VY_32_INOVACE_10/2/5 Rozvoj klíčových kompetencí ve vzdělávací oblasti Člověk a umění Poměřování Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Luboš Horký ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Anotace Žáci se seznámí se základy poměřování ve studijní kresbě Vypracoval Mgr. Luboš Horký Oblast Kultura a umění
Poměřování
Co potřebujeme? Špejli (nebo tenký štětec, tužku…) Špejli (nebo tenký štětec, tužku…) Jednu ruku Jednu ruku Jedno oko Jedno oko
K čemu to je? Ke zjištění vztahu rozměrů kresleného objektu Ke zjištění vztahu rozměrů kresleného objektu Zjišťujeme, kolikrát se vejde např. výška do šířky Zjišťujeme, kolikrát se vejde např. výška do šířky Ve stejném poměru musí být rozměry na výkrese Ve stejném poměru musí být rozměry na výkrese
Šířka se vejde… … asi jeden a... …půl krát do výšky.
Hrdlo je… …o kousek nižší než je široké.
Zásady Vždy musíte mít nataženou ruku Zjištěný rozměr nepřenášíme na výkres Na výkrese kontrolujeme vztah rozměrů Např. šířka se vejde do výšky 2x, na výkrese se musí šířka vejít do výšky také 2x