Druhy a aplikace filtrů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy filtrů, druhy filtrací
Advertisements

Organický Rankinův cyklus
Ochrana ovzduší III Základy ochrany životního prostředí
KOMPRESORY.
Výkonové vypínače vn a vvn
Palivová soustava vznětových motorů
Tato prezentace byla vytvořena
Zahoření komína Ing Jan Mareček.
Proudění tekutin Ustálené proudění (stacionární) – všechny částice se pohybují stejnou rychlostí Proudnice – trajektorie jednotlivých částic proudící tekutiny.
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Tiskárny.
Povrchové napětí kapalin
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Rozdíl mezi kluznými a kuličkovými ložisky
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Spalovací motory vznětové
Tepelné stroje -motory
Utěsňování spojů.
Pístové spalovací motory
Informatika - Tiskárny akademický rok 2013/2014
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
FILTRAČNÍ VLASTNOSTI NANOVLÁKEN VYROBENÝCH Z TAVENINY
Elektrické vlastnosti textilií
Předmět: Odborný výcvik Ročník: 2. a 3. Téma: Pěstování Rostlin
Metody oddělování složek směsí
TEPELNÉ MOTORY 3 Reaktivní motory.
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Separační metody.
Tepelné motory.
Výuka předmětu automobily
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Problematika a sanace dřevěných konstrukcí Tematický workshop:
Spalovací Turbína.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
RF 1.1. Klasifikace jaderných reaktorů Podle základního jaderného procesu, který probíhá v jaderném zařízení, lze jaderné reaktory rozdělit na dvě základní.
Tato prezentace byla vytvořena
05 – Separace plynných a kapalných směsí Petr Zbořil
Vodík palivo budoucnosti
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_18.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Palivová soustava vznětového motoru Tato soustava je jedna z nejdůležitějších pro funkčnost motoru. Palivem pro vznětový motor je nafta. Skládá se ze.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 39 AnotaceVýuka.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Číslicově řízené stroje, technické vybavení NC a CNC strojů.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Ochrana ovzduší III (TZL)
Motory – mazání a chlazení Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
Speciální konstrukce –
Orbis pictus 21. století Topné desky
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základy chemických technologií
Základy chemických technologií
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Základy chemických technologií
Transkript prezentace:

Druhy a aplikace filtrů AUTOMOBILOVÉ FILTRY (automotive filters) II. díl Druhy a aplikace filtrů Autor: Jakub Hrůza

1. Typy automobilových filtrů podle tvaru:

1.1 Ploché filtry – flat filters: Nejjednodušší varianta (pouze filtrační rouno umístěné do nosného rámu. Mohou být opatřeny zpevňující mřížkou. Podle technologie a typu filtrace se dělí na: Tenké určené pro povrchovou filtraci. Technologie výroby: tkaniny, pleteniny, spunbond, spunbond-meltblown (SM). Objemné určené pro hloubkovou filtraci. Technologie výroby: Termicky nebo chemicky pojené objemné netkané textilie, vpichované textilie, objemný meltblown … Použití: Levné filtry pro jednoduché aplikace. V automobilech jde o levnější varianty kabinového filtru, nebo předfiltr pro kabinový filtr, případně vzduchový filtr v motoru. a) bulk filter b) thin filter Polluted air Clean air Filter Supporting grid

Příklady plochých filtrů:

1.2 Skládané filtry – pleated filters: Vhodné pro vysoce účinné filtry, kdy filtrační materiál má vysokou účinnost, ale i vysoký tlakový spád. Proces skládání vede k výraznému zmenšení tlakového spádu a mírnému zvýšení efektivity filtrace. Je možné skládat pouze materiály tuhostí podobné papíru – nevýhoda. Jedná se o lisované netkané textilie, nebo naplavované vrstvy ze syntetických vláken, případně skleněných mikrovláken. Je nutné umístit filtrační materiál do neprodyšného rámu s tloušťkou 1 – 4 cm – vyšší cena, vyšší nároky na prostor pro filtr. Použití: Kabinové filtry, vzduchové filtry motoru. Polluted air Clean air Rigid frame Filter Air flow direction Filter thickness

Příklady skládaných filtrů, Examples of pleated filters:

1.3 Kapsové filtry -pocket filters: Princip i výhody podobné jako u skládaných filtrů, tloušťka filtru je ale srovnatelná s ostatními rozměry. Výhodou je možnost zpracovat jakýkoliv textilní materiál (nemusí být tuhý) Nevýhodou jsou rozměry a cena – z filtračního materiálu se nejprve šijí kapsy, které jsou následně ručně vkládány do rámů. Lze kombinovat kapsové a skládané filtry – maximalizace filtrační plochy. Použití: kabinové filtry. Polluted air Clean air Filter

Kombinace kapsového a skládaného filtru: Maximální filtrační plocha při přiměřených rozměrech. Využití: kabinové filtry Polluted air Filter Clean air

Variants of cartridge filter cross-section 1.4 Patronové filtry (cartridge filters) Popis: Plochá (tenká i objemná), nebo skládaná filtrační vrstva navinutá na perforované dutince. Výhodou je velká filtrační plocha při malých rozměrech filtru a samotěsnící schopnost filtrační vrstvy. Použití: Kabinové filtry, vzduchové filtry motoru, palivové filtry, olejové filtry… Výhodné zejména pro kapalinovou filtraci. Container Variants of cartridge filter cross-section Flat (bulky) filter Pleated filter Filter Perforated tube Polluted air Clean air

Speciální typ patronového filtru: Kónický filtr (Conical filter) Výhoda: Díky speciálnímu tvaru malý rozměr, velký povrch, menší zakřivení proudnic při průtoku. Vhodné pro rychle proudící tekutinu – palivo. Použití: Olejové a palivové filtry. Filter container Polluted air Filter Flow direction Cleaned air

