ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01 ZDRAVOVĚDA ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01 Mgr. Pavlína Juráková www.zlinskedumy.cz
Anotace Prezentace definuje základní pojmy používané v předmětu základy zdravotní výchovy. Musí být doplněny výkladem. Autor Mgr. Pavlína Juráková (autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Zdraví, nemoc Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 15 - 19 let Vazby na ostatní materiály je součástí studijních materiálů pro výuku předmětu ZDR
1. POJEM ZDRAVÍ biomedicínsky: Zdraví má vícerozměrný charakter = má svoji biologickou, psychickou a sociální stránku biomedicínsky: stav dokonalé homeostázy; každá buňka a každý orgán fungují bez poruchy - víš, co je to homeostáza? - uveď příklad některých orgánů a vysvětli jejich funkci
psychosociálně: stav naprosté vyrovnanosti, kdy se každý jedinec cítí být v naprosté harmonii se svým okolím; plní všechny úkoly a role co se od něho očekávají - zamysli se a pokus se o vysvětlení, co rozumíš pod pojmem „role, které se od jedince očekávají“
komplexně: Jaké mohou být nároky vnitřního prostředí člověka? - schopnost vyrovnat se s nároky vnitřního a zevního prostředí bez narušení životních funkcí Jaké mohou být nároky vnitřního prostředí člověka? Jaké mohou být nároky vnějšího prostředí člověka? Uveď příklady životních funkcí
2. POJEM NEMOC chápeme jako protiklad zdraví. Jinak ji může pociťovat nemocný a jinak ji může posuzovat zdravotnický pracovník. Jiné možné definování: porucha adaptace - přizpůsobení se člověka selhání nebo nedostatečnost adaptivních mechanismů na podněty z prostředí reakce organismu na poruchu rovnováhy mezi vnitřním prostředím organismu a vnějším prostředím Zdraví a nemoc mohou někdy přecházet jedno ve druhé bez ostrého přechodu.
PRŮBĚH NEMOCI zamysli se a pokus se uvést příklady u každé z možností: akutní – prudký, rychlý chronický - vleklý bezpříznaková forma skrytá forma chronické stádium relativní zdraví
CVIČENÍ – KVĚTINA ZDRAVÍ nakresli si do sešitu květinu o šesti okvětních lístcích každý okvětní lístek představuje jeden aspekt zdraví tělesné, mentální, citové, sociální, osobní a duchovní Cílem každého z nás by mělo být pečovat o všechny své okvětní lístky tak, aby neuvadly. Práce v šesti skupinách: každá skupina dostane ke zpracování jeden aspekt zdraví a prostřednictvím myšlenkové mapy ho rozvede společně vytvořené závěry si žáci vypíší do sešitu
ZDROJE: PÝCHOVÁ, Eva a Marie ŠAMÁNKOVÁ. Základy veřejného zdravotnictví. Praha 3: SCIENTIA MEDICA, 1996. ISBN 80-85526-14-X. WASSERBAUER, Stanislav. Výchova ke zdraví: pro vyšší zdravotnické školy a střední školy. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1999. ISBN 80-7071-145-0. Byly použity kliparty MS Office v rámci smlouvy Campus 3