Média a role čtenáře: kulturální studia

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Kulturální studia: program kursu
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Strukturální analýza uměleckého díla
Média a reprezentace reality
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Jak reformulovat disertační teze. Anotace vystoupení Ve svých doktorandských tezích se pohybuji na pomezí politické sociologie, politologie a mediálních.
Komunikační dovednosti
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Média: nástroj vládnoucí třídy
“Komunikace pracuje pro ty, kteří pracují na ní.” John Powell Institut interní komunikace KNIHOVNA.
Auditoriální přístup: počátky  Publikum v množném čísle  Proč lze v rámci KS ztotožnit publikum s auditoriem?  Analýza publika ve vazbě na životní.
REDUKCE DAT Díváme-li se na soubory jako na text, pak je tento text redundantní. Redundance vyplývá z:  některé fráze nebo slova se opakují  existuje.
Auditoriální přístup: etnografie publik
funkce médií ve společnosti moc médií
Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:
Média a reprezentace reality
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Sociologie zpravodajství. Perspektivy zkoumání zpravodajství podle Michaela Schudsona sociologická kritické politické ekonomie kulturálních studií.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
VYBRANÉ ASPEKTY ZDVOŘILOSTI V MEDIÁLNÍM DIALOGU Ondřej Dufek, 3. roč. ČJL FF UK.
ÚKOL č. 3: Proveďte elementární sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu. Soustřeďte se především na mechanismus dvoustupňového označování.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
„Teleworking aneb Práce na dálku“, Praha IBM Learning: „Success is Making Others Successful“ © 2007 IBM Corporation Virtual Working Jana Pradlová.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Textuální přístup: znovu a lépe ( )  Strategie, kterými se text sám sebou otevírá:  dialektika determinace a rezistence  klíčová slova: vyjednávání,
Masmédia.
Přímí předchůdci kulturálních studií  Období 1946 – Extramurial studies: dostaveníčko s kulturou proletariátu  Richard Hoggart: první ředitel CCCS.
Diskurzivní analýza v sociologii
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Model transkulturní péče
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Think Tanks in the Czech Republic Martin Bajtler.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_REG_REALIE_USAOLD.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_REG_REALIE_14_LONDONOLD.
Vybrané kapitoly z kulturálních studií PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2015/2016.
Pohledy na média a společnost. Kap. 6.. Pohledy na médií a společnost. Kap. 6. T. S. Kuhn  Dílo ”Struktura vědeckých revolucí” (1968)  Paradigma - „obecně.
Vybrané kapitoly z kulturálních studií PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2015/2016.
Vybrané kapitoly z kulturálních studií PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2015/2016.
Smrt autora Terezie Smejkalová Roland Barthes: Smrt autora (1967)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
Jiří Svoboda Gymnázium dr. A. Hrdličky v Humpolci
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Ideologie v digitálních hrách
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Vítejte na Marketingu II.
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Kyvadlo kulturálních studií
Kalkul formy jako prostředek k výzkumu autopoietických sociálních systémů
VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vítejte na Marketingu II.
Transkript prezentace:

Média a role čtenáře: kulturální studia  Kulturální studia – kritická teorie posledních tří desetiletí    Kultura v pojetí KS: sémiotický výklad kultury - rituálový model Jamese Careyho Text v pojetí KS: široké pojetí textu; polysémie textu Teorie zakódování a dekódování: základní model S. Halla KS jako analýza přesilové hry mezi čtenářem a textem: textuální analýza (přesilové strategie textu) x etnografická analýza publika (přesilové strategie čtenáře)

Kulturální studia: prolog  KS: návaznost na FRS – média jako prostor setkání ideologie/hegemonie textu vs. čtenáře. Kdo je pánem významu?  Role čtenáře: Umberto Eco (1979)/The Role of the reader  Čtenář: každý, kdo konzumuje a interpretuje jakýkoli text; KS – dialog čtenáře s mediálními texty Medailónek KS: Birminghamská škola (1964): Stuart Hall, John Hartley, John Fiske  Proč jsou kulturální studia kulturální?

