Mgr. Milan Štěpita
* Nová vlna * Metoda * ¨A navíc… * Tvůrci * A také… * Miloš Forman
* V pol. 50. let uvolnění poměrů * uvolnění až zrušení cenzury nová generace režisérů, scénáristů Ovlivněni: * dozvukem neorealismu * francouzskou novou vlnou a free-cinema * cinema verité = „film pravda“
* nezasahovat do skutečnosti * autenticky zachytit a autorsky vstoupit až při montáži * angažování neherců * užití černobílého materiálu * vracejí se k obyčejným lidem
* užití ruční kamery * nejdůležitější akce není v popředí * prostředí se přímo podílí na dramatech postav (neutrální x kruté) * antihrdinové s kontroverzními charaktery * pocit absurdity
* Věra Chytilová – (1929) - Strop (1961), Pytel blech (1962), O něčem jiném (1963), Sedmikrásky (1966), Ovoce stromů rajských jíme (1969) * Jiří Menzel – (1938) – Ostře sledované vlaky (1967), Rozmarné léto (1967), Skřivánci na niti (1969) * Jan Němec - Démanty noci (1966), O slavnosti a hostech (1966)
* Jaroslav Papoušek - Ecce homo Homolka (1969) * Drahomíra Vihanová – Zabitá neděle (1969) * Pavel Juráček - Postava k podpírání (1963), Případ pro začínajícího kata (1969) * Juraj Jakubisko – Zbehovia a pútníci (1968), Kristove roky (1967), Vtáčikovia, siroty a blázni (1969) * Evald Schorm – Každý den odvahu (1964), Návrat ztraceného syna (1966)
* Konkurs (1963), Černý Petr (1963), Lásky jedné plavovlásky (1966), Hoří, má panenko (1967) * neherci: A) kteří dokáží být jen sami sebou B) musí být aspoň o poschodí inteligentnější, než postava, kterou hrají
* PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ a Jiří CIESLAR. Démanty všednosti: český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002, 387 s. ISBN