ČLOVĚK VYUŽÍVÁ SÍLU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pří_265_Živá příroda_Mapa Chřibů Autor: Mgr. Marie Pížová
Advertisements

VÝPRAVA DO VESMÍRU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Neživá příroda – Slunce
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Autor: Mgr. Helena Uhříková
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
ZAJÍMAVOSTI ZE SVĚTA OBOJŽIVELNÍKŮ
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Neživá příroda - vzduch
Opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Rovnovážná poloha tělesa
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Magnetické vlastnosti látek
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Náhrdelník Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Pavla Martincová
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
Planety sluneční soustavy – Malé planety
Člověk – Svalová soustava
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
Autor: Mgr. Helena Nováková
CELOSVĚTOVÁ TĚŽBA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_273_Živá příroda_Bezobratlí v Chřibech Autor: Mgr. Marie Pížová
ODLIŠUJEME SE OD OSTATNÍCH ŽIVOČICHŮ
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Pří_083_Rozmanitost přírody_Brouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Svalová soustava VY_32_INOVACE_06-03 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Transkript prezentace:

ČLOVĚK VYUŽÍVÁ SÍLU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. ČLOVĚK VYUŽÍVÁ SÍLU Pří_251_Člověk_Člověk využívá sílu Autor: Mgr. Kateřina Švecová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro upřesnění poznatků o síle. Materiál vysvětluje princip síly a její měření. Je určen pro přírodovědu v 5. ročníku. Žáci se seznámí s měřením síly, jednotkou síly a jejím dopadem na tělesa, porovnají své zkušenosti se sílou. DUM je určen pro práci s počítačem a interaktivní tabulí. Zpracováno pro tematický okruh Člověk. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici : MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2004, 91 s. ISBN 80-728-9063-8.

MÁME SÍLU Uhodneš? Který sval v těle má největší sílu? Člověk využívá sílu svalů. vzájemné působení objekt č.1 objekt č.2 Uhodneš? Který sval v těle má největší sílu? Sval, který pohybuje čelistí při žvýkání (umí vyvinout sílu až 100 kg). Silou chápeme vzájemné působení materiálních objektů.

SÍLY JSOU VŠUDE KOLEM NÁS Síla: ohýbá roztáčí napíná Uvádí do pohybu a zrychluje deformuje Hledej, kde síla působí.

CO VŠECHNO MŮŽE SÍLA: deformovat napínat ohýbat kroutit uvést do pohybu nebo zrychlit zpomalit nebo zastavit odrazit roztočit roztrhnout změnit směr síla vždy působí na nějaký předmět

V JAKÉ SOUVISLOSTI JE POJEM SÍLY ZAUŽÍVANÝ? koňská síla právní síla  – vyjadřuje stupeň důležitosti právních norem pracovní síla – ekonomický pojem vojenská síla §

SILOMĚR háček pružina stupnice části siloměru SILOMĚR Síla se měří siloměrem. Je to přístroj k měření velikosti síly. Tvar a tuhost pružiny závisí na měřícím rozsahu siloměru. háček pružina stupnice Na zavěšení objektu Čím větší síla, tím větší deformace Čím větší deformace, tím větší výchylka na stupnici SILOMĚR části siloměru

9,8 N Jednotka síly Velikost síly udáváme v jednotce newton (N). Nejznámější silou je tíha. Těleso o hmotnosti 1 kg má na Zemi tíhu 9,8 N. Tíha je síla, kterou těleso v důsledku gravitace působí na podložku nebo na závěs. 9,8 N

PROČ NEWTON? fyzik matematik astronom Sir Isaac Newton (*1643 – ┼1727) jeden z největších vědců Podle pověsti mu spadlo na hlavu jablko a on přišel na myšlenku gravitace. fyzik matematik astronom teolog alchymista přírodní filosof

NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY 1. Zákon setrvačnosti 2. Zákon síly 3. Zákon akce a reakce Školní perličky: Setrvávám v klidu, dokud po mně někdo něco nechce. 2. Silnější vyhrává. 3. Když mě někdo bije, bolí ho to stejně, takže mu to vlastně vracím.

TEST POZORNOSTI: S I L O M Ě R E M N E W T O N A N G L I Č A N T Í H A Čím měříme sílu? Jaká je jednotka síly? Jaké národnosti byl Isaac Newton? Která je nejznámější síla? Která část se deformuje v siloměru? Na co vždy působí síla? Na… Co je rozhodující pro existenci tíhy? Jaká tíha působí na těleso o hmotnosti 1 kg? S I L O M Ě R E M   N E W T O N     A N G L I Č A N T Í H A     P R U Ž I N A O B J E K T   G R A V I T A C E   9,8 N  

Použité zdroje: www.office.microsoft.com Encyklopedie vědy. Editor Jana Steinerová. Bratislava: Slovart, 1996, 448 s. Velká dětská encyklopedie. ISBN 80-858-7183-1. Síla. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%ADla Siloměr. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Silom%C4%9Br Newton. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Newton Isaac Newton. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton Doprava lidskou silou. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Doprava_lidskou_silou#Lidsk.C3.BD_v.C3.BDkon Newtonovy pohybové zákony. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Newtonovy_pohybov%C3%A9_z%C3%A1kony Svaly - zásobárny lidské síly. In: Chytrouš [online]. 2013. vyd. [cit. 2013-01-12]. Dostupné z: http://www.chytrous.cz/svaly-%E2%80%93-zasobarny-lidske-sily/