Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Jan Amos Komenský ( JV Morava – Amsterdam)
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jan Amos Komenský.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
Jan Amos Komenský ( ) Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval,
Osvobozené divadlo 9. ročník.
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
B ožena N ěmcová 8. ročník B ožena N ěmcová Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Mistr Jan Hus (14. stol.)  kněz, myslitel, reformátor a kazatel  vyučoval na univerzitě v Praze a dva roky byl jejím rektorem  navrhl reformu pravopisu.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
NázevJan Amos Komenský AnotaceVýklad nové látky AutorMgr. Zuzana Šmerdová Očekávaný výstupŽák zná základní údaje z tohoto období Speciální vzdělávací potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Druh učebního materiálu
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_07KR-3
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Jan Neruda 8. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Jan Amos Komenský
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Jan Ámos Komenský.
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Opakování z literatury 8. r.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol, Didaktis, M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007.

Byl spisovatelem, myslitelem, politikem, teologem, básníkem, autorem jazykových učebnic, teoretických spisů o výchově, reformátorem školství a zakladatelem moderní pedagogiky. Narodil se na Uherskobrodsku (Nivnice), přesné určení místa je dosud předmětem komeniologického pátrání.

Po studiích na bratrské škole v Přerově a německých evangelických školách byl vysvěcen na kněze. Působil jako učitel, pak rektor, sekretář a archivář a jako biskup Jednoty bratrské. Po bitvě na Bílé hoře se musel jako bratrský kněz skrývat a roku 1628 opustil definitivně vlast a odešel do exilu. (polské Lešno, Anglie, švédský Elblag, Šarišský Potok, Amsterdam). Brzy mu na mor zemřela žena a dvě děti. Zemřel v Amsterodamu , pochován je v Naardenu v Nizozemí.

Komenského dílo podle tematiky:  filozofické Kšaft umírající matky Jednoty bratrské ( (Jde o pastýřský list, ve kterém chce Komenský posílit členy své církve odsouzené k zániku. Dílo vzniklo po uzavření tzv. vestfálského míru, kdy definitivně ztratil naději na návrat do vlasti. Nechává svoji církev promlouvat jako umírající matku, která se loučí s pozůstalými a zanechává jim svou závěť. Je přesvědčen, že Jednota dohrála svou historickou úlohu, ale zároveň věří, že dědicem jejího odkazu se stane celý český národ.) Labyrint světa a ráj srdce  vševědné (pansofické) rukopis nedokončeného díla Všeobecná porada o nápravě věcí lidských  pedagogické  jazykové česko-latinský slovník Poklad jazyka českého (shořel při požáru Lešna r. 1656) O poezii české (věnuje se české prozodii, doporučuje zavedení časomíry)

Díla pedagogická Ve svých dílech prosazoval tzv. přirozenou výchovu, kterou odvodil od poznávání a napodobování přírody. Byl pro zavedení škol v každém městě i vesnici, kde by se děti učily pohromadě. V té době bylo vzdělání dosažitelné pouze pro děti z bohatých rodin.

Učilo se v rodinách, kam rodinný učitel docházel za jedním, dvěma dětmi. Myšlenka skupinového učení, kdy by měl učitel na starost větší počet žáků, byla v pedagogice velkým převratem. Stejně tak učení v mateřském jazyce. Do té doby se žáci učili nazpaměť texty v latině, kterým mnohdy ani nerozuměli.

Ale když dostává žák informace v mateřském jazyce, rozumí jim, chápe je a dokáže si je snadněji zapamatovat. Dále byl přesvědčen, že učitelé by žáky neměli přetěžovat množstvím učiva, vše by jim měli pečlivě vysvětlit a postupovat při tom od lehčího ke složitějšímu. Právě tyto zásady se tehdy vůbec nedodržovaly, a Komenského myšlenky, že žáci se nemají učit prázdné pojmy a že poznání slova by mělo navazovat na poznání věcí, znamenaly velkou změnu v pedagogice té doby.

Velká didaktika (Didactica magna) je jeho první velkou pedagogickou prací. Byla napsána v češtině pod názvem Česká didaktika a posléze přeložena do latiny a nazvána Velkou didaktikou.

Vydána byla v roce Obsahuje zásady moderního vyučování i názor na koncepci vzdělávání - výchovu Komenský rozdělil do čtyř stupňů, každý stupeň po šesti letech. 1. stupeň – 0 – 6 let, škola mateřská, tj. výchova v rodině 2. stupeň – 6 – 12 let, škola národní s vyučováním v mateřštině 3. stupeň – 12 – 18 let, není již určen pro všechnu mládež – to je gymnázium, škola latinská 4. stupeň – 18 – 24 let, akademie, univerzita + 2 roky cestování po světě

V Didaktice říká, že nejen dětem bohatých a vznešených lidí, nýbrž všem stejně, urozeným i neurozeným, bohatým i chudým, chlapcům i dívkám ve všech městech, městečkách a vesnicích by mělo být poskytnuto vzdělání, což dokazuje následujícím: totiž že všichni lidé, kteří se narodili lidmi, narodili se hlavně k tomuto účelu, aby byli lidmi, tedy tvory rozumnými, pány tvorů a věrným obrazem svého stvořitele. Všichni mají být podle Komenského připravováni k povinnostem budoucího povolání. Nezáleží na tom, že je někdo od přírody nenadaný a hloupý. Právě ten potřebuje více pomoci a vzdělání, aby se své hlouposti zbavil. Tyto lidi přirovnává k děravé nádobě, často vymývané, která neudrží žádnou vodu a přece se stává čistší a jasnější; tak i hloupí lidé, třebaže jim učení nejde, se mohou něco naučit a jak je ze zkušenosti známo, mohou i pomalejší lidé nakonec předstihnou inteligentní a talentované, kteří své schopnosti zanedbávají.

