Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Úvod do studia.  Primární zdroje – původní zdroje informací, nejsou dále zpracovány:  Ústava, zákony, nařízení, vyhlášky  Návrhy zákonů, důvodové zprávy.
OBOROVÁ BRÁNA PRÁVO Právnická fakulta UK Květa Hartmanová České oborové brány – současný stav a výhled, , NTK.
3.1. Typy vědeckých sdělení a periodik ústní forma - víceméně nezávazná forma sdělení, nezakládá prioritu sdělení formou semináře či přednášky na konferenci.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK SciVerse - plnotextové vyhledávání.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Prezentační dovednosti Zdroje Právní informační systémy (ASPI), Úvod do studia, seminář č. 5 Bronislava Wittnerová (insp. Dr. Zbíral)
Eva Filípková Informační zdroje = zdroje, který přináší uživatelům informace, = zdroje, který přináší uživatelům informace, poznatky.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Úvod do studia - 4. seminář
PŘÍKLAD * SOUČÁST POMŮCKY
EBSCO Knihovna FSS MU a Osnova EIZ – co, proč, kde EBSCO Vychytávky Procvičování.
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Informační zdroje GEOLOGIE.
Úvod do studia Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ Vyhledávání zdrojů ZP. P RÁCE S LITERATUROU - DP neprobíhá ve vakuu – nutné zařadit znalosti, poznatky do širšího kontextu existujícího.
Rozbor nejčastějších chyb v odborných pracích 12. Seminář BW.
Chyby v psaní seminárních prací
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Jak získat nové informace (nejen !) v hydrobiologii 1.Knihovna (UP, PřF UP) – fyzicky málo dostupných časopisů 2.Odebírané časopisy s on-line přístupem.
Strategie vyhledávání zdrojů s důrazem na elektronické zdroje Robert Zbíral,
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Vyhodnocení ankety „Kde a jak hledáte odborné informace?“
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK iHOP - plnotextové vyhledávání Pubmed.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra fyziologie rostlin, PřF UK RNDr. Jan Petrášek, Ph.D. Základní dělení 3.1.
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Informační zdroje pro odbornou práci Kuchařka pro vědecký fast food.
Aplikace vyhledávače Google na zdroje odborných informací
Elektronické zdroje a jejich používání pro vědeckou práci Úvod do studia práva
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Úvod do studia- 8. seminář Elektronické informační databáze II Robert Zbíral.
Základy vyhledávání zdrojů Úvod do studia,22. října 2010 Robert Zbíral a Petra Měšťánková.
Základy vyhledávání zdrojů Úvod do studia,18. října 2010 Robert Zbíral.
EndNoteWeb a ResearcherID – užitečné nástroje Web Of Science
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Ústřední knihovna FSS MU Zprávám z médií a tisku na stopě!
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Informační zdroje o Evropské unii zimní semestr 2007.
3. Odborná literatura, její zdroje na Internetu a PřFUK
CODEXIS Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Web of Science - Web of Science TM Core Collection Mgr. Libuše Simandlová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a.
EconLit with Full Text Ivana Reznerová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Dana Mazancová Databáze Anopress a ČTK ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Využití citačních databází při psaní odborného textu.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
PSY103 Vývojová psychologie I Zuzana Masopustová
Ukázka zpracování referátu.
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
Informační prameny II. část
EconLit with Full Text Ivana Reznerová
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Vyhledávání je zaměřeno na informační zdroje z oblasti vědy, výzkumu a
Praktické dovednosti při psaní bakalářské práce
OECD iLibrary Centrum informačních a knihovnických služeb
ACM Digital Library Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
EBSCO Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Scholar Google Vyhledávání je zaměřeno na informační zdroje pro vzdělávání, vědu a výzkum.
Vyhledávání je zaměřeno na informační zdroje z oblasti vědy, výzkumu a
Transkript prezentace:

Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral

Proč jsou zdroje důležité? text napsaný bez zdrojů není textem odborným nikdo nemá v hlavě veškeré informace –i kdyby ano, tak mu nebyly vrozeny výběr zdrojů ovlivní obsah i kvalitu vaší práce –špatné zdroje = špatná práce –vhodné zdroje = ??? práce nepodceňujte fázi vyhledávání zdrojů –neoddělitelně spojeno se zpracováním zdrojů

