Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Zdravotní nauka.2.01 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:SČ 2
DÝCHACÍ ÚSTROJÍ – funkce a stavba stěny dýchacích cest Vzdělávací oblast:Název vzdělávací oblasti Předmět:Zdravotní nauka Ročník:1. Autor:Mgr. Ivana Košková Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky:obraz dýchacího ústrojí, dataprojektor, notebook Klíčová slova:dýchání, vnitřní a vnější dýchání, rozvod plynů, orgány dýchacího ústrojí, stavba stěny dýchacího ústrojí Anotace: Materiál je určen pro studenty oboru Sociální činnost, první ročník. Seznamuje s funkcí dýchacího ústrojí a stavbou stěny dýchacího ústrojí.
Víte že, pro zajištění všech pochodům v organismu je nutný dostatečný přívod kyslíku bez kyslíku vydržíme 5 min (mozek) při všech pochodech (reakcích) v organismu vzniká CO2 + H2O, proto je nutné odstranit především CO2
Funkce dýchacího ústrojí umožňuje : výměnu plynů mezi organismem a vnějším prostředím – plicní ventilace výměnu plynů mezi vzduchem a krví a mezi krví a tkáněmi Dýchací ústrojí zajišťuje přívod kyslíku a odvádění oxidu uhličitého.
Pojem dýchání (respirace) je to pohyb vzduchu do plic a z plic řízení dýchání leží v prodloužené míše – umožněno přes periferní nervy pod pojmem dýchání rozumíme pochody, které jsou od sebe oddělené, ale propojené funkčně : – dýchání vnější – zevní – dýchání tkáňové – vnitřní – rozvod dýchacích plynů
Dýchání vnější (zevní) je to výměna plynů mezi atmosférou a krví Zabezpečují ho: dýchací pohyby hrudníku – nádechem a výdechem dýchací trubice – zabezpečují přesun plynů do plic vlastní dýchací orgán – plíce
Dýchání vnitřní – tkáňové je to výměna plynů ( kyslíku a oxidu uhličitého) mezi krví a buňkami Zabezpečují ho: dýchací soustava oběhová soustava (krev)
Rozvod dýchacích plynů jde o transport kyslíku a oxidu uhličitého krví Zabezpečují ho: oběhová soustava (krev)
Stavba a funkce dýchacích cest Dýchací cesty jsou tvořeny: 1.dýchacími trubicemi – vodivá část dýchacích cest a) horní cesty dýchací – dutina nosní, nosohltan b) dolní cesty dýchací – hrtan, průdušnice, průdušky 2.vlastním dýchacím orgánem – plícemi – respirační část dýchací soustavy
Stěna dýchací trubice 1.sliznice 2.podslizniční vazivo 3.chrupavčitý nebo kostěný skelet 4.hladká svalovina
Stěna dýchací trubice 1.sliznice – je tvořena cylindrickým řasinkovým epitelem, řasinky kmitají, posouvají hlen, který zachycuje nečistoty, mikroorganismy... 2.podslizniční vazivo – je ho poměrně hodně a při zánětu je silně prosáklé a dojde k zúžení dýchacích cest 3.chrupavčitý nebo kostěný skelet – zabraňují zúžení trubic, tam kde chrupavky chybí (drobné průdušky), může dojít ke smrštění hladké svaloviny – astma 4.hladká svalovina
Opakování 1.Jaká je funkce dýchacího ústrojí? 2.Vysvětlete pojmy – dýchání, vnitřní dýchání, vnější dýchání. 3.Které orgány vytváří horní cesty dýchací? 4.Které orgány vytváří dolní cesty dýchací? 5.Jaké vrstvy vytváří stěnu dýchací trubice?
Použité zdroje DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: EPAVA, s. ISBN JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie - pro střední školy gymnaziálního typu. Olomouc: FIN PUBLISHING, s. ISBN NOVÁKOVÁ, I. Zdravotní nauka 1. díl. Praha: Grada Publishing, s. ISBN NOVOTNÝ, I. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: FORTUNA, s. ISBN Lidské tělo. Praha: Svojtka & Co., s.r.o., s. ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.