, za povolení vjezdu aj.) ◦ Pojmy: poplatník, předmět, základ, sazba, osvobození,splatnost, sankce Z vlastní správní činnosti ◦ Např. výpisy z matrik, povolení stavby, ověření pravosti a podpisů, … 17

Návratné úvěrové příjmy úvěr od peněžního ústavu příjmy z emise obligací (tzv. komunální obligace), i z dalších druhů CP návratné půjčky a finanční výpomoci od jiných subjektů, např. ze státního rozpočtu nebo ze státních fondů –jsou zpravidla bezúročné nebo nízce úročené. Poskytování půjček a návratných finančních výpomocí upravuje zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. VČR mají dominantní postavení půjčky ze Státního fondu životního prostředí a Státního fondu rozvoje bydlení. směnky–využívání směnky jako platebního instrumentu a její náležitosti upravuje v ČR směnečný a šekový zákon. finanční leasing(komunální leasing) = finanční nebo operativní pronájem. Nevýhoda –poměrně finančně náročné. Výhoda – rychlost pořízení investice, pružnost splátkového kalendáře. Využití finančního leasingu celkově zvyšuje zadluženost územní samosprávy. 18

Struktura daňových příjmů krajů Sdílené daně jsou tvořeny % podílem na výnosech: daně z přidané hodnoty daně z příjmu právnických osob, pokud není poplatníkem kraj daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků daně z příjmu fyzických osob vybírané srážkou daně z příjmu fyzických osob z podnikání Výlučným daňovým příjmem kraje je: daň z příjmu právnických osob za předpokladu, že poplatníkem je příslušný kraj Kraje nemají daňovou pravomoc!

Podíly krajů na sdílených daních 20

Struktura příjmů a výdajů krajů 21

Nenávratné peněžní transfery Nejvýznamnější složku příjmů krajů tvoří dotace. běžné dotace na financování provozních, neinvestičních potřeb, které jsou přidělované formou: ◦ účelových dotací, které převažují ◦ neúčelových dotací, o jejichž použití rozhodují kraje samy kapitálové(investiční) účelové dotace – jsou nepravidelné (financování investiční výstavby– výstavba školy apod., financování investic–silnice apod., realizaci a financování záměrů státní politiky a vyhlášených výdajových programů) 22

Dotace krajů z kapitoly Všeobecná pokladní správa (MF) ◦ to dotace na výdaje na krajské zastupitele, na financování samosprávní činnosti, na převod výkonu státní správy a financování nových útvarů krajských úřadů a výdajů na provoz krajských úřadů převodem z resortních kapitol státního rozpočtu ve velikosti úměrné přenosu působnosti (tj. zabezpečování veřejných služeb) z jednotlivých ministerstev na kraje, tzn. na financování přenesené funkce. ◦ dotace z kapitol ministerstva zdravotnictví, MPSV, Mze, MK, MV, MMR, MŽP ◦ na financování nákladů organizačních složek a příspěvkových organizací, u nichž jsou kraje zřizovatelem. 23

Finanční potenciál obcí, měst a krajů Dotační politika státu Standardizace služeb, základní vybavenosti území Strategie a jejich dlouhodobé uplatňování, finanční výhledy ÚS Spoléhání na vnější zdroje Nepřímá vazba mezi podnikateli a příjmy u obcí a měst 24

Aktuální problémy a trendy Decentralizace – růst možností obcí, měst a krajůovlivňovat ekonomický rozvoj x finanční pravomoci Stanovení finančních strategií, které umožní ÚS podporovat inovační aktivity v území v dlouhodobé perspektivě : současný vnější rámec RUD, místní daně – nedostatečné prostředky pro realizaci rozvojových aktivit (přenesená x samostatná působnost) 25

26

Závěr: aktuální výzvy Finanční strategie – transparentnost a odpovědnost Posilování významu vlastních zdrojů x vnější zdroje Nastavení vnějšího rámce Participace veřejnosti na definování finančních strategií Další vzdělávání místních reprezentantů 27