Elektromagnetické záření 2. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetické vlny a záření
Advertisements

Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektromagnet a jeho užití - test
Elektromagnet a jeho užití
Měření času – jednotky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektromagnetické vlny a záření nejdůležitějším druhem elektromagnetického záření je světlo světlo jsou elektromagnetické vlny o velmi krátkých vlnových.
Elektromagnetické kmity a vlnění
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Šíření zvuku prostředím
Magnetické pole cívky s proudem
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektromagnetické záření 1. část
Elektromagnetické záření 3. část Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Základy sdělovací techniky
Dotykové displeje Petr Zeman.
Ultrazvuk a Dopplerův jev
Elektromagnetické vlny a záření
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektormagnetické vlnění
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Elektromagnetické záření a vlnění
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Elektromagnetické vlny
Tato prezentace byla vytvořena
37. Elekromagnetické vlny
Přehled elektromagnetického záření
Elektromagnetické záření
Tato prezentace byla vytvořena
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Elektronické dálkoměry
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Elektromagnetické vlnění
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Využití jaderného záření
VY_32_INOVACE_B3 – 01 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Navigační systém GPS GPS - Global Positioning System (úplný název je GPS Navstar) je satelitní navigační systém. Tento systém byl původně vybudovaný americkou.
Jaderné reakce Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , duben.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Rozhlas AM - používané kmitočty
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Zdroje zvuku Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Transformátor a jeho užití
Radioaktivita Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Tato prezentace byla vytvořena
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektrolýza a její využití
Magnetické pole Země Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Elektromagnetické vlny a záření
Satelitní měření polohy
Měření času Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Magnetické indukční čáry
PB169 – Operační systémy a sítě Přenos dat v počítačových sítích Marek Kumpošt, Zdeněk Říha.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Fyzika.
E LEKTROMAGNETICKÉ SPEKTRUM Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.12.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII RADIOKOMUNIKACE.
Elektromagnetické záření. Elektromagnetická vlna E – elektrické pole B – magnetické pole Rychlost světla c= m/s Neviditelné vlny, které se.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Elektromagnetické vlnění
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Elektromagnetické záření 2. část Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 2013, únor

2. Elektromagnetické vlnění - jednotlivé druhy Obr. 1

Radiové vlny Druhy: dlouhé, střední, krátké, velmi krátké. Využití:přenos informací, zpráv, hudby a obrazu při rozhlasovém a televizním vysílání. Zdroj: anténa – vodič, který vysílá elmag.vlny ve formě střídavých proudů o vysoké frekvenci

Pro přenos informací musí být elmag.vlna nejprve modulována (upravena) podle zvuku nebo obrazu (kopíruje např. průběh kmitů hlasivek). Modulovaná nosná vlna je vysílána anténou, postupuje k přijímači, kde se přenesený zvuk opět snímá a rozechvívá membránu reproduktoru.

Čím kratší je vlnová délka vlny (vyšší kmitočet), tím více informací lze přenášet. Obr. 2 Obr. 3

Šíření radiových vln DV a SV – využívá se ohyb vlnění podél zemského povrchu, vlnění se šíří i za velké překážky a členitým terénem;

KV – využívají odrazu od ionosféry (vodivé vrstvy atmosféry); Obr. 4

VKV – nutná přímá viditelnost mezi vysílačem a přijímačem – síť retranslačních vysílačů; TV signál – vysílán ze stacionární družice – obíhá kolem Země stejnou rychlostí, jako se Země otáčí – zůstává stále nad stejným místem. Obr. 5

Příjem TV obrazu – televizní přijímač Princip: svazek elektronů, jež vyletují z rozžhavené katody, je vychylován magnetickým polem svisle i vodorovně.

Mikrovlny  = 0,001m – 0,1 m Odrážejí se od kovových předmětů a využívají se v radiolokaci při sledování pohybu letadel a lodí za tmy a mlhy. RADAR („Radio Detecting and Ranging“) = „vyhledávání a zaměřování pomocí radiových vln“ – navigace, měření rychlosti

Mobilní telefony – přenos informací pomocí vln o kmitočtu 900 MHz (=0,3 m). Rozsáhlá síť malých antén. GPS – „globální poziční systém“ určuje polohu s přesností několika metrů, využívá satelitní síť 28 družic umístěných ve výšce 20 200 km s oběžnou dobou ½ dne, vysílajících kódované signály na frekvencích 1227 MHz a 1575 MHz. Obr. 7

Mikrovlnné trouby - =0,12 m mikrovlny jsou pohlcovány v látkách, ohřívají je a přenášejí teplo. Obr. 8

Použité zdroje KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří; ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Dotisk 1. vydání. Nakladatelství Prometheus, spol. s r. o., Praha 4, 2003. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-193-0. Zdroje obrázků: O. Mejsnar. [cit. 2013-01-29]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Jested_002.JPG/401px-Jested_002.JPG > obr. 2 Sebastian Janke. [cit. 2013-01-29]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/Ionospheric_reflection.png/800px-Ionospheric_reflection.png>, obr. 4 Søren Peo Pedersen. [cit. 2013-01-29]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/CRT_oscilloscope.png> , obr. 6 www.office.microsoft.com – obr. 1, 3, 5, 7, 8