VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románská kultura.
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Klasicistní MÓDA VY_32_INOVACE_ 18 Klasicistní móda.
Rokoko v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I
Baroko.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Románský sloh.
Baroko.
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
Gotická kultura.
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Rokoko ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Baroko Život v barokní době.
Barokní architektura VY_32_INOVACE_ 09 Barokní architektura.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5260_NES
Gotická kultura.
KLASICISMUS VY_32_INOVACE_ 15 Klasicismus.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
BAROKO.
Gotika VY_32_INOVACE_ 03 Gotika.
Barokní móda.
Románský sloh VY_32_INOVACE_ 01 Románský sloh.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
VY_32_INOVACE_ 06 -Renesan č ní architektura.  Renesan č ní sloh se ve stavebnictví pou ž íval od 14. do 17. století. S pot ř ebou prezentace nové.
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
HUDBA V BAROKU.
Architektura rokoka VY_32_INOVACE_ 13 Rokoková architektura.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo : 1.5 ROKOKO Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola: ZŠ Choltice Klíčová slova : baroko,
Nejvýznamnější gotické památky v Evropě Iva Závišková 6.A.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Gotika Bolfíková Nikola.
VY_32_INOVACE_203_Baroko Šablona Identifikátor školy:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Architektura do začátku 20. století.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
VY_32_INOVACE_
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Průhonice
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
BAROKO významní představitelé
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Název vzdělávacího materiálu: 18. století Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE _03 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, vyučovací předmět, ročník/y: Člověk a společnost, dějepis, 8. ročník Téma: Baroko jako umělecký styl II Anotace: Žáci se seznámí se základními rysy barokní hudby, literatury, s barokním divadlem. Poznají barokní módu. Porovnají baroko s rokokem. Materiál byl vytvořen (datum, období): 4. 12. 2011 Ověření ve výuce: 13. 1. 2012, 8. A, Mgr. Lucie Plechatá VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

Baroko jako umělecký styl II Literatura, Divadlo, hudba, odívání Rokoko Doprovodná hudba – Bach - Fuga VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Baroko - opakování Co je to baroko? Doba 17. a 18. st. a nový umělecký sloh. 2) V čem se barokní doba podobá gotické? Lidé se odvrací od rozumu zpět k Bohu, k citovým prožitkům. 3) Popiš barokní architekturu a uveď příklad stavby. Stavby mají půdorys elipsy, jsou monumentální, zdobné, kombinují malbu se stavebními prvky, vyvolávají údiv a silné emoce. Chrám sv. Petra v Římě, El Escorial, klášter v Melku 4) Uveď příklad barokního sochaře a popiš barokní sochu. Bernini, sochy znázorňují pohyb a emoce 5) Co je to šerosvit? Malířská technika pracující se světlem a stínem. 6) Jaké znáš barokní malíře? Rubens, Rembrandt, van Dyck, de Heem VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Barokní literatura Literární autoři hledají jistotu ve věčnosti, obracejí se k nadpřirozeným silám. Člověk je postaven mezi dobro a zlo, mezi satana a boha. Je to odkaz na třicetiletou válku, kdy si lidé žili špatně, a jedinou jejich útěchou je víra v boha, myšlenka na lepší žití. Autoři vystihují atmosféru napětí a vzrušení, postavení člověka ve společnosti, který v ní tápe, používají alegorie a metafory. Co je to metafora a alegorie? Metafora - přenášení významu na základě vnější podobnosti Alegorie – jinotaj - text, jehož doslovný, první význam není podstatný, ale který skrývá význam druhý, hlubší a skrytý. Úkolem alegorie je většinou tento pravý význam skrýt tak, aby jej pochopili jen zasvěcení. