DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 ______________________________________________________________________________________________.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Baroko.
Baroko.
Doba Charakteristika Znaky
Baroko.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
17. a první polovina 18. století
Baroko II. Sochařství. Baroko II. Sochařství Anotace: Materiál je určen pro práci žáků 4. ročníku ZŠ v předmětu Výtvarná výchova na téma barokní sochaři.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceČechy v době baroka Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje poznatky.
BAROKO Doba protikladů.
1/ Barokní architektura
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Baroko v Evropě Itálie Torquoto Tasso/ /, dvorský básník /inspiroval J.W.Goetha-drama:T.Tasso/ Nábožensko-hrdinský epos:Osvobozený Jeruzalém/25.
Baroko III. stavitelé. Baroko III. stavitelé Anotace: Materiál je určen pro práci žáků 4. ročníku ZŠ v předmětu Výtvarná výchova na téma barokní architektura.
Baroko - procvičení 8. ročník.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_08_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ____________________________________________________________________________.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Baroko v evropské literatuře Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Významní představitelé renesanční literatury
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola Čelákovice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
BAROKO konec 16. století – začátek 18. století
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Zš a MŠ Březno
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
BAROKO významní představitelé
Název školy: Základní škola Netvořice
DUM - Digitální Učební Materiál
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ______________________________________________________________________________________________ Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název a číslo DUMu: Baroko VY_32_INOVACE_D1_04 Anotace: Interaktivní výklad: světové baroko, představitelé a díla. Třída a datum ověření :D3, Autor: Mgr. Ludmila Muchová Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

BAROKO

Baroko název je odvozen z portugalského slova barroco = perla nepravidelného tvaru, zakřivení 2. pol. 16.st.-2. pol. 18. st., vzniklo ve Španělsku, odkud se rozšířilo do celé Evropy směr vznikl po období dlouhotrvajících válek a společenských zvratů, které přinesla přecházející renesance – její odklon od boha a větší důvěra ve schopnosti člověka nepřinesly očekávané zlepšení poměrů, navíc situaci komplikovala morová epidemie – lidé to chápali jako boží trest za oslabení víry v Boha, a proto hledali řešení tragických situací života opět ve víře, v návratu k Bohu, v nadpozemských hodnotách a ideách daných náboženstvím, hlavně katolickým ―› víra v Boha se stává jistotou, doba protireformace renesanční hromadění bohatství a lpění na krásných věcech, vzhlížení k antickému užívání si radostí a slastí života – to vše se ukázalo jako liché, baroko naopak poukazuje na pomíjivost života, na to, že hromadění majetku je marnost, kterou si s sebou po smrti stejně nikdo nevezme – zdůrazňuje se mystérium smrti a náboženského vytržení, lidská bezmocnost vůči řádu světa

války, mor, pro většinu snížení životní úrovně – to vše přineslo přesvědčení, že člověk má nepatrnou hodnotu, návrat Boha jako nejvyšší hodnoty, jen on může znovu nastolit v duši člověka klid a mír je to pravý opak renesance, klade důraz na duchovno a mysticismus, návrat ke středověkým tradicím architektura: jednoduchost a uměřenost vystřídala monumentalita - snaha všemi smysly ohromit člověka - mohutné, členité stavby s bohatou sochařskou výzdobou a nerovnými liniemi, mramor, dřevo, zlacení (chrám sv. Mikuláše v Praze, kostel sv. Vavřince v Jablonném)

Obr. č. 1 – chrám sv. Mikuláše v Praze Obr. č. 2- kostel sv. Vavřince v Jablonném

sochařství: sochy - dramatický pohyb, vnitřní napětí, patetická gesta, v obličeji výraz náboženského vytržení, obličej obrácený k nebi, Matyáš Braun (Karlův most, Kuks), bratři Brokoffové Obr. č. 3- Matyáš Braun- sv. Ivo – Karlův most Obr. č. 4- Matyáš Braun- sv. Ludmila s malým Václavem – Karlův most

malířství: hra s kontrastem, světlem (šerosvit), dramatičnost, mytologické a biblické náměty, Rembrandt van Rijn, Rubens, El Greco, Škréta, Brandl Obr. č. 5 - Rembrandtův raný autoportrét - kresba Obr. č. 6 - Portrét Karla Škréty od italského malíře Tiberia Tinelliho z roku 1635

hudba: J. S. Bach, A. Vivaldi, Jan Jakub Ryba (Mše vánoční – Hej mistře ) Obr. č. 7- J.S.Bach Obr. č. 8 – Jan Jakub Ryba Obr. č. 9 – A.Vivaldi

Literatura Objevují se typické středověké žánry: legenda, duchovní píseň, epos, traktát; autoři využívali obraznosti, alegorie, symboly

Literatura - Španělsko - je považováno za kolébku barokní literatury, vznikl zde jezuitský řád Tovaryšstvo Ježíšovo, zakladatelem Ignác z Loyoly (1540) - poezie - pestrost vyjádření, propracovaná forma, četné metafory; kryptogramy (zašifrovaná sdělení) Pedro Calderón de la Barca ( )- dramatik, v komediích zpracovával výjevy ze všedního života a v tragédiích (náboženská dramata) řeší rozpor povinnosti a citu, lásky a odplaty - Nejnestvůrnější žárlivost: manžel zabíjí svou ženu, aby nepatřila po jeho smrti nikomu jinému Život je sen

Literatura - Španělsko Jan z Kříže - jezuita, básnická mystika, hlavním námětem jeho tvorby byla cesta lidské duše k Bohu Ukázka: Milostný plameni jenž spaluješ tak sladce v nejhlubším nitru duši závrati, když žár tvůj neraní, kéž skončí tvoje práce a vlákno zpřetrhá se něžných splynutí.

Obr. č Pedro Calderón de la Barca Obr. č. 11 – Jan z Kříže

Literatura - Itálie Torquato Tasso ( ) - dvorský básník a prozaik italských renesančních knížat, předznamenává soumrak renesance - Osvobozený Jeruzalém: nábožensko-hrdinský epos, popisuje křížovou výpravu proti nevěřícím Obr. č. 12 – Torquato Tasso

Literatura- Anglie John Milton ( ) – básník - Ztracený ráj: filozofický duchovní epos o vyhnání Adama a Evy z ráje - apokryf (přepracování biblických námětů) John Donne ( )- básník, kněz a kazatel v katedrále svatého Petra v Londýně. Vrcholem anglické milostné poezie je jeho dílo Písně a sonety. Obr. č.13 – John Milton

Literatura - Německo Andreas Gryphius ( ) – vlastním jménem Andreas Greif, básník, autor sonetů a ód. Dílo: Sonety Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen ( ) – romanopisec. Dílo: Dobrodružný Simplicius Simplicissimus – podává obraz hrůz třicetileté války očima obyčejného člověka, jedná se o pikareskní román.(simplex-jednoduchý, Simplicius Simplicissimus-Nejprostší Prostoduchý)

Obr. č Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen

Seznam použitých zdrojů SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura. Praha:Fragment,2007,126s.ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána. Literatura: přehled středoškolského učiva, Třebíč:Petra Mrákotová, 2006,207s.ISBN X. HÁNOVÁ, Eva a kol.autorů,Odmaturuj z literatury1.Brno: Didaktis, 2004,208s.ISBN BAUER, Alois. Čeština na dlani. Olomouc: Rubico,2005,416s.ISBN Chrám sv. Mikuláše v Praze. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: _Praha,_Star%C3%A9_m%C4%9Bsto_- _Starom%C4%9Bstsk%C3%A9_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD.jpg _Praha,_Star%C3%A9_m%C4%9Bsto_- _Starom%C4%9Bstsk%C3%A9_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD.jpg

Seznam použitých zdrojů České baroko: Kostel sv. Vavřince, Jablonné v Podještědí. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: Sv. Ivo. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Svatá Ludmila s malým Václavem - Karlův most. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Rembrandt. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Karel Škréta. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Johann Sebastian Bach. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Vivaldi. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Jan Jakub Ryba. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z:

Seznam použitých zdrojů Pedro Calderón de la Barca. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Jan z Kříže. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Torquato Tasso. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: John Milton. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: