ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekologické indikátory
Advertisements

ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Ekologické faktory – zdroje a podmínky existence
Vztahy mezi organismy a prostředím
Abiotické podmínky života
EKOLOGIE.
Abiotické podmínky prostředí
Počítačová prezentace
Základní ekologické pojmy
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
Lišejníky v lese.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
EKOLOGIE.
Živá a neživá příroda 3. ročník
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ekologické aspekty liniových staveb
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Lucie Hejkrlíková Lenka Hesová HELENA JEDLIČKOVÁ.
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Zkoumání a ochrana přírody
Lišejníky Digitalizace výuky Příjemce
Vznik diverzity živočichů: speciace a (adaptivní) radiace
Ochrana lesů a přírodního prostředí
Rostliny - význam a jejich dělení.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Úvod do ekologie.
Živá příroda.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
LES ŘASY.
Prvoci – jednobuněční živočichové
Ekologie jako věda Obory ekologie.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Základní ekologické pojmy
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přizpůsobení živočichů prostředí
R OZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Biosféra.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Co jsme již poznali.
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_01 Název materiáluZákladní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Pedosféra.
Země – podmínky života.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA -prezentace
Základy ekologie Michal Hájek Světlana Zahrádková.
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
2 AUTEKOLOGIE.
Ekologické pojmy.
Abiotický faktor teplo
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Ekologie živočichů
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Biopotraviny.
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
Podmínky života na Zemi
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ 2. LEKCE

Základní znaky života Buněčná organizace Metabolismus Dráždivost Rozmnožování Dědičnost evoluce

PŮSOBENÍ PROSTŘEDÍ NA ORGANISMUS ABIOTICKÉ BIOTICKÉ světlo ostatní organismy teplo organické produkty voda metabolické produkty vzduch zbytky mrtvých těl půda

ADAPTACE euryekní – se širokou ekologickou valencí EKOLOGICKÁ VALENCE stenoekní – s úzkou ekologickou valencí BIOINDIKÁTORY minerální složky euryekní – se širokou ekologickou valencí ZNAČNÁ ADAPTABILITA blecha bahník Hovoříme o ekotypech čtyřhranka

ADAPTACE Proč nezmrznou? Protože zdědili po předcích vlastnosti vhodné pro přežití v těchto oblastech? ABAPTACE Protože jim díky studenému podnebí narostl hustý a teplý kožich? ADAPTACE

Šíře ekologické valence stenoekní stenoekní euryekní

AREÁL splňuje ekologické požadavky druhu prvotní (primární)X druhotný (sekundární) alochtonní ( zavlečený) synantropní kosmopolitní endemit relikt E S

KONVERGENCE A DIVERGENCE princip DIVERGENCE je patrný na Darwinových pěnkavách. Jeden druh se časem přizpůsobil potravě, úkrytu, stano-višti….Jeden druh z pevniny dal vzniknout ostatním.

Otázky: Uveďte rozdíl mezi autekologií a synekologií. Na kterém území ( Maďarsko, Madagaskar, Mauretánie) je možné předpokládat největší výskyt endemitů a proč? Proč nenajdeme okřehek menší na hladinách šumavských jezer? Na příkladu péče o pokojovou rostlinu vysvětlete podstatu Leibigova zákona. Ze kterých oborů vychází ekologie živočichů?