Inteligentní agenti. Agent vnímá své okolí prostřednictvím senzorů zasahuje do okolí prostřednictvím efektorů člověk, robot, softwarový agent Racionální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lineární klasifikátor
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Stavový prostor. • Existují úlohy, pro které není k dispozici univerzální algoritmus řešení • různé hry • problém batohu, problém obchodního cestujícího.
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
Projektové řízení Modul č.1.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Hodnotová orientace svobodné generace
Zlepšování jakosti.
Operační systémy. OPERAČNÍ SYSTÉMY pomoc operátorovi, podpora vlastností reálného času, víceuživatelských a více úlohových systémů.
Hodnotový management Teorie rozhodování
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
Informační systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 Audit software Petr SLOUP Cíl Cílem auditu je sestavit přehled a základní popis používaného software (aplikací)
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Taktická příprava Michal Lehnert.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
 vytváření signálů a jejich interpretace ve formě bitů  přenos bitů po přenosové cestě  definice rozhraní (pro připojení k přenosové cestě)  technická.
Paměťové obvody a vývoj mikroprocesoru
Systémy pro podporu managementu 2
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Personální management
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Schopnosti Pavel Šuranský.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Odhad metodou maximální věrohodnost
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Úvod do teorie konečných automatů
Automaty a gramatiky.
Systemický přístup v SP
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Měkké systémy.
Checklandova metodologie
Milada Kováříková Zuzana Moravová Hana Zákostelská
Metodologie měkkých systémů
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Kontakty Webpage přednášky: – Slajdy (MS PowerPoint): –ftp://ulita.ms.mff.cuni.cz/predn/PRG017 Technické.
Úvod do databází zkrácená verze.
Algoritmizace a programování Algoritmy 1 - Úvod. Základní pojmy Počítačový program Počítačový program zápis zdrojového kódu, kterému rozumí počítač zápis.
Jednočipové počítače v robotických systémech Vypracoval: Ing. Jaroslav Chlubný Kód prezentace: OPVK-TBdV-AUTOROB-ME-3-JCP-JCH-001 Technologie budoucnosti.
Model struktury strategického managementu
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inteligentní agenti.
Algoritmizace – základní pojmy
Základní pojmy v automatizační technice
Projekt Impuls / Seminář
ZAL – 3. cvičení 2016.
Projekt Impuls / Seminář
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Checklandova metodologie
Metodologie měkkých systémů
Informatika pro ekonomy přednáška 3
Tradiční metody vývoje softwaru
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Vtělená kognitivní věda PSY 481
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Společnost Tesla Motors a autonomní řízení elektromobilů
Transkript prezentace:

Inteligentní agenti

Agent vnímá své okolí prostřednictvím senzorů zasahuje do okolí prostřednictvím efektorů člověk, robot, softwarový agent Racionální agent agent, který dělá správné věci Správná akce akce, která způsobí, že agent bude nejús- pěšnější

Agent prostředí vjemy akce senzory efektory

Problém: kdy a jak vyhodnocovat úspěch agenta Míra výkonu (performance measure) objektivní kritéria pro měření úspěšnosti agenta výkon za dlouhou dobu (směna, životnost) Racionalita versus vševědoucnost očekávaný úspěch na základě vnímaného

Racionálnost akce míra výkonu, která definuje stupeň úspěchu všechny vjemy vnímané do daného okamžiku (posloupnost vjemů) znalosti agenta o prostředí akce, které agent může vykonat

Ideální racionální agent pro každou možnou posloupnost vjemů ideální racionální agent na základě faktů získaných posloupnosti vjemů a veškerých zabudovaných znalostí vykoná akci, u které je možné očekávat, že maximalizuje míru jeho výkonnosti

Autonomie systém je autonomní do té míry, jakou jeho vlastní zkušenost ovlivňuje jeho chování jestliže se akce agenta zakládají pouze na zabudovaných znalostech, pak agent postrádá autonomii opravdu autonomní inteligentní agent by měl být schopen úspěšně fungovat v rozmanitých prostředích, jestliže mu je poskytnut dosta- tečný čas na adaptaci

Struktura inteligentních agentů program agenta: –funkce zobrazující vjemy na akce architektura: –výpočetní prostředek (počítač, speciální HW) agent = architektura + program

Zobrazení vjem  akce Zobrazení posloupnosti vjemů na akce ke každé posloupnosti vjemů přiřadíme akci výčet všech možností: ideální zobrazení nemusí být explicitní (např. funkce)

rozdíl mezi ”skutečným” a ”umělým” prostředím není důležitý důležitá je složitost vztahu mezi –chováním agenta –posloupností vjemů vytvořenou prostředím –cíli, kterých má agent dosáhnout

