Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
Mikroekonomie I Teorie výroby, produkční funkce
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Oligopol.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MIEK1 – Příklady Vyjmenujte rozdíly mezi těmito tržními strukturami: dokonalou konkurencí a úplným monopolem.  Pokuste se na základě těchto odlišností vysvětlit, proč monopolní firma bude cenovým tvůrcem, zatímco dokonale konkurenční firma vždy cenovým příjemcem.  Proč je bariéra vstupu do odvětví nezbytná pro udržení monopolního postavení?  Co může být překážkami vstupu do odvětví?

MIEK1 – Příklady Poptávková křivka po měsíční produkci monopolního výrobce hodin je dána následující rovnicí: Q = – 100 P. Jestliže MC výroby hodin jsou konstantní a rovny deseti dolarům, kolik hodin vyrobí výrobce maximalizující zisk za měsíc a za jakou cenu je prodá? Jaká by byla produkce a cena hodin, kdyby byly prodávány na dokonale konkurenčním trhu?

MIEK1 – Příklady Monopolista se snaží maximalizovat svůj celkový zisk. Může prodat 10 jednotek produkce po 150 Kč nebo 11 jednotek po 140 Kč. Vypočtěte mezní příjem jedenácté prodané jednotky. Ekonomický poradce najímaný špičkovým chirurgem, který má monopol na transplantace žlučníku, tvrdí, že poptávková křivka po transplantacích je lineární. Pro běžný počet operací vykonaných ročně je hodnota koeficientu cenové elasticity poptávky  0,5 . Předpokládejte, že jediným cílem chirurga je maximalizace svého zisku. Jak se má v tomto případě zachovat?

MIEK1 – Příklady Může nastat případ, kdy úplný monopol bude ekonomicky ztrátový? Jestliže ano, pokuste se tuto situaci graficky znázornit a vymezte předpoklady, za jakých k tomu může dojít. Pokud ne – objasněte proč. Charakterizujte náklady (ztráty) mrtvé váhy. Jakými způsoby by je šlo snížit? Může mít monopolní tržní struktura i nějaké přednosti? Uveďte příklady.

MIEK1 – Příklady Poptávková křivka monopolu má tvar: P = 50 Kč – 0,001 Q. TC = Kč + 10 Q – 0,0002 Q 2 Určete cenu a množství, při kterém monopol maximalizuje celkový zisk. Monopolní výrobce má MC = AC = 5 Kč. Křivka tržní poptávky je dána vztahem: Q = 53 – P. Vypočtěte: a)Objem produkce a cenu, při níž monopol maximalizuje celkový čistý ekonomický zisk b)Objem produkce a cenu „dokonalé konkurence“

MIEK1 – Příklady Bilaterální monopol je specifická tržní situace, kdy vedle sebe na trhu existují: a) Dokonalá konkurence a oligopol b) Monopol a monopson c) Monopol a několik malých firem d) Monopson a dokonalá konkurence e) Monopolní konkurence a monopol