Média a role čtenáře: kulturální studia  Kulturální studia – kritická teorie posledních tří desetiletí    Kultura v pojetí KS: sémiotický výklad kultury - rituálový model Jamese Careyho Text v pojetí KS: široké pojetí textu; polysémie textu Teorie zakódování a dekódování: základní model S. Halla KS jako analýza přesilové hry mezi čtenářem a textem: textuální analýza (přesilové strategie textu) x etnografická analýza publika (přesilové strategie čtenáře)

Kulturální studia: pojetí kultury  Kultura: soubor sdílených významů, který determinuje mechanismus tvorby interpertací Subkultura: nižší patro kultury, vznik sdílených významů v závislosti na praktikovaném životním stylu (homeless, klubová mládež, skinheads, anarchisté, ženy v domácnosti) Rituálový model komunikace:  James Carey: Culture as Communication  Komunikace  instrumentální předávání informací, ale sdílení významů a reprodukce společenství  Komunikace = proces produkce, reprodukce, udržování a opravování reality

Média a role čtenáře: kulturální studia  Kulturální studia – kritická teorie posledních tří desetiletí    Kultura v pojetí KS: sémiotický výklad kultury - rituálový model Jamese Careyho Text v pojetí KS: široké pojetí textu; polysémie textu Teorie zakódování a dekódování: základní model S. Halla KS jako analýza přesilové hry mezi čtenářem a textem: textuální analýza (přesilové strategie textu) x etnografická analýza publika (přesilové strategie čtenáře)

Kulturální studia: pojetí textu  Široké pojetí textu: analogicky čtenáři = text je vše, co může být čteno a interpretováno (obraz, mapa, architektura, wrestlingový zápas…. + všechny mediální obsahy) "Each sign in wrestling is endowed with an absolute clarity, since one must always understand everything on the spot" (Barthes, Mythologies, p.16)  Polysémie: nejpodstatnější vlastnost textu  Polysémie = mnohoznačnost  Význam textu není fixní; kolísá a proměňuje se podle kulturní a subkulturní situovanosti čtenáře  John Fiske: text vzniká až jako výsledek setkání textu a čtenáře

Média a role čtenáře: kulturální studia  Kulturální studia – kritická teorie posledních tří desetiletí    Kultura v pojetí KS: sémiotický výklad kultury - rituálový model Jamese Careyho Text v pojetí KS: široké pojetí textu; polysémie textu Teorie zakódování a dekódování: základní model S. Halla KS jako analýza přesilové hry mezi čtenářem a textem: textuální analýza (přesilové strategie textu) x etnografická analýza publika (přesilové strategie čtenáře)

Encoding/Decoding Theory  Teorie zakódování a dekódování: autor Stuart Hall (článek Encoding and Decoding in TV Discourse/1980)  Čtenář má možnost dekódovat text třemi kódy:  dominantní kód: přijímá ideologii a preferenční čtení  dohodnutý kód: přijímá celkový rámec, v detailech je autonomní opoziční kód: zavrhuje preferenční čtení v textu, nahrazuje jej vlastním významem Byla betlémskou hvězdou Halleyova kometa? (iDnes, Homepage Vánoce)

Média a role čtenáře: kulturální studia  Kulturální studia – kritická teorie posledních tří desetiletí    Kultura v pojetí KS: sémiotický výklad kultury - rituálový model Jamese Careyho Text v pojetí KS: široké pojetí textu; polysémie textu Teorie zakódování a dekódování: základní model S. Halla KS jako analýza přesilové hry mezi čtenářem a textem: textuální analýza (přesilové strategie textu) x etnografická analýza publika (přesilové strategie čtenáře)

Kulturální studia: analýza přesilové hry  Kontakt čtenáře a textu: přesilovka jedné nebo druhé strany  Studium přesily textu: textová analýza  ve středu zájmu je text  strategie, kterými se text uzavírá: binární opozice,syntagma, paradigma, mýtus, metafora, metonymie,hegemonie, inkorporace/artikulace  strategie, kterými se text otevírá: sémiotický převis, ironie…  Studium přesily (čtenáře) publika: etnografie  ve středu zájmu je publikum  realizace sémiotické demokracie