VY_32_INOVACE_CHK4_5260 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu: Rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PESTICIDY Vratislav Malý Kristýna Černá Tomáš Jarolín Andrea Mikešová.
Advertisements

…aneb pokusy s jednou rukou…
Projekt SIPVZ Multimediální chemie Chemie v praxi
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ ALKOHOLY A FENOLY.
Nebezpečné chemické látky
Pesticidy Obr. 1 Obr.2 Zpracoval:Vyhňák Miroslav Třída:2.L Šk. rok:2013/2014 Předmět:Biologie Vyučující:Mgr.L.Kašpar.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PESTICIDY Pesticidy jsou chemické prostředky, které se užívají k zamezení ztrát na kulturních rostlinách, zásobách potravin i krmiv. Podle biologické účinnosti.
Vyučující: Ing. Petra Jeřábková
Mechanizační prostředky na ochranu rostlin
Spotřeba pesticidů v ČR
Michaela Vlasáková Pesticidy.
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Projekt SIPVZ Multimediální chemie Chemie v praxi
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Herbicidy, jejích použití,
VY_32_INOVACE_CHK4_5760ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK4_4560 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PESTICIDY A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Fungicidy, obchodní název Předmět:
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Hydroxyderiváty FENOLY I..
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Odborný výcvik Ročník:
Ochrana plodin proti škodlivým činitelům
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.12 Název pro školu:EU CH 12 Název materiálu:Ochranné pomůcky Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
VY_32_INOVACE_CHK4_5860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Pesticidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Průšová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Postřiky proti škůdcům Kód VM:VY_52_INOVACE_64_64 Vzdělávací předmět:Pěstování rostlin Tematická oblast:Škůdci.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Chemie pro člověka.
Vypracoval : Marek Voštinka
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_116_Fenoly AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Anotace – Pracovní list prověřuje znalosti o určitých druzích keřů, bylin, kapraďorostů, mechorostů, hub a lišejníků. Autor - Zuzana Pištová Jazyk -
VY_32_INOVACE_CHK4_4860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Nitrosloučeniny Dusíkaté deriváty s funkční skupinou – NO2
VÝCHOVA SPOTŘEBITELE EKOLOGICKY ŠETRNÉ POTRAVINY.
K čemu jsou soli užitečné – hnojiva, keramika, pesticidy, prací prostředky Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Jitka Moosová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Ch_074_Pesticidy Ch_074_Detergenty a pesticidy_Pesticidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Pesticidy Dělení dle: A/ Typ škůdce: Akaricidy: přípravky určené k hubení roztočů Algicidy: přípravky určené k hubení řas Arborocidy: pesticidy určené.
 V molekule uhlovodíku je vodík nahrazen skupinou –NH 2  Příklady:  aminomethan: CH 3 NH 2  diaminoethan: CH 2 NH 2  aminobenzen: C 6 H 5 NH 2.
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výbušniny Charakteristika: Při výbuchu dochází k přeměně chemické (eventuelně jaderné či elektrické) energie v energii tepelnou pro nastartování reakce.
Šablona 32.  Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo  Autor: Mgr. Lenka Kajabová  Předmět: Chemie  Očekávaný výstup: propojení teoretické.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Ch_074_Detergenty a pesticidy_Pesticidy Autor: Ing. Mariana Mrázková
Autor: Mgr. Markéta Ulrychová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
CHEMIE - Pesticidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Bc. Ivana Francová, SOU Liběchov Chemická ochrana rostlin Chemická ochrana rostlin je dnes nejrozšířenější, využívá velkého množství ochranných látek zvaných.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CHK4_5260 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: březen 2013 Autor: PaedDr. Bohumíra Šalonková Určeno pro předmět: Chemie Tematická oblast: Chemie kolem nás Obor vzdělání: Kosmetické služby (69-41-l/01) 4. ročník Název výukového materiálu: Pesticidy, výbušniny – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku, řešení úkolů je zakryto obdélníky Čas: 20 minut

Pesticidy Jsou biologicky aktivní látky určené k hubení škůdců Jsou jedovaté i pro člověka Jejich účinkům jsou vystaveny složky biosféry - vzduch, voda, půda Nejvíce se uplatňují v zemědělství Před jejich použitím je třeba dodržovat pokyny výrobce na obalu a používat ochranné pomůcky Obaly jsou nebezpečný odpad

Ochrana zdraví a přírody před účinky chemizace používat pesticidy v co nejmenší míře a jen v souladu s doporučením, používat ochrané pomůcky pokud je použití nutné, dodržovat dávkování uvedené v bezpečnostním listě nebo na obale dodržovat ochranné lhůty uvedené na obale nebo v bezpečnostním listě (např. při postřiku zeměděl. plodin proti škůdcům) při aplikaci inzekticidu v uzavřeném prostoru izolovat potraviny a po aplikaci prostor opustit zamezit přístupu malých dětí a zvířat, aby nemohlo dojít k pozření nebo kontaminaci (např. k pozření návnady na slimáky nebo ke kontaminaci plochy, která byla ošetřena herbicidem) při práci s pesticidy dbát na to, aby nebyla zasažena půda a zdroje vody obaly od pesticidů ekologicky likvidovat v organizacích k tomu určených např. OZO

Dělení pesticidů Inzekticidy hubí hmyz Herbicidy hubí plevely Fungicidy hubí dřevokazné houby a plísně Moluskocidy hubí měkkýše Rodenticidy hubí hlodavce Akaricidy hubí roztoče další

