Koncipování empirického výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Co má obsahovat prezentace
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Základy pedagogické metodologie
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi PRAKTIKUM
KMPV cvičení 1 1 Kvantitativní metody výzkumu v praxi CVIČENÍ pro 3. část.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
KMVP část 31 Kvantitativní metody výzkumu v praxi 3. část ZS 2008 (2/11/08) Jiří Šafr
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Přednáška 2 Etapy výzkumu, přístup k datům
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metodologie I. Sociologie pro porodní asistentky 4. května 2006
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
GEN 504 METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Koncipování empirického výzkumu Hypotézy Proměnné Konceptualizace Operacionalizace Měření Indikátory Využity podklady Mgr. K. Nedbálkové, Ph.D.

etapy výzkumu I Formulace problému (čtu, co se ví, jak se ví) Formulace výzkumné otázky Formulace hypotéz Rozhodnutí o populaci a vzorku Pilotní studie (je informace, kterou požadujeme k dispozici?) Rozhodnutí o technice sběru informací (dotazník nebo pozorování, triangulace – použití několika různých výzkumných metod)

etapy výzkumu II Operacionalizace – převod výzkumného problému do empiricky testovatelné podoby, transformace pojmů do podoby měřitelných indikátorů Konstrukce nástroje pro sběr dat (např. tvorba dotazníku) Předvýzkum (test nástroje – kontrola reliability a validity) Sběr dat (pozorování, výběrové šetření, analýza dokumentů experiment apod.)

etapy výzkumu III Zpracování dat (jak dostat data do formátu pro analýzu? ) Analýza – interpretace dat (abychom mohli vyvodit závěry, které reflektují záměry, ideje a teorie, které nás vedly v počátku) Závěry (vyvrácení/nevyvrácení hypotéz, důsledky pro teorii, formulace nových problémů)

převzato z Babbie, E. 2001 The Practice of Social Research str. 108

etapy podrobněji – přípravná fáze na začátku je zájem o určité téma, teoretický problém, nebo jednoduše zadání četba literatury zužování tématu definice problému rozlišení jednotlivých teoretických přístupů rozlišení jednotlivých konceptů a jejich definice výsledkem je výzkumná otázka z otázky je odvozena hypotéza / hypotézy

etapy podrobněji – konceptulacizace účelem je co nejjasněji definovat pojmy, které používáme návaznost na teorie rozlišení dimenzí pojmu stanovení indikátorů konceptualizace souvisí s operacionalizací konceptualizace definuje pojem v různých úrovních abstrakce až po velmi konkrétní indikátory operacionalizace definuje soubor činností jak pozorovat empirické projevy – indikátory konceptu

etapy podrobněji – tvorba hypotéz formulujeme výrok / výroky, jež dávají do souvislosti koncepty s nimiž pracujeme v jazyce kvant. výzkumu jde o vztah mezi dvěma proměnnými hypotézy mohou mít také různou úroveň abstrakce. Na nejnižší úrovni jsou pracovní hypotézy. příklad: společnosti s vysokou mobilitou se vyznačují sňatkovým trhem s vyšší heterogamií četnost mezigeneračních posunů mezi vzdělanostními kategoriemi souvisí s četností sňatků napříč vzdělanostními kategoriemi

kdy není hypotéza testovatelná Obsahuje-li příliš vágní, nejasné, všeobecné či mnohovýznamové pojmy s muži je větší sranda Je tautologická/cirkulární (nějaký jev vysvětlujeme tímtéž jevem nebo skutečností) čím vyšší sociální třída tím vyšší příjem Odvolání se na síly nebo ideje, které doposud věda nezná nebo nejsou ověřitelné ženy vyzařují pozitivnější energii než muži

etapy podrobněji - operacionalizace stanovení množiny operací, jimiž je proměnná měřena Indikátor = pozorovatelný příznak určité charakteristiky 4 etapy Operacionalizace podle Lazarsfelda.: 1. Intuitivní představa pojmu („každodenní“ zkušenost) 2. Specifikace pojmu, jeho pokrytí spektrem indikátorů 3. Výběr indikátorů – kontext výzkumu, jejich zastupitelnost 4. Formování znaku, konstrukce indexu Různě definované systémy indikátorů mohou poskytovat stejné, ale i různé výsledky Indikátor odkazuje k pojmu, není s ním však totožný. Riziko redukce.

etapy podrobněji – operacionalizace II většina konceptů není měřena jedním indikátorem ale sadou indikátorů, což bývají v dotaznících obvykle sady výroků příklad z dotazníku Manželství, práce, rodina 2005:

měření – validita a reliabilita Validita – měříme to, co zamýšlíme měřit Reliabilita – opakovaná měření dávají stejné výsledky (pokud se stav nezměnil) převzato z Babbie, E. 2001 The Practice of Social Research str. 145

zkuste konceptualizovat pojem, rozlišit jeho možné dimenze cvičení I zkuste konceptualizovat pojem, rozlišit jeho možné dimenze např. ekonomický rozvoj, sociální kapitál, mobilita, kapitál zkuste navrhnout indikátory pro měření

cvičení II Určete úroveň měření u těchto indikátorů průměrný měsíční příjem respondenta; počet závislých dětí v rodině; povolání respondenta; zdali respondent souhlasí, nebo nesouhlasí s výrokem X; zdali je respondent spokojen, ani spokojen ani nespokojen, či nespokojen se současným stavem demokracie v ČR; kolik by si přál mít respondent ve svém životě dětí; zdali se respondent obává, je mu to jedno, nebo neobává období stáří; zdali respondent čte denní tisk denně, alespoň 3x týdně, alespoň 1x za 14 dnů; co dělá respondent nejraději ve svém volném čase; národnost respondenta;