DUM - Digitální Učební Materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

I. Osvícenský absolutismus
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jonathan Swift Karolína Blažejová, C1B
Osvícenství.
rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
století vznik kapitalistické společnosti
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
2. Literární tvorba v období osvícenství
Blokové vyučování 8. třídy
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Osvícenství - Francie Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_06.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ____________________________________________________________________________.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Gulliverovy cesty Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 4 Deismus, materialismus a optimismus.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Významní představitelé renesanční literatury
Osvícenství v literatuře
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Klasicismus a osvícenství
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
OSVÍCENSTVÍ.
Renesance a humanismus
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Naturalismus v české literatuře
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Blokové vyučování 8. třídy
Filozofie osvícenství ve Francii
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DUM - Digitální Učební Materiál
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Daniel Defoe životopis anglického.
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Osvícenství.
Osvícenství, klasicismus
Transkript prezentace:

DUM - Digitální Učební Materiál   Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 ______________________________________________________________________ Vzdělávací oblast : Český jazyk a literatura Název a číslo DUMu : Osvícenství VY_32_INOVACE_D1_07 Anotace : Interaktivní výklad: osvícenství, představitelé, díla. Třída a datum ověření : 2.A , 10.9.2012 Autor : Mgr. Ludmila Muchová Registrační číslo : CZ.1.07/1.5.00/34.0701

OSVÍCENSTVÍ

Osvícenství 18. století, vznik v Anglii a Francii, nová politická a společenská ideologie vyhovující potřebám měšťana, na počátku stojí VFR (1789) a její skoncování s absolutismem

Znaky klíč ke spravedlivému řádu světa vidí v osvíceném (podporuje vzdělanost a rozvoj, přístupný změnám) panovníkovi, jehož moc je omezena senátem, a který přihlíží k potřebám svého lidu klade důraz na vzdělání a boj proti pověrám a předsudkům (osvítit temné kouty nevědomosti, která je snadno zneužitelná a zmanipulovatelná pro mocenské účely) rozvíjí se vědecké zkoumání - podrývá autoritu náboženství víra ve vědecký pokrok způsobuje, že osvícenci jsou optimisté; boj za práva „přirozeného člověka“ a zrovnoprávnění všech občanů; panovníci staví knihovny, muzea, vědecké sbírky kritika tmářství, konzervatizmu, církve, odmítání tradic; věda nastupuje na místo náboženství spisovatelé jsou zároveň vědci, filosofy, publicisty navazuje na renesanci snaha osvítit temné kouty nevědomosti, která je snadno zneužitelná a zmanipulovatelná pro mocenské účely prosazuje svobodu myšlení a rovnost racionalismus (racio- rozum)

Francie ideální podmínky – boj proti absolutismu Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel (tzv. Velká encyklopedie): soubor tehdejších znalostí z oblastí vědy, umění a techniky (přispěli encyklopedisté např. Voltaire, Rousseau, uspořádal Denis Diderot), 28 svazků. FrancoisVoltaire(1694-1778): pseudonym,historik,filosof,dramatik,básník,prozaik, zakladatel žánru „filosofická povídka“, kritik lidské hlouposti, omezenosti a nesnášenlivosti, ateista, zastánce rozumu a přirozeného náboženství, humanista. Candide neboli optimismus:filosofický román o hledání lidského štěstí, candide- franc. Prosťáček, neviňátko. Denis Diderot (1713-1784): Jakub fatalista: dialog Jakuba, který věří na osud, a jeho pána; přepsal Milan Kundera na divadelní hru Jakub a jeho pán. Jeptiška: román v dopisech dívky, které nedobrovolně žila v klášteře

Francie Charles de Montesquieu (1689-1775):kritik soudobých poměrů v zemi, reprezentoval politické cíle osvícenství ve Francii. Perské listy: osvícenský román cestě Peršana do Evropy za vzděláním. O duchu zákonů: rozprava o vzniku zákonů a státních zřízení z přirozených příčin.

Obr. č. 2 – Denis Diderot Obr. č. 1 – Francois Voltaire Obr. č. 3 – Charles de Montesquieu

Anglie Daniel Defoe (1660-1731): vlastním jménem Daniel Foe, autor dobrodružného románu Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoe, námořníka z Yorku(Robinson Crusoe): ztroskotanec, přežije na pustém ostrově jen díky vlastním schopnostem, autor líčí vztah člověka k přírodě, oslavuje lidskou práci a vynalézavost. Dílo bylo fiktivní autobiografií a je inspirováno osudy skotského námořníka Alexandra Selkirka, který strávil na opouštěném ostrově 5 let. Příběh byl v české liter. převyprávěn J.Plevou. Dílo mělo vliv na vznik tzv. robinsonád – motiv ztroskotání a postupné budování lidské existence.

Anglie Johnatan Swift ( 1667 -1745): satirik a kritik poměrů Gulliverovy cesty: filosofický román, místy satiricky zabarvený, kritika společnosti, anglických zákonů (škol) – hrdina se ocitá ne čtyřech místech (liliputi, obři, blázniví učenci, ušlechtilí koně – zjištění, že člověk se často chová pošetile a absurdně). Dílo má 4 části: Cesta do Liliputu, Cesta do Brobdingnagu, Cesta do Laputu, Barnibarbi, Luggnaggu, Glubbdubdribu a do Japonska, Cesta do země Hvajninimů. Poučení: důraz na pravdomluvnost, toleranci, odpor k násilí.

Obr. č. 6 – Jonathan Swift Obr. č. 4 – Daniel Defoe Obr. č. 5- Robinson Crusoe a Pátek. ilustraci nakreslil Carl Offterdinger Obr. č. 7 – Gulliverovy cesty ilustrace od Grandvilleho

Seznam použitých zdrojů SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura. Praha:Fragment,2007,126s.ISBN 978-80-253-0468-6. POLÁŠKOVÁ, Taťána. Literatura: přehled středoškolského učiva, Třebíč:Petra Mrákotová, 2006,207s.ISBN 80-902571-6-X. HÁNOVÁ, Eva a kol.autorů,Odmaturuj z literatury1.Brno: Didaktis, 2004,208s.ISBN 80-7358-016-0. BAUER, Alois. Čeština na dlani. Olomouc: Rubico,2005,416s.ISBN 80-7346-042-4. Francois Voltaire. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Voltaire Denis Diderot. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Denis_Diderot Charles Louis Montesquieu. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Montesquieu Daniel Defoe. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Daniel_Defoe Gulliverovy cesty ilustrace. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Gulliverovy_cesty Robinson Crusoe ilustrace. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Robinson_Crusoe Jonathan Swift. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Swift