Úkol č.1: Napište skupinový název pesticidu, který bude hubit škůdce na obrázcích 1 až 7, řešení najdete pod obrázkem 2 3 1 fungicidy herbicidy moluskocidy 4 5 7 inzekticidy akaricidy fungicidy 6

Zástupci pesticidů Inzekticidy – hubení hmyzu Jsou vyrobeny: 8 Inzekticidy – hubení hmyzu Jsou vyrobeny: Na bázi organofosfátů – estery kyseliny trihydrogenfosforečné, např. Actellic Jsou to chlorované uhlovodíky, např. DDT, Raid Jsou vyrobeny na bázi organických kyanosloučenin, např. Biolit Na bázi fenolů např. Nitrosan, což je - 2-methyl- 4,6-dinitrofenol 9 10

Zástupci pesticidů Úkol č.2 : napište vzorec Kyseliny trihydrogenfosforečné 1,2,3,4,5,6 hexachlorcyklohexanu, který byl používán jako pesticid pro ochranu plodin a byl EU zakázán 2-methyl-4,6-dinitrofenol Najdi na internetu co jsou to juvenilní hormony

Zástupci pesticidů Herbicidy – hubení plevele 11 Herbicidy – hubení plevele Travex vyroben na bázi chlorečnanu sodného, používá se i jako defoliant Přípravky na bázi kyseliny dichlorfenoxyoctové - součást defoliantu Agent Orange (Vietnam) Přípravek Roundup na bázi esterů k. fosforečné

Zástupci pesticidů Úkol č.3: napište vzorec chlorečnanu sodného Úkol č.4 : najděte na internetu, co jsou to defolianty

Zástupci pesticidů 13 12 Fungicidy – hubí plísně a houbové choroby zemědělských plodin a také zdiva, dřeva apod. Používají se sloučeniny mědi, rtuti, zinku i jiných těžkých kovů a deriváty alkoholů 14

Zástupci pesticidů Moluskocidy 15 Moluskocidy Jsou používány: síran měďnatý, kyselina citronová, dále látky na bázi metaldehydu a karbamátů – odvozeny kyseliny karbamové NH2COOH 16

Chemické přípravky k hubení škůdců Rodenticidy používají se při deratizaci Nejčastěji se používají chemické látky narušující krevní srážlivost např. warfarin nebo fosfid zinku a další Akaricidy K hubení se používají karbamáty, organofosfáty nebo halogenderiváty

Úkoly: Úkol č.5: přiřaďte A)herbicid 1) savo proti plísni B)fungicid 2) biolit C)inzekticid 3) přípravek na bázi bílého fosforu D)rodenticid 4) roundup Úkol č.6: vysvětlete pojmy A) Organofosfát B) Fenol C) Karbamát D) Halogenderivát

Výbušniny Jsou látky, které působením tepla, světla, nárazem nebo působením jiné chemické látky vybuchují. Přitom se uvolňuje energie a plynné produkty. Dělí se na: třaskaviny střeliviny trhaviny

Třaskaviny Látky velmi citlivé na podnět Využívají se proto jako rozbušky a roznětky Jejich úkolem je zapálit střelivinu nebo přivést k výbuchu trhavinu Zástupci: třaskavá rtuť, azid olovnatý a soli kyseliny pikrové (trinitrofenol) - pikráty 1

Střeliviny Jsou látky prudce hořící za uvolňování plynů Používají se jako náplň nábojů a slouží k vyražení střely (kulky) z nábojnice Zástupci: bezdýmý střelný prach vyrobený na bázi nitrocelulozy

Trhaviny Nejrazantnější výbušniny 17 Nejrazantnější výbušniny Užívají se ve vojenství, ale také při trhacích pracech v dolech, lomech a ve stavebnictví Zástupci: dusičnan glykolu = nitroglykol dusičnan glycerolu = nitroglycerin = dynamit 2,4,6 trinitrotoluen = TNT 2,4,6 trinitrofenol = kyselina pikrová = ekrazit semtex = plastická trhavina na bázi pentritu

Úkol č.7: doplňte jednoho zástupce k jednotlivým výbušninám výbušniny třaskaviny střeliviny trhaviny Úkol č.8: napište vzorec a) dynamitu b) TNT c) kyseliny pikrové

Zdroje: 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tigerschnegel1.jpg 2 http://www.spuni.cz/drevokazni-skudci/ 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Girsch_Standort_Wegrand.jpg 4 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:House_mouse.jpg 5 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kom%C3%A1r.JPG 6 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:House_Dust_Mite.jpg 7 http://www.spuni.cz/plisne/ 8 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Actellic.jpg 9 http://vimeo.com/18992035 10 http://www.biolit.cz/produkty-detail.asp?KatID=1&ID=45 11 http://curezone.com/ig/i.asp?i=41634 12 http://www.kvetiny-chudejova.cz/fungicidy.html?vyhledavani=&vsude=&list=&xmlid=26735 13 http://www.kvetiny-chudejova.cz/fungicidy.html?vyhledavani=&vsude=&list=&xmlid=2726 14 http://www.drogeriemarket.cz/produkt/734/savo-proti-plisnim-rozprasovac-500ml 15 http://www.kvetiny-chudejova.cz/insekticidy.html?vyhledavani=&vsude=&list=&xmlid=26216 16 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Metaldehyd.png 17 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PETN-semistructural-formula-2D-B.png?uselang=cs