Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Jazyk a komunikace Tematický okruh: Komunikát a text Téma: Jak čteme text Metodický list/anotace: Žáci se zajímavou formou poučí o možnostech psaní a porozumění textu; sami se pokusí text vytvořit. Možno využít i v ostatních ročnících.
Text – psaná forma řeči Komunikát – výsledek verbální činnosti Kód – slouží k pojmenování toho, o čem chceme mluvit nebo psát; kód zná nebo rozumí mu autor – mluvčí nebo pisatel – i adresát, příjemce Jazyk – systém jazykových prostředků; zvuků, písmen, slov, větných vzorců.
Zamysleli jste se už někdy při čtení knihy nebo různých textů nad tím, jak jsme vůbec schopni vnímat text a porozumět mu?
Polde vzýkumu na jendé amreciké uvenirsitě se ztijislo, že nzeáelží na pořdaí písemn ve solvě. Nedůjžiletšejí je, aby blyy prnví a psoeldní pímesna na sévm, to je na srpváénm mítsě. To, co zýbvá, mžůe být livobloná sěms a čvělok je sltáe bez porlbémů peřčte. Vděci doákazli, že je to porto, že lisdký moezk netče kadžé pensímo, ale svolo jkao cleek. Věěldi jtse to?
Co vám dělalo potíže? Ztotožňujete se s názorem, že slova nemusí být napsaná správně, a přesto jsme schopni celému textu porozumět? Myslíte si, že hodně záleží také na celkových schopnostech a vzdělání čtenáře? Stává se vám při čtení knihy, že „hltáte“ obsah a přeskakujete některá slova, a přesto tomu rozumíte? (otevřené otázky k diskusi)
Pokuste se sami vytvořit podobný krátký text podle zásady, že první a poslední písmeno ve slově musí být na správném místě. Pracujte samostatně a svoje texty pak přečtěte ve třídě spolužákům!
MGR. MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2007, ISBN