Srovnání různých strategií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin.
Advertisements

Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
Jak se rostliny přizpůsobily
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Životní strategie rostlin (life history patterns)
Život na Zemi.
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Fyziologie mikroorganismů
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Biotické faktory prostředí
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
STONEK.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Populace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Životní strategie (life-histories).
Rostliny.
Rozmnožování.
Biotické podmínky života
Funkční klasifikace organismů
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
Podmínky života na Zemi 5.ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_365.
Životní strategie – life histories
EKOLOGICKÉ INVAZE Lenka Kablásková. INVAZE  Nový výskyt a šíření druhů v určitém území  Jevy související s historickými migracemi organismů nebo s kolonizací.
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Houby – opakování 8. třída
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Houby – opakování 8. třída
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Biocenóza Společenstvo.
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Co jsme již poznali.
Les-Lesní patra.
Demografie rostlin - populační biologie rostlin. Co je demografie ? Discipl í na studuj í c í změny velikosti populace v čase Snaha o porozuměn í těchto.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Generativní rozmnožování: dispersal, klíčení, přežívání semenáčků.
Vegetativní orgány Stonek
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
BUŇKA – základ všech živých organismů
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Stavba rostlinného těla
Vztahy mezi populacemi - negativní
Ekologie rostlin Zdeňka Lososová.
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Název projektu: Moderní škola
Ekologie živočišných společenstev a populací
Vegetativní rostlinné orgány
Veverka známá - neznámá
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
1. ÚVOD, ROSTLINNÉ TĚLO CO JE TO MORFOLOGIE ROSTLIN?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EKOLOGICKÁ LIKVIDACE PLEVELE.
Ekologie živočichů
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
8 SYNEKOLOGIE Společenstva.
Živá příroda.
5 ŽIVOTNÍ STRATEGIE.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Vegetativní orgány kořen.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

Srovnání různých strategií Autor: Jan Mareš Ekologický seminář II (2005)

Definice strategie: obecný systematický plán k dosažení předem vytyčeného cíle From the Rome-Arno Campaign Brochure by Clayton D. Laurie (www.lib.utexas.edu/maps/historical) jose-chess.sourceforge.net

Životní strategie: životní strategie není „life strategy“ hfp.binarii.com/ pics/strategy.jpg nejlépe asi odpovídá anglický pojem „life history“

Životní strategie (life history): metody, kterými se organismy vyrovnávají s různými nepříznivými vlivy prostředí (Storch et Mihulka,2000) obsah: model (vzorec) popisující růst, diferenciaci, tvorbu zásob a reprodukci daného druhu během jeho života (www.blackwellscience.com) popis životních strategií nám umožňuje vymezit charakteristické funkční (ekologické skupiny) organismů např. říct: „Poa annua je r-stratégem“ je potom účelnější než pokaždé znova popisovat její životní cyklus a populační ekologii

Jak se organismy „rozhodují“? www.cybertales.co.uk „volba“ organismu je dána dlouhodobou selekcí prostředí

Hlavní složky: velikost a růst velké organismy : - kompetiční schopnost (př. výška rostliny-světlo) - odolnost vůči predaci (i naopak) - odolnost disturbancím - někdy více potomstva x - hlavně - velká spotřeba dosažení velikosti : - být velký při narození - růst rychle nebo vytrvale velikost je nejvíce variabilní u modulárních organismů

Hlavní složky: velikost :velké www.photolib.noaa.gov plejtvák obrovský (přes 20 m, 80 t) www.botany.hawaii.edu václavka hlíznatá (>15 ha, 10 t, 1500 y) sekvojovec obrovský (přes 100 m) Photo © Seppo Kytoharju, Finland www.velutipes.com/index

Hlavní složky: velikost: malé www.boga.ruhr-uni-bochum.de www.campbellsville.edu kvasinka www.nature.com/news rejsek (Sorex minutus, 3-5 cm, 2,5-6 g) Wolffia arrhiza – 0,6-1,2 mm kolibřík – 5 cm, 2 g www.magikcircle.com caliban.mpiz-koeln.mpg.de

Hlavní složky: skladování, reprodukce skladování zásobních látek (kde,jaké,kolik) reprodukce - sexuální – asexuální - délka předreprodukčního období - četnost repr. období (semelparie-iteroparie) - počet potomků - vybavenost potomků do života (zásobní látky, péče, obrana)  reprodukční alokace (např.hmotnost potomka ku hmotnosti rodiče) šíření – kam, jakým způsobem

Reprodukce: počet reprodukčních období semelparie (jednou) x iteroparie (vícekrát) - rostliny jednoleté, víceleté, vytrvalé - houby – nejčatěji vegetativní mycelium, opakovaná tvorba plodnic (iteroparie) - živočichové – semelparní i iteroparní jepice dipteria31.free.fr losos www.koga-maris.pl www.cauc.ca

Reprodukce : počet potomků sloní mládě orobinec (Typha latifolia) broskve (Prunus persicaria) konidiofor (Aspergillus flavus) www.hedweb.com www.funet.fi forestpathology.coafes.umn.edu basidiospory (SEM) botit.botany.wisc.edu www.nicholsgrp.com

Reprodukce: výbava a péče o potomstvo rostliny - velikost plodu (semene) – zásobní látky - mechanismy pro ochranu a pro šíření hlístník (Neottia nidus-avis; Orchidaceae) – semeno 0,000002 g oříšky lísky (Corylus avellana) jedlé kaštany (Castanea sativa) tykev (60-100 kg) www.orchid-rhoen.de www.biosurvey.ou.edu www.neave.com/rant www.natur-lexikon.com home.dblclickit.com

Reprodukce: výbava a péče o potomstvo houby - memnospory (větší, zás. látky, odpočivné) - xenospory (malé, šíření a okamžité klíčení) živočichové - způsob výživy embrya (vejce, placenta) - ochrana a péče - mláďata: altriciální (neschopná) x prekociální (schopná)

Reprodukce: výbava a péče o potomstvo gorily altriciální mládě www.botany.hawaii.edu www.mycology.adelaide.edu.au zygospora (Rhizopus stolonifer) konidie (Conidiobolus coronatus) kareta obrovská – prekociální mláďata vlaštovka (?) altriciální mláďata www.hedweb.com image05.webshots.com animals.timduru.org/ dirlist/tortle

Hlavní složky: poznámky součástí životní strategie jsou pouze vlastnosti ovlivňující fitness (míra schopnosti přežít a reprodukovat se) vše je dáno geneticky, ale i na základě stejného genotypu může být strategie velmi plastická fitness  : www.creatina.com.br

Proč není jedna optimální strategie? organismus s ideální fitness: - rozmnožuje se ihned po svém narození, produkuje velké množství velkých chráněných potomků, které zahrnuje rodičovskou péčí - toto provádí opakovaně a často po neomezenou délku života - vykonkuruje své konkurenty, unikne predaci a snadno chytí svou kořist

Proč není jedna optimální strategie ? vždy jsou zde alespoň 2 základní omezení: - disturbance (nenadálé vnější zásahy) - omezené množství některých zdrojů (energie) existují různé zbůsoby, jak se s omezeními prostředí vyrovnat „Trade-off“: situace, kdy existující vnitřní omezení vede k tomu, že se několik možností, jak se vypořádat s vlivy prostředí navzájem vylučuje

Proč dochází k „trade-off“ ? nejčastěji omezené množství energie – organismus si musí „zvolit“, do čeho energii bude investovat více a do čeho méně morfologická omezení (být malý či velký má oboje své výhody, ale nelze být obojí zároveň) www.flintculturalcenter.com www.cis.upenn.edu

Příklady „trade-off“ rostliny - omezené živinami musí investovat do kořenů - omezené množstvím světla do plochy listů - omezené konkurencí do výšky stonku, atd. hnízdění ptáků: - disturbance (predátoři) – několik malých snůšek za sezonu x - omezené zdroje (dutiny vhodné ke hnízdění) – spíše jedna velká snůška - tvorba „dutiny“ vlastními silami – energeticky náročné, jedna menší snůška za sezonu, ale dlouhověkost

Základní typy strategií: r - strategie v prostředí s četnými disturbancemi (také raná sukcesní stadia) – zvýhodněny jsou organismy schopné se rychle namnožit velká rychlost růstu krátké životní cykly velké množství potomků méně vybavených do života (přežití je dílem náhody – snad se uchytí aspoň nějaký) houby - Penicillium www.uoguelph.ca Poa annua www.istitutoveneto.it ryby www.murdoch.edu.au www.hajovna.cz/zalesak/zoolog saranče

Základní typy strategií: K-strategie stabilní prostředí, klimaxová stadia – zvýhodněny jsou organismy, které účinně využívají zdroje a jsou konku- renceschopné pomalejší růst dlouhověkost méně potomstva lépe vybaveného do života (zásoby,péče) Mangifera indica Fomes fomentarius nosorožec www.kenyabeasts.org.uk www.arc.agric.za www.duinkerken.nu/ paddestoelen

Odkud je „r“ a „K“ ? dN/dt = r.N.(K-N) / K K

r-K kontinuum, relativita jednotlivé druhy se často pohybují „někde mezi“ vyhraněnými r-stratégy a K-stratégy a vzniká tak kontinuum organismus (druh) můžeme obvykle nazvat např. r-stratégem pouze v porovnání s jiným organismem smysluplně lze srovnávat pouze srovnatelné organismy