Příklad: robot kontrolující součástky na běžícím pásu softbot řídící let Boeingu 747 na simulátoru softbot třídící informace z on-line zdrojů prostředí Turingova testu

Programy agenta function Kostra-agenta (vjem) akce paměť, agentova paměť obsahující svět –paměť  Aktualizace_paměti (paměť, vjem) –akce  Výběr_nejlepší_akce (paměť) –paměť  Aktualizace_paměti (paměť, akce) return akce vstupní údaj je jeden vjem cíl nebo míra výkonu není součástí programu

Nejjednodušší program: tabulka function agent_řízený_tabulkou (vjem) akce vjemy; posloupnost, na počátku prázdná tabulka; tabulka, indexovaná podle posloup- ností vjemů, na počátku plně definovaná –přidej vjem na konec posloupnosti vjemů –akce  Vyhledej (vjemy, tabulka) return akce

Nevýhody tabulka pro jednoduchého agenta hrajícího šachy by obsahovala položek programátorovi by trvalo dlouho sestavit takovou tabulku agent nemá žádnou autonomii i s mechanismem učení by trvalo dlouho naučit se správné hodnoty pro všechny položky tabulky

Příklad: automatizovaný řidič taxíku

Čtyři typy programu agenta agent jednoduchého reflexu agent zaznamenávající změny ve světě agent řízený cílem agent řízený užitečností

Agent jednoduchého reflexu místo tabulky shrneme společně se vyskytující asociace vstup-výstup do pravidel funguje správně, jestliže je možné správnou akci zvolit pouze na základě aktuálního vjemu

Reflex agent Jaký je svět teď Jakou akci mám vykonat teď Pravidla podmínka-akce Prostředí Senzory Efektory

Fungování agenta function agent_jednoduchého_reflexu (vjem) akce pravidla, množina pravidel podmínka-akce –stav  interpretace_vstupu (vjem) –pravidlo  nalezení_pravidla (stav, pravidla) –akce  akce_pravidla (pravidlo) return akce

Agent zaznamenávající změny světa znalosti o tom, jak se mění svět nezávisle na agentovi znalosti o tom, jak akce agenta ovlivňují svět

Reflex agent s interním stavem Jaký je svět teď Jakou akci mám vykonat teď Stav Jak se svět vyvíjí Co dělají moje akce Prostředí Pravidla podmínka-akce Senzory Efektory

Fungování agenta function agent_reflexu_se_stavem (vjem) akce stav, popis aktuálního stavu světa pravidla, množina pravidel podmínka-akce –stav  aktualizace_stavu (stav, vjem) –pravidlo  napasování_pravidla (stav, pravidla) –akce  akce_pravidla (pravidlo) –stav  aktualizace_stavu (stav, akce) return akce

Agent řízený cílem poznatky o světě ne vždy postačují k rozhod- nutí co dělat cíl popisuje situace, které jsou žádoucí agent může kombinovat cíle s informací o důsledcích svých možných akcí při výběru akce vedoucí k cíli

Agent řízený cílem rozhodování agenta řízeného cílem bere v úvahu budoucnost: –Co se stane, když udělám to a to? –Budu mít z toho radost? agent řízený cílem je pružnější

Agent s cíli Jaký je svět teď Jaký by byl svět, jestliže vykonám akci A Jakou akci mám vykonat teď Stav Jak se svět vyvíjí Co dělají moje akce Cíle Prostředí Senzory Efektory

Agent řízený užitečností cíle nepostačují k vytvoření chování vysoké kvality, ten samý cíl je možné dosáhnout různými způsoby Užitečnost jestliže nějakému stavu světa dáme přednost před jiným, pak ten stav je užitečnější

Výhody funkce užitečnosti cíle si navzájem odporují několik cílů, žádný není dosažitelný s jistotou každý racionální agent může být popsán jako agent řízený užitečností

Agent s užitečností Jaký je svět teď Senzory Efektory Jaký by byl svět, jestliže vykonám akci A Jak šťastný bych byl v takovém světě Jakou akci mám vykonat teď Stav Jak se svět vyvíjí Co dělají moje akce Užitečnost Prostředí

Prostředí - vlastnosti dostupné vs. nedostupné –všechny aspekty důležité pro výběr akce jsou dostupné prostřednictvím senzorů deterministické vs. nedeterministické –příští stav je plně určen současným stavem a akcemi agenta epizodické vs. neepizodické –události následujících epizod nesouvisí se současnými událostmi

Prostředí - vlastnosti statické vs. dynamické –prostředí se mění během agentova uvažování diskrétní vs. spojité –počet jasně definovaných vjemů a akcí je konečný nejobtížnější prostředí je nedostupné, neepi- zodické, dynamické a spojité

Prostředí – příklady