Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral
Proč jsou zdroje důležité? text napsaný bez zdrojů není textem odborným nikdo nemá v hlavě veškeré informace –i kdyby ano, tak mu nebyly vrozeny výběr zdrojů ovlivní obsah i kvalitu vaší práce –špatné zdroje = špatná práce –vhodné zdroje = ??? práce nepodceňujte fázi vyhledávání zdrojů –neoddělitelně spojeno se zpracováním zdrojů
Dělení zdrojů: primární vs sekundární zdroje primární (originální, původní) zdroje –není založen (nevychází) z jiných zdrojů –výhody: nezkreslenost (ne bezchybnost!) obsahují nejvíce informací možnost volné práce s nimi (nejsou ovlivněny názorem autora) –příklady: právní předpisy, judikáty, statistiky, zprávy ministerstev (ne hodnotící) atd. sekundární (druhotné, odvozené) zdroje –jsou založeny na jiných primárních nebo sekundárních zdrojích –cílem není jen sdělit informace, zapracovávají je oba druhy jsou pro psaní důležité! –sekundární nejsou „horší“, naopak budou použity vždy
Odborné vs obyčejné zdroje i neodborný text může autorovi posloužit –výhoda: jednoduchost, pro pochopení rámce tématu odborný text vychází zásadně z odborných zdrojů –popisnost vs analýza jsou primární zdroje odborné? –neřeší se, kritériem důvěryhodnost sekundární zdroje: jak poznat odbornost? (prvek kvality) –odbornost lze posoudit jen při znalosti tématu –použijte selský rozum (podoba textu, počet odkazů) –pomůcky: původ zdroje, autor, citovanost uplatní se u všech druhů zdrojů –internet: v ČR minimum odborných zdrojů, raději nepoužívat –tzv. necitovatelné zdroje (wikipedia, epravo atd.)
Schéma získávání zdrojů
Strategie vyhledávání fáze začátečnická (informativní) –tzv. ber kde ber, cílem co nejrychleji překonat svůj deficit –už bych měl narazit i na odborné zdroje fáze slepé uličky –zadávat dle názvu tématu (Google, knihovna etc.) fáze „oblastně“ určitá –chci zjistit co nejširší okruh zdrojů k tématu –předmětové vyhledávání katalogy knihoven (předmětová hesla) systémy Codexis, ASPI atd.
Strategie vyhledávání fáze metoda kaskády –logika: odborné zdroje odkazují na jiné odborné zdroje –výhody: odkazuje se jen na to, co se týká dané otázky odkazuji jen na to, co je kvalitní lze si přečíst, proč je na co odkazováno (citováno) vše ve vzájemné souvislosti obecně –přístup tzv. novějšího zdroje poslední stav výzkumu odkazuje na důležitou literaturu (role odstupu) –přístup tzv. staršího zdroje jestli je kvalitní, tak byl často citován (získání širokého okruhu zdrojů)
Kaskáda: pomůcky pro „zahraniční“ témata: Google Scholar – –vše informačně propojené –pouze zpětné citace (ze staršího zdroje), ale možnost časového vymezení příklad: –téma: Odstrašující účinek trestu smrti –zadám „death penalty deterrence“ –plné texty vs citace
Kaskáda: ukázka české zdroje –„zahraniční“ témata pozor na opisování! raději jít přímo k původním textům –„domácí“ témata stejná logika kaskády, ale nutné ručně/papírově příklad: Role Ústavního soudu v období první republiky –najdu si (narazím) na relevantní zdroj
Kaskáda: ukázka příklad: Role Ústavního soudu v období první republiky –najdu si (narazím) na relevantní zdroj
Praktická ukázka postupu při psaní diplomové práce
Kaskáda: ukázka naplnění kaskády vždy kombinací aplikace mnoha konkrétních nástrojů nezapomínat ale na potřebu zpracování zdrojů –nejen akumulace, ale i vhodnost a zapadnutí do záměru
Bezprostřední získání zdrojů východisko: znám citaci (například z kaskády) u českých (knihy i časopisy): –knihovna PF (Zbrojnice, vědárna) –Codexis, ASPI u zahraničních (časopisy, knihy) –elektronické informační zdroje databáze shromažďující ohromné množství odborných informací poskytuje UP (MŠMT), zdarma (ale jen síť UP) často se mění, napište Zuzaně Kelnarové pro zařazení na mailing –přes stránku knihovny (