32.1 základní druhy a typy půd

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Česká republika Půdní pokryv Z_103_Česká_republika_Půdní_pokryv
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
Pedosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími pedosféru. Materiál je plně funkční pouze.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Elektronická učebnice - I
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
Pedosféra.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Půdy (pedosféra) 9. února 2006 X.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
NÍŽINY V ČESKÉ REPUBLICE
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Půdní typy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedosféra 2 Igor Dostal.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
Elektronická učebnice - I
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3420 NázevPůdy a zemědělství ČR Téma hodinyZemědělství ČR PředmětVlastivěda.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Pedosféra.
David Fischer a Ladislav Odvárka 9.A
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Půdy.
Transkript prezentace:

32.1 základní druhy a typy půd Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice -II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 32.1 základní druhy a typy půd Autor: Barbora Jedličková

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 32.2 Co již víme? Na různorodosti typů krajin má vliv nadmořská výška, podnebí, rostlinstvo a také druhy půd černozem hnědozem podzolová půda Zopakujme si k čemu půda slouží? Půda je domovem spousty živočichů Půda je domovem pro rostliny produkující kyslík Půda je prostředkem naší obživ zemědělství

32.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 32.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Pedologie = je věda, která se zabývá půdou, jejím vznikem, složením, využitím apod. Půdní profil = je svislý řez půdou, na kterém jsou pozorovatelné vrstvy půdy tzv. půdní horizonty Hnědá lesní půda = ve svažitých terénech hor - vysoká kyselost a malá úrodnost Humus = je soubor odumřelých jak živočišných tak rostlinných zbytků Glejové půdy = ve velmi podmáčených oblastech, má typický zápach a modrozelenou barvu Podzolové půdy = málo úrodné vysokohorské půdy Spraš = úlomkovité usazeniny nanesené větrem Nivní půdy = úrodné mladé půdy vznikající v blízkosti řek Rendziny = málo úrodné půdy na vápenatých podkladech Matečná hornina = je pevná přírodou nenarušená hornina s různými vlastnostmi Rašeliništní půdy =mnoho rozložených rostlinných zbytků - nazývány bažinami

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 32.4 Co si řekneme nového? Půdy na našem území nevznikají přímo na matečních horninách, ale převážně na zvětralinách, na spraších, na svahových usazeninách či na náplavech řek a potoků. černozem hnědá lesní půda Nerozšířenějším - hnědá lesní půda: - pro pěstování ovse, brambor či řepy hnědozem Hnědozem: - Úrodná půda rovin a mírných pahorkatin zemědělsky využíváme př. pšenice, kukuřice, cukrová řepa Nejúrodnější půdou je černozem: - sušší oblasti - na spraších v rovinatém terénu (Polabí, Poohří, Dolnomoravský úval, Hornomoravský úval) V pánvích v jižních Čechách, na Ostravsku či Sokolovsku, v oblastech s vysokou hladinou podzemní vody, nalezneme glejovou půdu Ukaž si je na mapě! V horských oblastech jsou nejméně úrodné půdy – podzolové a méně obvyklé rašeliny (Šumava, Jeseníky) Vápenaté rendziny: - v oblasti Českého i Moravského krasu U velkých řek najdeme půdy nivní

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 32.5 Procvičení a příklady Vyhledej v textu chyby a oprav je! Seřaď půdy podle úrodnosti: Půdy v České republice vznikají přímo na matečních horninách a jsou využívány převážně v průmyslu. Nejrozšířenějším půdním typem je hnědozem, na které pěstujeme převážně pšenici, kukuřici, nebo cukrovou třtinu. Mezi méně časté půdy patří vápenaté glejové půdy, které se vyskytují v oblastech Českého i Moravského krasu. nevznikají 1. 2. 3. hnědozem černozem podzolová půda zemědělství hnědá lesní půda Zakresli oblasti, kde půdy nalezneme rendziny Pojmenuj půdy a napiš charakteristickou vlastnost: hnědá lesní půda černozem hnědozem

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 32.6 Něco navíc pro šikovné Jak už jsme se dozvěděli, půdní typy se dají třídit dle charakteristického půdního profilu. Půdní profil vzniká působením půdotvorných činitelů: organismy člověk čas matečná hornina počasí podzemní voda organický horizont humusovo - minerální horizont minerální horizont půdotvorný substrát z matečné horniny

32.7 Types of soil Do you understand this scheme? speak about it! Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 32.7 Types of soil muck soil Do you understand this scheme? speak about it! fertile soil brown soil land soil Infertile soil podzolic soil

32.8 Test 1. Který půdní typ je u nás nejčastější? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 32.8 Test 1. Který půdní typ je u nás nejčastější? černozem podzolová půda hnědé lesní půdy hnědozem 3. Nejvyšší podíl humusu má: glejová půda hnědá lesní půda 2. Nivní půdy nalezneme v oblastech: v blízkosti řek na vápencovém podkladu v horských oblastech v blízkosti rašelinišť 4. Jak se nazývá věda o půdě? patologie pedologie pedosféra litosféra Správné odpovědi: c a d b Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 32.9 Zdroj http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cc/Soil_profile.jpg/220px-Soil_profile.jpg slide 1 http://nd01.jxs.cz/101/736/76d21b3519_11409222_o2.jpg slide 1 http://old.ochranaprirody.cz/res/data/000048.jpg slide 1 http://www.hajduch.net/system/files/image/cesko/priroda/vyuziti-pudy.jpg slide 2 http://www.wunderground.com/data/wximagenew/a/akalaska/15.jpg slide 2 http://img.aktualne.centrum.cz/3/50/35067m-obili.jpg slide 2 http://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/albums/userpics/10007/sibir_tajga.jpg slide 2 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c4/BrownSoil.jpg/220px-BrownSoil.jpg slide 3 http://files.cvejnova.webnode.cz/200000036-d0de7d1d80/p%C5%AFdn%C3%AD%20typy%20-%20hlinecko.jpg slide 4 http://gynome.nmnm.cz/gisvysociny/pic/0a000001-b483-b89a.jpg slide 4 http://www.cittadella.cz/cenia/sites/images/vzdel_modul/obecne-prirodovedny_pohled/jak_vznika_a_kde_se_ztraci_puda/pudni_horizonty_co_je_to_pudni_profil_628.jpg slide 6 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Szulim%C3%A1n,_l%C3%B6szbev%C3%A1g%C3%A1s.jpg/220px-Szulim%C3%A1n,_l%C3%B6szbev%C3%A1g%C3%A1s.jpg slide 6 http://korsika.ikn.cz/files/pocasi.jpg slide 6 http://arnika.org/soubory/obrazky/biodiverzita/biodiverzita-uvod.jpg slide 6 http://www.geooffice.cz/userdata/articles/7/p1010211.jpg slide 6 http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcToBiEBREs6t2HaBKeezREz9358menoCRWA17GKxw8A9u6O4HBByQ slide 6 http://diggingri.files.wordpress.com/2010/03/garden_soil_lg.jpg slide 7 http://www.motherearthnews.com/uploadedImages/SpecialProjects/Compost/Fotolia_3797089_Scropped.jpg slide 7 http://www.ohiowineandmore.com/wp-content/uploads/2011/12/Blackberry-April-15th-2011-Spring-plowing-etc-010.jpg slide 7 http://us.123rf.com/400wm/400/400/msv/msv0708/msv070800278/1374233-brown-soil-ploughed-field-in-spring.jpg slide 7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/92/Podzol.jpg/250px-Podzol.jpg slide 7 obrázky z databáze klipart slide 7 HAJDUCH, Ondřej. Půdy ČR [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.hajduch.net/cesko/priroda/pudy

37.10 Anotace Autor Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 37.10 Anotace Autor Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Půdní typy, využití půdy, půdní profil Anotace Prezentace popisující druhy a významy půdních typů v ČR