Dělení zdrojů: primární vs sekundární zdroje primární (originální, původní) zdroje –není založen (nevychází) z jiných zdrojů –výhody: nezkreslenost (ne bezchybnost!) obsahují nejvíce informací možnost volné práce s nimi (nejsou ovlivněny názorem autora) –příklady: právní předpisy, judikáty, statistiky, zprávy ministerstev (ne hodnotící) atd. sekundární (druhotné, odvozené) zdroje –jsou založeny na jiných primárních nebo sekundárních zdrojích –cílem není jen sdělit informace, zapracovávají je oba druhy jsou pro psaní důležité! –sekundární nejsou „horší“, naopak budou použity vždy

Odborné vs obyčejné zdroje i neodborný text může autorovi posloužit –výhoda: jednoduchost, pro pochopení rámce tématu odborný text vychází zásadně z odborných zdrojů –popisnost vs analýza jsou primární zdroje odborné? –neřeší se, kritériem důvěryhodnost sekundární zdroje: jak poznat odbornost? (prvek kvality) –odbornost lze posoudit jen při znalosti tématu –použijte selský rozum (podoba textu, počet odkazů) –pomůcky: původ zdroje, autor, citovanost uplatní se u všech druhů zdrojů –internet: v ČR minimum odborných zdrojů, raději nepoužívat –tzv. necitovatelné zdroje (wikipedia, epravo atd.)

Schéma získávání zdrojů

Strategie vyhledávání fáze začátečnická (informativní) –tzv. ber kde ber, cílem co nejrychleji překonat svůj deficit –už bych měl narazit i na odborné zdroje fáze slepé uličky –zadávat dle názvu tématu (Google, knihovna etc.) fáze „oblastně“ určitá –chci zjistit co nejširší okruh zdrojů k tématu –předmětové vyhledávání katalogy knihoven (předmětová hesla) systémy Codexis, ASPI atd.

Strategie vyhledávání fáze metoda kaskády –logika: odborné zdroje odkazují na jiné odborné zdroje –výhody: odkazuje se jen na to, co se týká dané otázky odkazuji jen na to, co je kvalitní lze si přečíst, proč je na co odkazováno (citováno) vše ve vzájemné souvislosti obecně –přístup tzv. novějšího zdroje poslední stav výzkumu odkazuje na důležitou literaturu (role odstupu) –přístup tzv. staršího zdroje jestli je kvalitní, tak byl často citován (získání širokého okruhu zdrojů)

Kaskáda: pomůcky pro „zahraniční“ témata: Google Scholar – –vše informačně propojené –pouze zpětné citace (ze staršího zdroje), ale možnost časového vymezení příklad: –téma: Odstrašující účinek trestu smrti –zadám „death penalty deterrence“ –plné texty vs citace

Kaskáda: ukázka české zdroje –„zahraniční“ témata pozor na opisování! raději jít přímo k původním textům –„domácí“ témata stejná logika kaskády, ale nutné ručně/papírově příklad: Role Ústavního soudu v období první republiky –najdu si (narazím) na relevantní zdroj

Kaskáda: ukázka příklad: Role Ústavního soudu v období první republiky –najdu si (narazím) na relevantní zdroj

Praktická ukázka postupu při psaní diplomové práce

Kaskáda: ukázka naplnění kaskády vždy kombinací aplikace mnoha konkrétních nástrojů nezapomínat ale na potřebu zpracování zdrojů –nejen akumulace, ale i vhodnost a zapadnutí do záměru

Bezprostřední získání zdrojů východisko: znám citaci (například z kaskády) u českých (knihy i časopisy): –knihovna PF (Zbrojnice, vědárna) –Codexis, ASPI u zahraničních (časopisy, knihy) –elektronické informační zdroje databáze shromažďující ohromné množství odborných informací poskytuje UP (MŠMT), zdarma (ale jen síť UP) často se mění, napište Zuzaně Kelnarové pro zařazení na mailing –přes stránku knihovny (