Příklady patronových filtrů:

1.5 Lamelové obtékané filtry (lammellar filters) Nejde o běžné filtry, filtrovaná látka neprochází skrz filtr, ale obtéká jej, tedy proudí podél jeho povrchu. Efektivita filtrace není velká, zato tlakový spád dosahuje minimálních hodnot, což je hlavní výhoda. Příklady a použití: Filtry spalin Corrugated paper

2. Typy filtrů podle jejich použití: Vzduchové filtry (air filters): Kabinový filtr Vzduchový filtr v motoru (plus odstranění kapalin) Spalinové filtry Kapalinové filtry (liquid filters): Olejový filtr Palivový filtr Ostatní filtry (hydraulika, brzdové kapaliny, speciální filtry pro hybridní motory…)

Příklad využití filtrů v automobilu: Vzduchový filtr v motoru Kabinový filtr

2.1 Kabinové filtry (cabin filters) Použití: Záchyt pylů, prachu, aerosolů, kouřových částic (včetně cigaretového kouře), částečně bakterií, pachů a plynů ze vzduchu pro ochranu vzduchu v kabině. Důležité pro zamezení zdravotních problémů lidí s alergiemi. Obvykle filtry s vysokou účinností. Způsoby filtrace: Částicové filtry, obvykle HEPA filtr skládaný, nebo patronový skládaný Kombinace částicového filtru s aktivním uhlím pro záchyt pachů a plynů. 1. Částicový filtr 1. Částicový filtr s aktivním uhlím

Typické filtrační materiály: papír, naplavované textilie ze syntetických vláken, nebo skleněných mikrovláken, meltblown obvykle elektrostaticky nabíjený. Příklad filtrů firmy Mann-Hummel:

Ukázka umístění kabinového filtru v automobilu.

Různé tvary kabinových filtrů

2.2 Vzduchové filtry v motoru Použití: Při spalování je palivo smíšeno se vzduchem, ten je třeba vyčistit od částic, které by mohly poškodit motor. Jedná se především o částice prachu. Účinnost není tak velká, jako u kabinového filtru, důraz je kladen na životnost a odolnost vůči protržení (kombinace působení částic a vody). Způsoby filtrace: Pro osobní automobily částicová filtrace pomocí skládaných, nebo patronových skládaných filtrů. Pro nákladní a jiná užitková vozidla je před částicový filtr umístěn odstředivý odlučovač prachu (nebo jiný předfiltr) a je řešen záchyt malých kapek vody a jejich odvod. Pro ten účel je kontejner na filtr větší a opatřený ventilem odvádějícím zachycenou vodu.

Konstrukce filtru: Obvykle patronový skládaný, nebo kapsový skládaný Filtrační materiály: Papír s příměsí syntetických vláken, naplavovaná syntetická vlákna. Důležitá je hydrofobnost materiálu.

Odstředivý odlučovač prachu jako předfiltr Vzduchový filtr s odlučovačem vodník kapek

2.3 Spalinové filtry (exhaust filters) Princip a použití: Mohou doplňovat funkci katalyzátoru, případně jej nahradit – platí především pro stavební a jiné těžké stroje. Obvykle je nutné dodržovat minimální tlakový spád, jinak dochází ke snižování účinnosti funkce motoru. Konstrukce: Lamelové obtékané filtry, odstředivé usazování částic…

2.4 Olejové filtry (oil filters, lube oil filters) Princip: Olejový filtr se používá pro odstranění nečistot z motorového, nebo hydraulického oleje. V případě motorového oleje se jedná o malé částečky kovu, sazí a nespálených zbytků. Velikost filtrovaných částic je řádově v mikrometrech.

Způsoby záchytu částic: Mechanická filtrace skrz porézní média (pro běžné typy osobních automobilů). Filtrace probíhá obvykle systémem by-pass, kdy část filtrovaného oleje prochází filtrem a část jej obtéká. To je možné realizovat z důvodu cirkulace oleje v systému. Výhodou je menší namáhání filtru a vyloučení možnosti, že při jeho zanesení dojde k zastavení cirkulace oleje v motoru a tím k jeho poškození. Další možnosti určené především pro naftové motory větších vozidel: Magnetická filtrace Sedimentace (gravitační usazení částic) Odstředivá filtrace (využití jiné setrvačnosti částic, než oleje).

Oil flow through the filter Konstrukce olejového filtru: Obvykle patronový filtr s možností obtékání filtračního materiálu by-pass systémem. Bypass valve Oil flow through the filter

2.5 Palivové filtry (fuel filters) Princip a použití: Palivový filtr odstraňuje částice z paliva, které by mohly při spalování poškodit píst motoru. Tento filtr musí být schopen zachytávat i submikronové částice při různých režimech rychlosti toku paliva (volnoběh motoru i naplno sešlápnutý pedál plynu). Je nutné kontrolovat míru jeho zanesení částicemi, neboť při nárůstu tlakového spádu nad určitou mez dochází k snížení průtoku paliva a tím i k špatnému chodu motoru. Konstrukce: Obvykle se jedná o patronový filtr, který může být doplněn hrubým předfiltrem umístěným v palivové nádrži. Některé filtry určené zejména pro naftová paliva jsou schopny zachytávat též vodu obsaženou v palivu. Filtrační materiál je v tom případě hydrofobní a filtrační nádoba obsahuje též kontejner s odpouštěcím ventilem na záchyt a odvod vody. Materiály: naplavovaná syntetická vlákna, meltblown kombinovaný s dalšími materiály

Příklad palivového systému vozu Jaguar XJS

Příklady palivových filtrů:

Speciální filtry pro hybridní motory

To je konec povídání o filtraci v autech