Dále Komenský říká, že nevidí žádný důvod, proč by nemohly být vzdělávány dívky, neboť jsou stejně tak obrazem božím, stejně inteligentní a moudré, často více než muži. Přesto však zastává názor, že učit jako muži by neměly. Věnuje se také školám samotným. Není spojený s jejich kvalitou a metodami vyučování. Věří však, že se dá vše napravit zavedením pořádku.

Uspořádal proto několik zásad, kterými by se učitelé při vyučování měli řídit: - výchova nemá být pouhým podáváním vědomostí, aby si je děti zapamatovaly, ale opravdovým zušlechťováním - všechno má plynout dobrovolně, bez jakéhokoliv násilí, aby žáci získali lásku k učení - nejdříve by se mělo učit mateřský jazyk, teprve potom cizí - v cizím jazyce začínat slovíčky, teprve potom gramatikou - učit věci postupně, od jednoduchého k složitějšímu, používat přitom názorných pomůcek - nenutit děti vše se učit zpaměti, aniž by to pochopily, ale látku jim pečlivě vysvětlit - učit postupně, aby se nic nevynechalo - kladl důraz na praxi a tělesnou výchovu

Tvrdí také, že se vzděláváním by se mělo začít ve správný čas, ne příliš brzy, kdy je dítě ještě velmi malé, ale ani ne příliš pozdě, když už je člověk starý. Stejně tak je špatné, když se děti posílají do školy třeba jen na měsíc nebo na rok.

Mezi další jeho významná pedagogická díla patří Informatorium školy mateřské, které poučuje, jak mají být děti vychovávány, aby prospívaly na těle, na rozumu, v dobrých mravech a ve zbožnosti. I tato kniha byla myšlena ve prospěch vlasti, ale osud způsobil, že nejdříve vyšla v překladu německém (1633). Český text byl po dlouhé době zapomenutí vytištěn až roku 1858.

Učení latiny chtěl Komenský založit na zcela nových základech. Poznávání jazyka mělo jít souběžně s poznáváním věcí a na jejich poznání mělo navazovat poznání slov. Z těchto úvah vznikla drobná učebnička Brána jazyků otevřená (Janua linguarum reserata), vytištěná v roce Brána jazyků otevřená

Je to v podstatě malá encyklopedie, stručný přehled všech věcí poznatelných, počínaje neživou přírodou, přes přírodu živou až k člověku, nejdříve po jeho tělesné stránce, pak duchovní a nakonec božské. Byla psána ve dvou sloupcích, v jednom byl text v mateřském jazyce, v druhém v latinském nebo cizím. Když byl dobře pochopen text v mateřštině, přešlo se k textu latinskému/cizímu. Kdo se učil z textů Brány, měl nejenom zásobu nejdůležitějších slov, ale také nejnutnější přehled poznatků z celého světa. Brána jazyků byla přetiskována, rozšiřována, obměňována v nesčetných vydáních a přeložena do jedenácti jazyků. Mezi léty 1650 – 1654 Komenský pobýval ve Šarišském Potoku, kam byl pozván, aby zde své vyučovací metody zavedl. Poznal lépe obtíže školní práce a pokusil se usnadnit a zpříjemnit učení. Tato snaha jej vedla k dvěma dalším úspěchům.

Svět v obrazech (Orbis pictus) Tato snaha jej vedla k dvěma dalším úspěchům. První z nich byl světový. Svět v obrazech (Orbis pictus) se stal snad ještě známější knihou než Brána jazyků. Je to zkrácený text Brány, doplněný u každé kapitoly obrazem, vyobrazením věcí, o nichž se pojednává. Přednosti brány byly tedy doplněny výhodou názornosti. Je první obrázkovou učebnicí na světě, vydanou v roce Druhým úspěchem bylo dramatické zpracování Brány, vydané v roce 1654, Škola hrou (Schola ludus). Komenský ze zkušenosti věděl, že studenti rádi hrají divadlo a že se při tom s chutí učí své herecké úlohy, a tím i latině (hrálo se latinsky). Postavil tedy školu na jeviště, kde žáci předváděli celou učební látku Brány. V úvodních scénách spíše formou přednášek (o nerostech, o lidské kostře atd.) než dramaticky, ale postupně nabývala látka životnosti, zvláště v obrazech ze školního života. Mezi další jeho pedagogická díla patří například Fialkový zákon – učebnice pro nejmladší děti, Růžový zákon pro druhý stupeň a dále učebnice pro vysokoškoláky

Za zmínku stojí i jeho zavedení tzv. škol v přírodě (nikoliv v dnešním pojetí). Kdykoliv bylo hezké počasí, učitel měl vyjít se svými žáky ven, posadit se pod strom a tam učit. Dále zastával názor, že jednou za rok mají děti přijít do školy bez učení a dostat dárky.

Labyrint světa a ráj srdce Jinotajná skladba (zobrazuje deziluzi z poznání marnosti lidského světa), napsaná česky. Zaměřením je to filozofický, náboženský, autobiografický spis. Hlavní hrdina poutník (Komenský) přichází do středověkého města a zkoumá ho. Po městě ho provází Všezvěd Všudybud (zosobněná lidská zvídavost) a Mámení (alegorie zvyku přijímat bez uvažování cizí názory). Nasazují poutníkovi růžové brýle, které mají přikrášlit jeho pohled na svět. Poutník se však nedá zmást, vidí chamtivost lidí, neupřímnost a podvod. Chce prchnout ze světa, na výzvu boží se uzavírá v ráji svého srdce, tj. v samotě a božském rozjímání.

A to je vše!!!

Téma: Jan Amos Komenský – 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (