Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: 22. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3780.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.
Advertisements

Molekulová fyzika a termodynamika
Projekt teplo Na fyziku.
Teplo jako fyzikální veličina
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Teplo Ing. Radek Pavela.
zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_F7 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_F7 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Tepelné jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výpočet přijatého a předaného tepla
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Teplo ZŠ Velké Březno.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
VY_32_INOVACE_05-43 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Teplo Jméno autora:Jaroslava Vondráčková.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
TEPLO.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Práce ve fyzikálním slova smyslu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.A 15. hodina.
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Měření tepla Anotace: DUM; prezentace slouží k zopakování probraného učiva Měření tepla. Žáci si interaktivně, ústně i písemně pakují učivo. Řeší pracovní list s příklady, poznávají vztah peněz a tepelné energie.

Sedět v pěkně vyhřátém pokoji, když venku mrzne a fouká, je příjemné, není to ale zadarmo. Teplo je třeba nějak odměřovat, aby se dalo vypočítat, kolik za něj zaplatíme.

Vnitřní energie tělesa se může měnit buď tepelnou výměnou, nebo prací. Při tepelné výměně přechází teplo vždycky z teplejšího tělesa na chladnější. Teploty obou těles se proto vyrovnávají. Teplo

Teplem se zvětšuje vnitřní energie. Energii měříme v joulech. Na ohřátí tělesa z dané látky potřebujeme tolikrát víc tepla, čím větší je hmotnost tělesa m a čím větší je rozdíl teplot t2 – t1.

Teplo Vzorec Q = c ∙ m ∙ ( t2 – t1) Měrná tepelná kapacita vody je 4,2 Měrná tepelná kapacita vody je 4,2

Veličina ZnačkaJednotka Teplo Q J (joule) Měrná tepelná kapacita c Hmotnost m kg (kilogram) Teplota na počátku t1˚C (stupeň celsia) Teplota na konci t2˚C (stupeň celsia)

Látka, která má malou měrnou tepelnou kapacitu, se snadno zahřeje, ale také snadno vychladne. Látka, která má velkou měrnou tepelnou kapacitu, spotřebuje hodně tepla na ohřátí, a když chladne, zase hodně tepla vydá.

Příklad: Kolik tepla je třeba na ohřátí vody ve 120 litrovém bojleru z 20 ˚C na 80 ˚C ? c vody je 4,2 Q = c ∙ m ∙(t2 – t1) Q = 4,2 ∙ 120 ∙(80 – 20) Q = kJ ≐ 30 MJ m = 120 kg t1 = 20 ˚C T2 = 80 ˚C K ohřátí vody v bojleru je třeba teplo 30 MJ.

Teplota udává, jaká energie připadá na jednu částici tělesa. Vnitřní energie je celková energie všech částic v tělese. Teplo je změna vnitřní energie tělesa při tepelné výměně.

Příklad: Kolik tepla je třeba na ohřátí vody ve 220 litrovém bojleru z 10 ˚C na 85 ˚C ? c vody je= 4,2 m = 220 kg t1 = 10 ˚C t2 =85 ˚C Q = ? Q = c ∙ m ∙(t1 – t2) Q = 4,2 ∙ 220 ∙(85 – 10) Q = J Q = 69,3 kJ K ohřátí 220 litrů vody v bojleru je zapotřebí 69,3 kJ tepla.

RNDr. Martin Macháček, CSc., Fyzika pro 8. ročník základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Prometheus, 2006, ISBN Kliparty galerie office Kliparty galerie SMART Notebook 11 Vlastní zdroje - obrazový materiál Vlastní zdroje - texty