ÚROKOVÁNÍ. Rozlišujeme dva druhy úrokování Jednoduché úrokování  užití AP v praxi  použití výjimečné  např. cenné papíry, směnky Složené úrokování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. cvičení úrokování.
Advertisements

Ú R O K O V Á N Í.
Finanční matematika.
STŘÁDÁNÍ Užití GP v praxi 1.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Úročení.
UMOŘOVÁNÍ DLUHU Užití GP v praxi 1.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_01 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
SLOŽENÉ ÚROKOVÁNÍ Na konci úrokovacího období se připíše úrok za uplynulé období a v příštím úrokovacím období se počítá úrok nejen z původní jistiny,
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Časová hodnota peněz ..
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_70_9TR_M Autor: Mgr. Monika Bittová 1.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_09 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_108.
Základy finanční matematiky
ZÁKLADY FINANČNÍ MATEMATIKY
Jednoduché úrokování.
1. cvičení úrokování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_760.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
2. lekce Úročení. Citát dne Mnohem příjemnější než dělat literaturu, je dělat peníze. Voltaire.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_115.
Finanční matematika Zabývá se ukládáním a půjčováním peněz Pojišťováním Odhady rizik Hypotéky, úvěry.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_110.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Jednoduché úrokování.
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
FINANČNÍ MATEMATIKA Jiří Matějíček MENDELU, LDF Brno Kurz CŽV – 2. výukový blok dne
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_07 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_13 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_14 Název materiáluSložené.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Úrok Početní příklady. Osnova výkladu 1.Jednoduchý úrok 2.Složený úrok.
Jednoduché úročení Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Finanční matematika 2. (finanční gramotnost) Z á k l a d n í p o j m y.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_05 Název materiáluÚrokovací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Umořování dluhů Název sady:Posloupnosti a finanční matematika Ročník:2. Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Finanční matematika 2. část
Finanční matematika Matematika – 9. ročník
(finanční gramotnost)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Úročení.
Finanční matematika 3. (finanční gramotnost) Jednoduché úrokování
Úroky - samostatná práce
Úroky Jsou cenou půjčených peněz Jistina je půjčená částka
Složené úročení Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
VY_42_INOVACE_59_Základy finanční matematiky
Hospodářské výpočty 6 – Úrokový počet 1
Jednoduché úrokování Matematika – 7. ročník
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Úroky Jsou cenou půjčených peněz Jistina je půjčená částka
Transkript prezentace:

ÚROKOVÁNÍ

Rozlišujeme dva druhy úrokování Jednoduché úrokování  užití AP v praxi  použití výjimečné  např. cenné papíry, směnky Složené úrokování  užití GP v praxi  v praxi daleko častěji využívané  např. běžné účty, půjčky

Nejjednodušší případ, kterým se budeme zabývat v hodinách matematiky Pravidelně na konci roku je úročena, a to buď v jednoduchém či složeném úrokování, jednorázově uložená částka, tzv. jistina.

Důležité pojmy: úrok jistina úroková doba úrokovací období úroková míra úročitel

Úrok, ozn. ú  odměna (např. finančního ústavu) uvedená v Kč za zapůjčenou částku Jistina, ozn. a  zapůjčená či uložená peněžní částka  značení: a 0 počáteční (původní) jistina a 1 velikost jistiny na konci 1. roku a 2 velikost jistiny na konci 2. roku... a n velikost jistiny na konci n-tého roku konečná jistina Výše úroku závisí na veličinách:

Úrokovací období  jelikož se v hodinách matematiky zaměřujeme na nejjednodušší typy příkladů finanční matematiky, bude ve všech příkladech toto období jeden rok Úroková míra, ozn. p  výše odměny ze zapůjčené jistiny za úrokovací období (1 rok, per annum: zkratka – p.a.) vyjádřená v procentech  např. 1,5 % p.a. Úroková doba  doba, na kterou je jistina zapůjčena či uložena

Procento je jedna setina ze základu Vypočtěte: 10 % z 590,- Kč 20 % z 600,- Kč 25 % z 800,- Kč 17 % z 200,- Kč Určete: p % z a 0

Úrok za stejné úrokovací doby se nemění a vypočítává se stále z téže původní jistiny. JEDNODUCHÉ ÚROKOVÁNÍ

Ukázkový příklad: Jaká je tržní hodnota dluhopisu s nominální hodnotou ,- Kč po 4 letech při úročení 10 % p.a.? Zápis: a 0 = n = p = a n = ,- Kč 4 roky 10 % p.a. ? anan nominální hodnota dluhopisu Za daných podmínek vzroste za 4 roky hodnota dluhopisu na ,– Kč. za 1. rok za 2. rok za 3. rok za 4. rok úrok (10 %) / Kč

ODVOZENÍ VZORCE (jednoduché úrokování)

Úrok za stejné úrokovací doby se nemění a vypočítává se stále z téže původní jistiny: vytkněte

jednotlivé jistiny tvoří členy AP počáteční jistina je prvním členem AP úrok je diferencí AP Při jednoduchém úrokování roste hodnota jistiny lineárně (pozvolna). Příklady jsou velmi jednoduché.

Příklad 1: Jaká je tržní hodnota směnky s nominální hodnotou ,- Kč po 5 letech při úročení 15 % p.a.? Řešení: a 0 = ,- Kč n = 5 let p = 15 % p.a. a n = ?

Příklad 2: Jaká byla nominální hodnota směnky, jejíž tržní hodnota je po 10 letech ,- Kč při 5 % p.a.? Řešení: n = 10 let a n = ,- Kč p = 5 % p.a. a 0 = ?

Příklad 3: Za kolik let vzroste hodnota směnky z ,- Kč na ,- Kč při 12 % p.a.? Řešení: a 0 = ,- Kč a n = ,- Kč p = 12 % p.a. n = ?

Příklad 4: Jak je úročena směnka, jejíž hodnota za 4 roky vzrostla ,- Kč na ,- Kč? Řešení: n = 4 roky a 0 = ,- Kč a n = ,- Kč p = ?

Použitá literatura: ODVÁRKO, O. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, Posloupnosti a finanční matematika 1. vyd. Praha : Prometheus, ISBN Kapitola 3, s. 41–69