Fyzika 6. ročník Teplota Anotace Prezentace, která se zabývá vysvětlením pojmu teplota Autor Ing. Zdeněk Fišer Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci se seznámí s pojmem teplota a naučí se ho měřit SVP Ne Klíčová slova Fyzika, teplota Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost 596 kB
Fyzika 6. ročník Teplota a její měření
Teplota těles souvisí s pohybem částic látky. Čím rychlejší je pohyb, tím větší je teplota. Teplotu měříme teploměry (kapalinové, bimetalové, polovodi-čové) a znázorňujeme ji na teplotní stupnici (skalární veličina). Rozlišujeme teplotní stupnici - Celsiovu - Kelvinovu - Fahrenheitovu
– Celsiova - značí se t - jednotkou je Celsiův stupeň [°C] - základními body jsou - telpota tání ledu 0 °C - teplota varu vody 100 °C
– Fahrenheitova - značí se F - jednotkou je stupeň Fahrenheita [°F] - základními body jsou - bod mrazu vody 32 °F - bod varu vody 212 °F
– Kelvinova (termodynamická) - značí se T - jednotkou je Kelvin [K] - základními body jsou - absolutní nula (počátek stupnice) - trojný bod vody 273,16 K
Vztahy mezi Kelvinovou a Celsiovou stupnicí Hodnota teplotního rozdílu na obou stupnicích je stejná
Příklad Převeďte 323 K = ...............°C 120°C = .............. K
t = T - 273 t = 323 – 273 = 50°C 323 K = 50 °C T = t + 273 T = -120 + 273 = 153 K 120°C = 153 K