Nejjednodušší hodiny prof. Jan Novotný, CSc. Masarykova univerzita 2013 Kód projektu: CZ.1.07/2.2.00/28.0182 Období řešení: 1/2012 - 12/2014 Moduly jako.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Advertisements

Relativistická dynamika
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Atom Složení a struktura atomu Jádro atomu, radioaktivita
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Technická univerzita v Liberci
46. STR - dynamika Jana Prehradná 4. C.
Atomová a jaderná fyzika
Co to je STR? STR je fyzikální teorie publikovaná r Albertem Einsteinem Nahrazuje Newtonovy představy o prostoru a čase Nazývá se speciální, protože.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_676.
Alena Cahová Relativistická dynamika. Skládání rychlostí Principu stálé rychlosti světla odporuje klasický vztah u´= u + v Předpokládejme, že raketa letí.
Speciální teorie relativity (STR)
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Vztah mezi energií a hmotností. Klasická dynamika říká:  mezi energií tělesa E a jeho setrvačnou hmotností m 0 není žádný obecně platný vztah  těleso.
ATOM Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jan Čebiš Vývoj modelu atomu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_18.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
VY_52_INOVACE_02/1/6_Chemie STAVBA ATOMU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Digitální učební materiál
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KOSMOLOGIE v zrcadle Nobelových cen ● 1978 Arno A. Penzias, Robert W. Wilson za objev kosmického mikrovlnného reliktního záření ● 2006 John C. Mather,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_672.
„Svět se skládá z atomů“
.. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_661.
Speciální teorie relativity - Opakování
4.Dynamika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
ŠablonaIII/2číslo materiálu387 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Co je to čas?? Šimon Zdvořák, Tomáš Gogár Čas je trik, kterým se příroda brání tomu, aby se vše stalo najednou. John A. Wheeler.
OSOBNOSTI ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 283, zpracovala Marie Kupková.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Elektrické vlastnosti látek
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_346
Z čeho a jak je poskládán svět a jak to zkoumáme
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
Fyzika kondenzovaného stavu
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Částicová fyzika Zrod částicové fyziky Přelom 18. a 19. století
Kmity krystalové mříže  je nutné popisovat pomocí QM  energie tepelného pohybu je kvantovaná  je principiálně nemožné pozorovat detaily atomového a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_226 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
Projekt: CZ.1.07/2.2.00/ Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie 1 Paradoxy a kritické myšlení Prof. Jan Novotný,
prof.Jan Novotný Masarykova univerzita
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_670.
Fyzika II, , přednáška 11 FYZIKA II OBSAH 1 INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ SYSTÉMY 2 RELATIVISTICKÉ DYNAMICKÉ VELIČINY V INERCIÁLNÍCH SYSTÉMECH 3 ELEKTROMAGNETICKÉ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_05 Název materiáluFotoelektrický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_20 Název materiáluSpektra.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_09 Název materiáluKvantování.
VLNOVÉ VLASTNOSTI ČÁSTIC. Foton foton = kvantum elmag. záření vlnové a zároveň částicové vlastnosti mimo představy klasické makroskopické fyziky Louis.
5.6 Řešení Schrödingerovy rovnice v jednoduchých případech … Částice v jednorozměrné nekonečně hluboké pravoúhlé potenciální jámě Částice v.
STR Mgr. Kamil Kučera.
Fyzika kondenzovaného stavu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Relativistická dynamika
Látková koncentrace.
celková hmotnost roztoku
Základní pojmy fyziky atomu
Kvantová fyzika.
Kvantová mechanika I a II
Čas – skutečnost známá i záhadná
Rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti ve výuce chemie
Částicové složení látek
Čas – skutečnost známá i záhadná
Transkript prezentace:

Nejjednodušší hodiny prof. Jan Novotný, CSc. Masarykova univerzita 2013 Kód projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Období řešení: 1/ /2014 Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie

John Lighton Synge 1897 – 1995 Pro dvoje standardní hodiny je poměr n 1 :n 2 (poměr počtu tiků na daném úseku světočáry) přírodní konstanta nezávislá na světočáře a na jejích bodech. Současná rafinovaná teorie atomu a jeho vyzařování je tak komplikovaná, že by nebylo moudré čekat přímou a určitou odpověď na otázku, je-li tato hypotéza pravdivá. Chronometrie

Karel Kuchař 1935 Nechceme-li zabíhat do kvantové teorie, můžeme se alespoň pokusit vytvořit jednoduchý klasický model ideálních hodin tak, aby ukazovaly vlastní čas na základě relativistických zákonů, jimiž se řídí jejich součásti. Základem našeho modelu je prostý harmonický oscilátor, složený ze silového centra, k němuž je kvazielasticky vázán bod o jisté inerciální klidové hmotnosti.

John Archibald Wheeler ( ), Richard Martzke Geometrodynamika Postavme problém jinak: proč vůbec potřebujeme představu o atomové stavbě látky, chceme-li určit etalon délky (času)? Proč zaplétat do základů klasické obecné teorie relativity kvantum akce?

Důkaz v rámci afinní geometrie (Peter Novotný)

Děkuji za pozornost