PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
PUBLICISTIKA druh literatury zabývající se běžnými otázkami života lidské společnosti účel: informativní, vysvětlující, výchovný, vzdělávací, zábavný zveřejňovaná v novinách, časopisech nebo souhrnně podle žánrů v brožurách a knihách
PUBLICISTIKA z latiny publicus = veřejný, obecní typ žurnalistické tvorby, která je zaměřena na veřejnost a určena k publikování obsahuje autorův subjektivní názor na některé aktuální téma
PUBLICISTA člověk, který aktivně provádí publicistiku vyjadřuje se k různým tématům hospodářským, sociálním, politickým nebo kulturním vyjadřuje se v novinách, televizi, rozhlase nebo na internetu
ŽURNALISTIKA popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském dění a poskytují komentáře, názory, souvislosti má dvě hlavní složky: zpravodajství publicistika
N O V I N Y pravidelně, periodicky vycházející tiskoviny určené široké veřejnosti denně nebo týdně přinášejí nejnovější události ze všech možných oblastí
ČASOPISY tiskoviny vydávané periodicky, nejméně dvakrát do roka, které neslouží aktuálnímu dennímu zpravodajství obsahují většinou odborné informace zaměřeny na užší skupiny čtenářů vyšší cena, lepší grafická úprava
PUBLICISTICKÉ ŽÁNRY a) zpravodajské b) analytické c) beletristické
ZPRAVODAJSKÉ ŽÁNRY zpráva oznámení referát inzerát leták plakát žádost
ANALYTICKÉ ÚTVARY článek úvodník komentář recenze rozhovor diskuse anketa
BELETRISTICKÉ ÚTVARY reportáž fejeton sloupek kurziva glosa črta soudnička
ZDROJE http://romove.radio.cz/cz/clanek/21156 http://princessofverry.blog.cz/0806/nejlepsi-casopis http://www.iprima.cz/novinky/zpravodajstvi-v-novem-studiu-hodina-plna-informaci http://zpravy.idnes.cz/analyza-kdyz-se-u-ustavniho-soudu-resi-mimobeznosti-pce-/domaci.aspx?c=A091027_171142_domaci_taj http://www.mediabistro.com/fishbowlny/category/dnc-08 http://www.mediabistro.com/fishbowlla/ap-needs-more-celebrities_b5985