Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EK.4.18 Nezaměstnanost Vytvořeno: Ověřeno: Třída: 4.OA
Hospodářská politika Vzdělávací oblast:0dborné předměty Předmět:Ekonomika Ročník:4. Autor:Ing.Jarmila Muzikářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:nezaměstnanost, nabídka, poptávka, tripartita Anotace: Materiál je určen k výuce tématického celku Hospodářská politika ekonomického vzdělávání.
Nezaměstnanost Nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka práce zaměstnanců poptávku po pracovní síle.
Situace na trhu práce Rovnost nabídky a poptávky Převis poptávky Převis nabídky – vzniká nezaměstnanost
Nezaměstnanost pohledem makroekonomickým Nezaměstnanost dobrovolná - lidé sami nemají potřebu pracovat Nezaměstnanost nedobrovolná - lidé chtějí a potřebují pracovat, ale nemohou odpovídající práci sehnat
Příčiny nezaměstnanosti frikční nezaměstnanost – lidé běžně mění svou práci strukturální nezaměstnanost – některé odvětví NH se dostává do útlumu cyklická nezaměstnanost – souvisí s cyklickým vývojem hospodářství
Měření nezaměstnanosti nedobrovolně nezaměstnaní Míra nezaměstnanosti= (%) ekonomicky aktivní obyvatelstvo V ČR měří nezaměstnanost: 1.Ministerstvo práce a sociálních věcí 2.Český statistický úřad Zaměstnanci, podnikatelé a stát tvoří Radu pro sociální dialog (tripartita).
Opakování 1. Jak vzniká nezaměstnanost? 2. Jak rozlišujeme nezaměstnanost? 3. Jaké jsou příčiny nezaměstnanosti? 4. Jak se měří nedobrovolná nezaměstnanost?
Odpovědi na otázky 1. Nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka práce zaměstnanců poptávku po pracovní síle. 2. Nezaměstnanost dobrovolná a nedobrovolná. 3. Nezaměstnanost frikční, strukturální a cyklická. 4. Ukazatelem míry nezaměstnanosti (v %).
Použité zdroje Švarcová,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2012/2013, Zlín, CEED ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.