Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
Digitalizace výuky Příjemce
Rozbor stavby květu VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Morfologie rostlin – květ
PLOD.
Obecná botanika Semena a plody.
Generativní orgány rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Rostlinné orgány - květ
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Plod (fructus).
Stavba květu, květenství
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
Vybrané čeledi dvouděložných rostlin II.
Stavba rostlinného těla Květ a květenství
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Květ a květenství autor: David Hainall.
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
Květ Bohumil Bareš.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se stavbou květů a s funkcí jednotlivých.
Název Generativní orgány rostlin – Květ Předmět, ročník
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VĚDOMOSTNÍ HRA JE TO PRAVDA, NEBO NE. VYŠŠÍ ROSTLINY II
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Plody.
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KVĚTENSTVÍ.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Člověk a jeho svět 4. ročník
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._21.KVĚT TÉMA: KVĚT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_23_Přírodopis 7.ročník_Květ Téma: Květ CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: leden 2012.
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pohlavní orgány Květ a květenství
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_15_ opakování: květ
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Generativní rostlinné orgány
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 KVĚT Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 25. 1. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: BOTANIKA Téma: KVĚT Metodický list/anotace: slouží k seznámení se stavbou květu, průběhem opylení a oplození, s druhy plodů Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák se naučí popsat stavbu květu, vysvětlit pojmy opylení a oplození rostlin, rozdělit plody Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 - 13 let

Stavba květu KVĚT – rozmnožovací orgán rostlin *části květu: květní lístky, tyčinky a pestík vyrůstající ze stonku, který tvoří v květu květní lůžko Květy → oboupohlavné (mají tyčinky i pestík), např.tulipán, jabloň (obr.) → jednopohlavné → samčí (tyčinky), → samičí (pestík) např. vrba, líska

Stavba květu:

Znaky květů květy jsou jednotlivé v květenstvích(=soubory květů) pravidelné souměrné květní části po 5 – květy pětičetné po 3 – květy trojčetné květní lístky nerozlišené – okvětí rozlišené – kalich a koruna volné srostlé

Květ ibišku – pětičetný, oboupohlavný, pravidelný, rozlišený na kalich a korunu

Doplň tabulku s pomocí učebnice (využij obrázků v učebnici nebo předložených multiplikátů) Rostlina/ čeleď Květ jednotl. či v květenství Pravidelný souměrný Četnost 3 - 5 Rozlišený K+K/okvětí Pryskyřník prudký Hrách setý Hluchavka bílá Kopretina Tulipán

Doplň tabulku s pomocí učebnice (využij obrázků v učebnici nebo předložených multiplikátů) Rostlina/ čeleď Květ jednotl. či v květenství Pravidelný souměrný Četnost 3 - 5 Rozlišený K+K/okvětí Pryskyřník prudký jednotlivé 5 K + K Hrách setý pravidelný K +K Hluchavka bílá jednotlivé? Kopretina úbor Tulipán jednotlivý 3 okvětí

Opylení a oplození tyčinky (samčí orgány → pylová zrna v prašnících obsahují samčí pohl. buňky) Pohlavní orgány květu pestík (samičí orgány → vajíčka v semeníku obsahují samičí pohl. buňky) Opylení = přenesení pylového zrna na bliznu hmyzem (hmyzosprašné rostliny), větrem (větrosprašné), vodou…… samosprašné (opylení pylem z vlastní rostliny) Rostliny cizosprašné (opylení pylem z jiné rostliny téhož druhu)

Opylující hmyz – včela, čmelák

Oplození = splynutí samčí a samičí pohlavní buňky → vznik zárodku nové rostliny, který je součástí semena → z oplozených vajíček semena → ze semeníku plod (jeho funkcí je ochrana semena a jeho vyživování, popř. rozšiřování)

Semena a plody Části plodu: 1. oplodí – obklopuje a chrání semena 2. semena – 1 nebo větší počet dužnaté Podle oplodí rozdělujeme plody na plody suché peckovice např. meruňka A. DUŽNATÉ plody malvice např. jablko bobule např. rajče

Plody

Příklady dužnatých plodů – bobulí a souplodí peckoviček (malina) a nažek (jahoda)

B. SUCHÉ plody 1. Pukavé (vícesemenné) lusk např. hrách tobolka např. mák šešule např. řepka olejka šešulka např. kokoška 2. Nepukavé (jednosemenné) nažka např. žalud oříšek např. líska obilka např. pšenice SOUPLODÍ – soubor plodů, např. ostružina – souplodí peckoviček šípek – souplodí nažek

Rozšiřování semen a plodů • semena a plody mají různá uzpůsobení a zařízení, která napomáhají jejich rozšiřování např. blanitá křídla, chmýr, háčky……. Způsoby rozšiřování semen a plodů: • ŽIVOČICHY – savci na srsti, ptáci v potravě (trusem) př. lopuch, bez, jeřáb • VĚTREM – rostliny se semeny ochmýřenými nebo s blanitými křídly př. smetanka, vrba jíva, javor, jasan, topol • VODOU – vodní rostliny a druhy rostoucí v blízkosti vod př. leknín, olše • SAMOVOLNĚ – pukání a vystřelování semen př. netýkavka

Tajenka: S pomocí učebnice vysvětli pojem z tajenky. 1.V prašníku je … 2. Část květu 3. Květenství slunečnice 4. Vzniká přeměnou semeníku 5. Z oplozeného vajíčka 6. Samčí pohlavní orgány 7. Pukavý plod hrachu 8. Samičí pohlavní orgány 9. Nerozlišené květní obaly 10. Nepukavý plod lísky 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Tajenka: PLODENSTVÍ – soubor plodů, který vzniká přeměnou květů v květenství, např. rybíz 1.V prašníku je … 2. Část květu 3. Květenství slunečnice 4. Vzniká přeměnou semeníku 5. Z oplozeného vajíčka 6. Samčí pohlavní orgány 7. Pukavý plod hrachu 8. Samičí pohlavní orgány 9. Nerozlišené květní obaly 10. Nepukavý plod lísky 1 P Y L 2 K A I C H 3 Ú B O R 4 D 5 S E M N 6 T Č 7 U 8 Í 9 V Ě Ř Š

Použité zdroje: LITERATURA: Čabradová, V. a kol.. Přírodopis 7. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2005. ISBN 80-7238-424-4 Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha 1994. ISBN 80-85827-17-4 Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 1 – botanika. 1.vydání, SPN, Praha 1997. ISBN 80-85937-06-9 Foto, obrázky – zdroj vlastní

Děkuji vám za pozornost.