Konvergence životních strategií selekce prostředí vede ke konvergenci životních strategií i u fylogeneticky nepříbuzných linií (a divergenci v rámci jedné a též linie) Carnegia gigantea (Cactaceae) www.americansouthwest.net Opuntia (Cactaceae) Aloe claviflora (Aloaceae) www.kulak.ac.be/facult/ wet/biologie Sedum album (Crassulaceae) Euphorbia obesa (Euphorbiaceae) www.delectus.agava.ru www.capeseedandbulb.com www.cs-kaktusy.cz Stapelia gigantea (Asclepiadaceae) www.cactuspro.com/fonds

Divergence a naopak Euphorbia helioscopia Euphorbia obesa bellquel.scuole.bo.it/ scuole/serpieri www.cactuspro.com/fonds Euphorbia obesa Euphorbia dendroides www.topio.net/Euph.dendr

Strategie rostlin : Grime dvě základní omezení prostředí: - stres (málo zdrojů, fyzikální a klimatické podm.)  zpomaluje rozmnožování a růst jednotlivých organismů - disturbance (náhlé,ale opakované snížení početnosti celé populace) tři základní typy strategií: - S-stratégové – stres tolerující rostliny (extrémní prostředí) - R-stratégové – tolerují disturbance (často ruderál, raná suk- cesní stadia  vyhranění r-stratégové na r-K kontinuu) - C-stratégové – prostředí s malým stresem a disturbancí, musí dobře zvládat konkurenci - prostředí s vysokou mírou stresu a disturbancí je téměř neobyvatelné

Strategie rostlin: Grime Mesembryanthemum crystallinum (S-stratég) Chenopodium album (R-stratég) www.michls.de/ acker Quercus robur (C-stratég) www.anbg.gov.au www.bonsai4me.com www.tba.ee/Andmed

Strategie rostlin: Grime: přechodné strategie C-R-strategie – rozsáhlé vegetativní orgány – konkurence- schopné v prostředí s disturbancemi S-R-strategie – stres a mírné disturbance (dormantní stadia po část sezony) Corydalis cava (S-R-stratég) Galanthus nivalis (S-R-stratég) www.bguz.unizh.ch www.plant-identification.co.uk flogaus-faust2.de Cirsium arvense (C-R-stratég) Anthriscus silvestris (C-R stratég) www.rz.uni-karlsruhe.de

Strategie rostlin: Raunkierovy formy strategie rostlin z hlediska umístění a ochrany meristémů v nepříznivých podmínkách fanerofyty – pupeny na vrcholu vysokých výběžků (stromy, vysoké keře) -chamaefyty – pupeny na výběžcích velmi blízko zemi (nízké plazivé keře apod.) -hemikryptofyty – meristémy na úrovni povrchu půdy (typicky rostliny s přízemní růžicí) -kryptofyty – přeživné pupeny pod zemí nebo pod vodou (=helofyty);(rostliny s oddenky,hlízami,rostliny vod a močálů) -terofyty – celá rostlina zahyne, přežívá pomocí semen mimo stojí další podobné názvy strategií (hydrofyty, epifyty, halofyty,……..)

Strategie rostlin: Raunkierovy formy www.diplomlandespfleger.de www.arboretum-vp.si/ herbarij www.biodiversity.org.uk online-media.uni-marburg.de Corylus avellana a Juglans regia (fanerofyty) Calluna vulgaris (chamaefyt) Impatiens parviflora a Stellaria media (terofyty) Urtica dioica a Deschampsia caespitosa (hemikryptofyty) Leucojum vernum (kryptofyt) bellquel.scuole.bo.it www.seemegarden.com www.boga.ruhr-uni-bochum.de www.waldhang.de

Strategie šíření klonálních rostlin guerilla - šíření pomocí dlouhých, tenkých, nevytrvávajících výběžků - umožňuje rozšířit se na delší vzdálenost, dostat se z místa, kde nejsou příznivé podmínky, pryč phalanx - krátké, silné, nahuštěné a vytrvávající výběžky - pomalé postupné rozšiřování každý systém má své výhody a ve smíšeném společenstvu mohou být úspěšné oba (nebo něco mezi-kontinuum) toto rozdělení je použitelné i pro koruny stromů (např. Chamaecyparis x Betula), nebo další části těl (př. liány jako guerilloví stratégové) lze aplikovat i na jiné modulární organismy (koráli apod.)

Strategie šíření klonálních rostlin Calamagrostis epigejos (phalanx) Potentilla reptans (guerilla) www.boga.ruhr-uni-bochum.de www.bluestem.ca

A jaká je vaše životní strategie?

Zdroje: Begon, M., Harper, J.L., Townsend, C.R. (1996). Ecology (Individuals, Populations and Communities). Third Edition. Blackwell Science, London. Storch, D., Mihulka, S. (2000). Úvod do současné ekologie. Portál, Praha. Internetové encyklopedické slovníky Obrázky a informace k jednotlivým druhům vyhledány pomocí internetového portálu Google (www.google.com)