VY_32_INOVACE_1D.9.08 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 Češi za 2. světové války Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
ČSR členem protihitlerovské koalice Od Vyhlášení války Trojspolku
Demarkační linie Dohoda mezi USA a SSSR Stanovený prostor: Linec – České Budějovice – Plzeň – Karlovy Vary – Saská Kamenice Za ní nemohli američtí vojáci vyrazit, Rudá armáda měla vstoupit do hlavního města
Vojenské akce k osvobození ČSR Karpatsko-dukelská operace – velké ztráty Od počátku května 1945 se bouří lidé po celé republice
Pražské povstání Vzniká Česká národní rada Staví se barikády Praze pomáhají vlasovci
Zápis Češi za druhé světové války ČSR členem protihitlerovské koalice (1941) Demarkační linie Linec – České Budějovice – Plzeň Karlovy Vary – Saská Kamenice vstup USA do ČSR Bánská Bystrica – SNP = konec slovenského státu Květen 1945 povstání v ČSR Praha kapitulace vojenských jednotek
Určete, které výroky jsou správné: 1 Demarkační linie vznikla po dohodě USA a Francie. ANO - NE 2 Demarkační linii nesměli američtí vojáci překročit. ANO - NE 3 V Praze vypuklo povstání ANO - NE 4 V těžký bojích pomohli vlasovci. ANO - NE 5 Vymyslete svůj výrok. ANO - NE
Správné řešení 1 Demarkační linie vznikla po dohodě USA a Francie. ANO - NE 2 Demarkační linii nesměli američtí vojáci překročit. ANO - NE 3 V Praze vypuklo povstání ANO - NE 4 V těžký bojích pomohli vlasovci. ANO - NE 5 Vymyslete svůj výrok. ANO - NE
Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, prosinec Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: devátý ročník, demarkační linie, vlasovci, pražské povstání, karpatsko-dukelská operace Jedná se o stručné přiblížení toho, jak se k celé válce postavili Češi a Slováci. Součástí prezentace je práce s výrokem, tu je možné vytisknout jako samostatný pracovní list. Pod „smajlíky“ jsou skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Použitá literatura: HLAVAČKA, M. a kol.: Dějepis pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, s. ISBN MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, s. ISBN kol. autorů: Dějepis 8: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň, s. ISBN HARNA, J., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí II.1.vyd. Praha, s. ISBN