Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
KASTY.
Cesty jógy Pavel Hájek.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus Prezentace v rámci předmětu Uživatelské programy František Bína.
Buddhismus.
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Riššú 律宗 Lü-cung 754 Ťien-čen (jap. Gandžin, 鑑真, )
Religionistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
BuddhisMUs.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Buddhismus.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Najdi na slepé mapě Asie státy podle zadání
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Indie – Hinduismus a kastovní systém
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Starověká Indie Petr Machala.
Kultura starověké Indie
RLB70 - Přednáška č. 4 a 5 - ( ) Monasteriologie I, II a III: klášterní síť Ladaku, školy tibetského buddhismu, život mnichů-hierarchie, sakrální.
OBLASTI ASIE Podle tradičního dělení se Asie člení na 7 oblastí
Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi CZ 1.07/2.2.00/ ÚVOD DO NÁBOŽENSTVÍ V JAPONSKU.
Víc než 60% obyvatel světa žije v Asii Hustota obyvatel – nerovnoměrná  nejvíc Čína, Japonsko, údolí Gangy, ostrov Jáva  „mraveniště lidstva“  nejmíň.
usazování hebrejsko – židovských
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
náboženství indického kontinentu
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
BuddhisMUs.
Buddhismus Michaela Hrušková.
INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
BUDDHISMUS SIDDHÁRTA GAUTAMA (563–483 př. n. l.) - BUDDHA = PROBUZENÝ
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Buddhismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Napříč Asií.
Lokalizace Asie - významná místa /politická geografie/
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
Znáš Asii?. Znáš Asii? a Afgánistán 1 Kátmándů b Saudská Arabie 2 Damašek c Japonsko 3 Bankog d Čína 4 Varan komodský e Nepál 5 Bajkal f Mount Everest.
INDIE.
Transkript prezentace:

Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC Siddhártha Gautama (pa. Siddhatta Gótama) rod Šákjů 16 let - sňatek, 29 let – narození syna 35 let – dosahuje probuzení (bódhi) Tripitaka (Trojí koš) – Vinajapitaka (Koš kázně), Sútrapitaka (Koš písem), Abhidharmapitaka (Koš zvláštního učení) buddhistická obec – sangha pálijský kánon

Staroindická společnost čtyři stavy: bráhmani bojovníci (kšatrija) plebejci, výrobci a zemědělci (vajšja) služebníci (šúdra) vznik centralizovaných městských států – nová povolání

Předbuddhistické představy karma sansára upanišady, jogínské hnutí, džinismus (Mahávíra) myšlenka reinkarnace, Já meditace (dhjána)

Nauka o Já Já (átman) – osobní princip sídlící v lidském nitru brahma buddhismus – zákon neustálé proměny  zamítnutí nauky o Já ne-já (anátman)

Nauka Střední cesta meditace vhledu (vipašjaná, pa vipassaná) Čtyři ušlechtilé pravdy (árjasatja) Pravda o strasti Pravda o vzniku strasti Pravda o zničení strasti Pravda o cestě vedoucí ke zničení strasti strast (duhkha) žízeň, žádostivost (tršná) nirvána

Buddhistická obec čtyřdílné shromáždění (mniši, mnišky, laičtí muži, laické ženy) „chození k Buddhovi jako útočišti“ dodržování „zděděné mravnosti“ dharma šraddhá (víra)

Dějiny buddhismu čtyři fáze období původního buddhismu (6.-5. stol. BC) štěpení na různé školy (od 4. stol. BC) vznik mahájány (od 1. stol. AD) vznik buddhistického tantrismu (po 7. stol.)

Hínajána „malé vozidlo“ jap. šódžó 小乗 théraváda (učení starších řádu) „jižní buddhismus“ – Srí Lanka, Thajsko, Barma, Kambodža, Laos sthavira (stoupenec starších) mahásánghika (stoupenec velké obce) arhat

Mahájána „velké vozidlo“ japonsky daidžó 大乗 Čína, Japonsko, Korea, Vietnam, Tibet řada škol - nejvýznamnější Čchan (Zen), Chua-jen (Kegon), Tchien-tchaj (Tendai), Čistá země ideál bódhisattvy postavení laiků

Tibetský buddhismus, Vadžrajána lamaismus Tibet, Mongolsko, Burjatsko, Kalmyci Vadžrajána – „diamantové vozidlo“ Tibet, Mongolsko, Japonsko magické praktiky, rituál tantra mantra