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Barokní literatura Anglie - John Milton (1608-1674): nejuznávanější básník světového baroka. Převyprávěl příběh Adama a Evy v eposu s názvem Ztracený ráj, který u nás jako první přeložil Josef Jungmann. Španělsko - Tereza z Ávily (1515-1582): nazývaná také jako Svatá Tereza či Ježíšova Tereza. V básních vyjadřuje ve větší míře víru v boha. Sama žila cudným životem v klášteře, který ve svých spisech popisuje. Francie - Pierre Corneille (1606-1684): jeho nejvýznamnějším barokním dílem je tragikomedie Cid, která se opírá se o španělskou legendu Rodriga. Autor zde řeší otázku, jestli jít za láskou nebo pomstít otce a svůj rod. Německo - Hans Christoffel von Grimmelshausen (1621-1676): jeho román Dobrodružný Simplicius Simplicissismus je příběh prosťáčka, který prochází Evropou v době třicetileté války jako blázen a poté jako dobrodruh, ale znechucen světem se vrací k životu poustevníka. Viděl totiž drancování, zabavování vesnice, vojáky, kteří mučili obyvatele, znásilňovali dívky a brali cennosti a jídlo. Jedinou útěchou mu je víra v boha. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Divadlo Oblíbenou zábavou šlechty se stává divadlo. Divadelní sály byly budovány na zámcích a v palácích, ale zřizovala se i veřejná divadla, první po roce 1637 v Benátkách. Hrála se zde operní představení s baletem. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Divadlo Divadlo - vnější přepych, monumentálnost a technické vymoženosti. Jeviště se proměnilo na kulisové. Mělo velký prostor před oponou, zvaný rampa. Objev kulis umožnil využít celou hloubku jeviště a několikrát změnit scénu během představení. Tento jevištní systém byl používán 250 let až do poloviny 19. st. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Divadlo divadlo církevní - v jezuitském školství tvořilo divadlo nedílnou součást výuky. Obsahem školních představení byla především náboženská témata - např. obrazy ze života světců. Sloužilo propagačním účelům a na smýšlení širokých vrstev působilo efektními nákladnými inscenacemi. X barokní divadlo lidové -přejímalo tematiku katolického propagačního divadla VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Hudba Pro barokní hudbu je typická zpěvnost, zcela záměrná líbivost a emocionální působivost – hlavním úkolem barokní hudby je přenášet pocity na posluchače, působit. Kolem roku 1600 navíc přichází opera. Co je to opera? Opera - spojuje dramatické divadelní představení s hudbou tak, že herci text (libreto) zpívají a doprovází je orchestr Opera vznikla v Itálii koncem 16. st. Název opera byl poprvé použit v souvislosti s uvedením díla Francesca Cavalliho Le nozze di Teti e di Peleo v roce 1639 v Benátkách. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II hudba Největším autorem barokních oper byl Claudio Monteverdi. Jinými velikými barokními skladateli byli Johann Sebastian Bach a Georg Friedrich Händel a Antonio Lucio Vivaldi. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

Baroko přispělo k pohodlnějšímu životu šlechty Barokní hodiny – byly pochopitelně velmi zdobné, užívaly se přesýpací i mechanické VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II žehlení Zpočátku se prádlo lisovalo nebo válečkovalo . Žehlička v podobě, jak ji známe dnes, se v Evropě prosazuje na přelomu 15. a 16. st. Hlazený železný blok s držadlem měl tvar trojúhelníku a nahříval se klasicky na kamnech. Poté, co žehlicí plocha vychladla, musela hospodyňka opět čekat, než se blok rozžhaví. A takhle pořád dokolečka. Vyžehlit prádlo celé rodině mohlo trvat několik hodin a musíme vzít v potaz, že žehličky měly často i přes 5 kg. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Petrolejová lampa Od 2. pol. 18. st. nahradila staré louče a svícny petrolejová lampa. Petrolejka je jednoduché osvětlovací těleso, které osvětluje plamenem hořícího petroleje. Čím je povrch plamene větší, tím intenzivnější je vydávané světlo (při stejné spotřebě petroleje). Proto je knotová lampa konstruovaná tak, aby plamen byl tenký, plochý a široký. Vysoký skleněný cylindr tvoří jakýsi komín, který vytváří silný tah. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Šaty dělají člověka Období třicetileté války 1618 - 1648 se označuje jako rané baroko. Navzdory válečným letům se móda vyvíjí do nevídané luxusní podoby. Mužský oděv se skládá s kabátku, krajkové košile a trubkovitých kalhot pod kolena, které doplňují punčochy a podvazky. Oděv byl doplněn velkým kloboukem. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Barokní mužský oděv Nádheru a lesk dvora Ludvíka XIV. (1643 - 1715) napodobovala celá Evropa. Móda baroka zavedla nové materiály, výzdobu a tvar oděvu. Oděv je uvolněný, složitý a dekorativní s množstvím ozdobných prvků, které jsou umístěny po celém oděvu. Velkou módou se stávají kožešinové rukávníky, které nosili v zimě ženy i muži. Skládané kalhoty po kolena, vesta, košile s nákrčníkem a nízké boty tvořili základ mužského oděvu. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Barokní ženský oděv Ženský oděv je tvořen návratem kovové konstrukce sukně a velkou dekoltáží. Šaty doplňovala šála. V 17. století celkový vzhled šatů vyzdvihují rukávy s kornoutovými krajkovými manžetami. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II V módě byla bledost, která se občas zdůrazňovala červení na tvářích. Také účesy jsou složitější stejně jako střihy šatů. Nejvíce oblíbeným účesem této doby se stal „Fontange“ . Prý vznikl, když se jedné z královských milenek při lovu uvolnil pramen vlasů. Aby si jej upevnila, použila krajkový podvazek. Čepec se pomalu ale jistě stává důležitým doplňkem ženského oděvu. Okolo roku 1640 se objevují ve Francii první paruky obrovských rozměrů, které korunovali jak mužskou tak i ženskou hlavu. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Rokoko Rokoko je umělecký sloh, který představoval další vývoj baroka v letech 1735 až 1770/1790. Jméno slohu se odvozuje od francouzského rocaille (česky rokaj), ornamentálního zprohýbaného motivu, poněkud připomínajícího ušní boltec. Rokoko se představuje především jako dekorativní styl: stěny a klenby světských i sakrálních staveb jsou pokryty lehkými, elegantními ornamenty, rokajemi, ve štuku a zlatě, ve formě fresek a motivů popínavých rostlin. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Rokoko Rozkvět nastává koncem roku 1730, k nám přichází s malým zpožděním až kolem roku 1740. Půvabné kudrlinkové ozdoby a rostlinné motivy zdobí každou stavbu a hýří zlatou a bílou barvou. Záliba v okázalé ornamentice se projevovala v architektuře, malířství, sochařství, uměleckém kovářství atd. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

Rokokový zámek Sanssouci v Postupimi v Německu VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Rokokový oděv Období let 1715 - 1792 představuje módu rokoka. Přetrvává základní střih oděvů z předcházejícího období bez podstatnějších změn. Ženská krinolína překonala několik změn a byla rozdělena do několika vrchních sukní nestejné délky, doplněna vlečkou. V tomto období dostává novou podobu i dětské oblečení, které bylo doposud jakousi zmenšenou kopií oblečení dospělých. Děvčata začala nosit šaty a chlapci dlouhé kalhoty s halenou. Velký důraz se klade i na oděvní doplňky. K nim patří vějíř, jako součást umění ženské koketérie a taštička (POMPADÚRKA) na drobné kosmetické potřeby, k tomu rukavice a rukávník. VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Baroko zápis Literatura - autoři hledají jistotu a často se obracejí do věčnosti, k nadpřirozeným silám, používají alegorie a metafory Metafora - přenášení významu na základě vnější podobnosti Alegorie – jinotaj - skrývá význam druhý, hlubší. Divadlo – objevuje se opera a balet Hudba - úkolem barokní hudby je přenášet pocity na posluchače, působit na city Skladatelé: Vivaldi, Bach, Händel, Monteverdi Rokoko: vyvrcholení baroka v pol. 18. st., záliba v miniaturách, dekorativnost, rostlinné motivy, zlatá a bílá VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II

VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II Použité zdroje: Obrázky. [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: Sova http://www.clker.com/clipart-cartoon-owl-1.html Otevřená kniha http://www.clker.com/clipart-3894.html Listující kniha http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kniha&ex=1#ai:MM900395712|mt:3| Balet http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=balet&ex=1#ai:MC900387140|mt:1| Divadelní masky http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=divadlo&ex=1#ai:MM900041088| Divadelní kukátko http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kuk%C3%A1tko&ex=1#ai:MC900335865| Zpěvák http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=opera&ex=1#ai:MC900186140|mt:1,3| Bach http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=Bach&ex=1#ai:MC900415142| Hodiny http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=hodiny&ex=1#ai:MC900250588| Žehlička http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%BEehli%C4%8Dka&ex=1#ai:MM900283721| Lampa http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=lampa&ex=1#ai:MM900336574|mt:3| Ženské šaty http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%A1aty&ex=1#ai:MC900415612| Smajlík s fénem http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C3%BA%C4%8Des&ex=1#ai:MC900425816| Rokokový stůl http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=rokoko&ex=1#ai:MC900193706| Rokokový prádelník http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=rokoko&ex=1#ai:MC900193696| Postupim http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=Postupim&ex=1#ai:MP900426581| VY_32_INOVACE_03_Baroko jako umělecký styl II