Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Smyslová soustava.
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Autor: Lenka Kraváčková
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
50.1 Člověk – smyslová soustava
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Fyziologie smyslových orgánů
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Smysly Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem Prezentace č. 5 Autor: Pavla Plšková

Receptory a jejich rozdělení Receptor = čidlo, přijímá podněty z vnitřního nebo vnějšího prostředí a kóduje ve vzruchy. Reaguje jen na určitý druh podnětu – adekvátní podnět Exteroreceptory = podněty z vnějšího prostředí Interoreceptory = podněty z vnitřního prostředí Proprioreceptory = podněty z pohybové soustavy (svalové a šlachové) Při déle trvajícím dráždění může dojít k adaptaci receptoru Receptor + pomocná zařízení = smyslový orgán

Podle typu podnětu rozlišujeme 3 základní typy smyslových buněk mechanoreceptory – podnětem je mechanická deformace citlivých zakončení smyslových buněk fotoreceptory – podnětem je světelné záření chemoreceptory – podnětem je chemická sloučenina určitého typu

Fotoreceptory = zrak je pro člověka nejdůležitějším smyslem asi 80% všech informací získáváme prostřednictvím zraku (1)

Oko Stavba oka (2)

bělima bílý obal oka, v přední části přechází v rohovku cévnatka bohatě protkána cévami vpředu přechází v řasnaté těleso umožňující měnit zakřivení čočky z výběžku cévnatky odstupuje barevná duhovka uprostřed s kruhovým otvorem – zornicí (upravuje množství světla působícího na sítnici) sítnice vlastní světločivný systém oka zde jsou uloženy světločivné buňky tyčinky (černobílé vidění), čípky (barevné vidění) žlutá skvrna – místo nejostřejšího vidění – nahromadění čípků slepá skvrna – zde vychází z oka zrakový nerv – bez tyčinek i čípků

sklivec rosolovitá průhledná hmota vyplňující vnitřní prostor oční koule čočka zavěšena na vazivových vláknech vycházejících z řasnatého tělesa tvořena průhlednou rosolovitou hmotou schopnost akomodace – změna zakřivení čočky Optická soustava oka: rohovka – komorová hmota, čočka, sklivec Na sítnici se promítá ostrý, zmenšený a obrácený obraz pozorovaného předmětu

Sluch Lidské ucho rozlišuje zvuky v rozsahu 16 až 20 000 Hz, nejcitlivější je pro tóny v oblasti 1 000 až 3 000 Hz Ucho se člení anatomicky a funkčně na 3 části ucho zevní – tvoří boltec, zevní zvukovod uzavřen bubínkem ucho střední – je dutina v kosti spánkové, spojena Eustachovou trubicí s nosohltanem, nachází se zde 3 sluchové kůstky – kladívko, kovadlinka a třmínek, které přenášejí a zesilují chvění bubínku na malou plochu oválného okénka, a tím na perilymfu vnitřního ucha ucho vnitřní – je v dutinách kosti skalní, vlastní receptory zvukových vln, které jsou uloženy v blanitém hlemýždi, což je útvar uložený v kostěném labyrintu kosti skalní V hlemýždi se nachází Cortiho orgán = vlastní sluchový orgán

(3)

vnímání zvuku zvukové vlny jsou přenášeny sluchovými kůstkami na oválné okénko, které rozechvěje perilymfu, v níž je uložen blanitý hlemýžď. vlnění se přenáší na endolymfu v hlemýždi, kmity endolymfy způsobují posun membrány, na níž spočívají vláskové buňky Cortiho orgánu, které jsou velmi citlivé, zachytí i malé výchylky vlásků vláskové buňky jsou spojeny s vlákny nervových buněk, podráždění se přenáší na nervová vlákna vedoucí do mozkového kmene a následně až do spánkového laloku mozkové kůry (sluchové centrum)

Statokinetické ústrojí Statokinetické ústrojí je součástí vnitřního ucha Statické čidlo receptory uloženy v kulatém a vejčitém váčku blanitého labyrintu při změně polohy hlavy se vlivem gravitace krystalky vápenatých solí vychylují a dráždí speciální buňky zakončené jemnými vlásky – odtud je podnět veden do příslušného okrsku mozkové kůry = spánkový lalok Kinetické čidlo má receptory uloženy v ampulích polokruhových chodeb buňky jsou drážděny pohybem endolymfy při pohybu hlavy, podnět veden do spánkového laloku mozkové kůry

Zdroje Jelínek, Jan a Zicháček, Vladimír. Biologie pro gymnázia (teoretická a praktická část). Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2005. ISBN 80-7182-177-2. Obr. 1 Michal460. Oko człowieka: Wikipedia. Web Wikipedia. [Online] Wikimedia Foundation Inc., 29. Prosinec 2007. [Citace: 20. Prosinec 2013.] http://commons.wikimedia.org. Obr. 2 Tchoř. Schematic diagram of the human eye cs: Wikipedia. Web Wikipedia. [Online] Wikimedia Foundation Inc., 5. Červenec 2009. [Citace: 20. Prosinec 2013.] http://commons.wikimedia.org. Obr. 3 Chittka a Brockmann. Anatomy of the Human Ear cs: Wikipedia. Web Wikipedia. [Online] Wikimedia Foundation Inc., 15. Březen 2010. [Citace: 20. Prosinec 2013.] http://cs.wikipedia.org.