32_04_31 Bajka Anotace Bajka Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk Tematický okruh, téma Český jazyk – literatura – epické žánry - bajka Autor, datum vytvoření Mgr. Monika Nademlejnská, 11. 2. 2012 Jazyk český Očekávaný výstup Žáci si zopakují epické žánry, přiblíží si bajku Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Epické žánry, bajka, podobenství (alegorie) – zvířata jednají jako lidé, představitelé Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC a MS Office, dataprojektor nebo IT, psací potřeby, sešit Druh interaktivity Aktivita žáků, výklad, samostatná práce Cílová skupina 6. ročník – 12 – 13 let Stupeň a typ vzdělávání 2. stupeň ZŠ Potřebný čas 30 min Řešení Ano Celková velikost Zdroje Vlastní, Čítanka pro 6. ročník, Jinan Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
BAJKA Metodický pokyn: Žáci se seznámí s bajkou, dokáží vyjmenovat její charakteristické rysy, vytuší mravní poučení. Seznámí se s hlavními autory, kteří psali bajky. Naučí se rozlišovat bajku od pohádky. Veškeré obrázky jsou použity z klipartu Microsoft Office dostupné pod licencí Microsoft Office. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
BAJKA střední žánr epiky ( epika má děj, příběh, patří sem: báje, pověst, pohádka, legenda, povídka a novela) vystupují zde zvířata, která jednají jako lidé (alegorie) končí mravním, praktickým poučením původ mají v Indii a starověkém Řecku Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
autoři bajek: Ezop – řecký otrok Jean de La Fontaine (1621-1695) – francouzský autor, který uspořádal své bajky do dvanácti knih Ivan Andrejevič Krylov (1769-1844) – ruský autor moderní autoři: Jacques Prévert (1900-1977) – napsal Pohádky pro nehodné děti Miloš Macourek (1926-2002) – český básník, dramatik a scénárista, napsal Živočichopis Jiří Žáček (1945) – český autor Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Havran a lišák – Jean de La Fontaine ukázka: z Čítanky pro 6. ročník, Jinan,1995 Havran a lišák – Jean de La Fontaine Seděl kdys mistr havran na větvi a v zobanu měl kousek sýra. Pan lišák, na tu vůni citlivý, hned touto řečí se mu vtírá: „Dobrý den, pane z Havranů. Váš zjev mě okouzlil a hold teď vzdávám mu. Lze-li snad hlas váš srovnávati, s oblekem vaším nechci lháti, Pak v těchto lesích jste skutečným fénixem.“ Bez sebe radostí, chtěl havran v štěstí svém hlas překrásný mu ukázati. Jen zobák otevřel, sýr k zemi ihned pad. Lišák jej uchopil a děl:“ Měj, pane, dík a věz, že každý lichotník na účet všech svých posluchačů žije. To poučení mé nad tvůj sýr vzácnější je.“ Pln studu havran přísahá, byť i se zpožděním, že už si pozor dá. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Jaké vlastnosti měl lišák? Jaké havran? Přečti si ukázku, svými slovy převyprávěj, nezapomeň na mravní poučení. Jaké vlastnosti měl lišák? Jaké havran? Lišák – lstivý, chce získat sýr, umí se přetvařovat, pochlebovat ostatním, mlsný Havran – důvěřivý, hloupý, nechá se ošálit Pokuste se bajku ve dvojicích zdramatizovat. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Zamyslete se nad vztahem mezi bajkou a pohádkou. Čím se navzájem liší Zamyslete se nad vztahem mezi bajkou a pohádkou. Čím se navzájem liší? Pohádky – vystupují zde nadpřirozené postavy, jsou zde ustálené formule, poukazují na dobro a zlo, končí šťastně Bajky – vystupují zde zvířata, poukazují na lidské vlastnosti, končí mravním poučením Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace