Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Kdo to byl William Shakespeare
Divadlo konce 19.století.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Manželský pár hraje golf. Ona odpaluje a... míček letí až do statku ležícího hned u dráhy... kde rozbije jedno okno a prolítne dovnitř!
Bratři Čapkové.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Karel Čapek.
Romantismus.
Český spisovatel, novinář,
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Victor Hugo ( ).
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dopis od Boha.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Neděle pěkná jako tulipán, a proto není radno býti sám, říkáme vesele, dneska jen v kostele vítáme zrovna vás. Slečna jde v džínách, to se nedělá, jít.
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Pár vtípků.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Ruský dramatik,povídkář a prozaik.  Narodil se 29.ledna 1860 ve státě na území Evropy i Asie v městečku Taganrog,kde později i vystudoval gymnázium.
O Budulínkovi O Budulínkovi Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Vzdálenost bodů od přímky a od roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Anděl Autor: Mgr. Petra Zdráhalová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
William Shakespeare.
Karel Čapek.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
Příběh Bylo jedno krásné místo na Zemi a jmenovalo se Šumava. A bylo tam ještě jedno krásné místo Lesní království. Rostlo tam hodně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
MOSKEVSKÉ UMĚLECKÉ DIVADLO
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
VY_32_INOVACE_11_Literatura 19. století Kritický realismus
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DUCHOVÉ PŘIPRAV SE NA UVĚŘITELNÉ!!! Jsou všude kolem nás... Nevěříš???
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
O Budulínkovi O Budulínkovi Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
DUCHOVÉ PŘIPRAV SE NA UVĚŘITELNÉ!!! Jsou všude kolem nás... Nevěříš???
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Manželský pár hraje golf. Ona odpaluje a
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Transkript prezentace:

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná ICT “. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

 (1860 – 1904)  ruský dramatik, prozaik, humorista  studoval medicínu, lékařské praxe však zanechal kvůli psaní  hodně cestoval, spolupracoval s Moskevským uměleckým divadlem  zemřel na tuberkulózu

 Pavilón č. 6  Racek – komedie  Strýček Váňa – drama o smyslu lidského života  Tři sestry – drama o rozporu životní reality a snů  Višňový sad – tragicky laděná komedie, symbolická hra o zániku ruského patriarchálního světa, višňový sad představuje Rusko

 Drama Racek kombinuje pro Čechova velmi typický styl trpké komedie s absencí děje ale i vývoje postav, což je nahrazeno dvouletým časovým skokem mezi třetím a čtvrtým dějstvím. Za přeobraz Racka je vzhledem k podobnosti dramatické výstavby i archetypů hlavních postav pokládán Hamlet Williama Shakespeara: Konstatin Treplev - Hamlet, Treplevova Irina Arkadinová - královna Gertruda, spisovatel B. A. Trigorin - král Claudius.  Zápletka hry je však postavena na vzájemné psychologické odlišnosti jednotlivých postav, kdy je romantický Konstatin Treplev s velkými literárními i dramatickými ambicemi konfrontován se svou pragmatickou matkou, jež si svou hodnotu odvozuje od svého přesvědčení, že je velkou umělkyní i velmi krásnou ženou, která mu však přes poněkud teatrální projevy mateřské lásky odmítá poskytnout jakoukoliv finanční pomoc.  Treplev je zamilován do dcery ze sousedního statku Niny, jež se po vzoru Treplevovy matky touží stát herečkou, Trepleva zase tajně a beznadějně miluje dcera správce statku Sorina, Máša, do které je opět neopětovaně zamilován učitel Medvěděnko.

 Treplev se pokusí etablovat jako dramatik, ale jeho hra je již apriori jak matkou tak spisovatelem Trigorinem ponížena tak, že její jediné provedení na zahradě statku předčasně ukončí. Treplev se poté pokusí spáchat sebevraždu, avšak je zachráněn doktorem Dornem, jenž ve hře hraje vedlejší avšak velmi důležitou roli katalyzátoru. Matka se snaží poté, co Treplev vyzve sžírán žárlivostí jak k matce tak k Nině na souboj Trigorina, zabránit skandálu, ale těsně před společným odjezdem Nina vyzná Trigorinovi lásku a sama sebe přirovná k zastřelenému rackovi.  Čtvrté dějství je odděleno časovou mezerou dvou let, ve kterých se Nina stala Trigorinovou milenkou, ale též se jí splnil její sen a stala se herečkou, byť, jak si sama uvědomovala, bez talentu. Máša se vdala za Medvěděnka, avšak dále miluje Trepleva, který se mezitím poměrně úspěšně prosadil jako literát. Navenek by se mohlo zdát, že všichni přítomní prošli za ony dvě léta velkou vnitřní katarzí, avšak krom několika zdánlivě významných událostí se jednotlivé postavy nikam neposunuly. - Treplev je nadále svou matkou považován za beznadějně neúspěšného snílka, ne-li ztroskotance, Nina odmítne jeho nabídku k sňatku s tím, že stále miluje jen Trigorina tak, že se Treplev bez naděje lásku i pochopení jak ze strany matky tak Niny napodruhé, tentokrát „úspěšně“, zastřelí.

 Komedie o čtyřech dějstvích  Osoby:  IRINA ARKADINOVÁ, provdaná TREPLEVOVÁ, herečka  KONSTANTIN TREPLEV, její syn  PETR SORIN, její bratr  NINA ZAREČNÁ, dcera bohatého statkáře  ILJA ŠAMRAJEV, Sorinův správce  PAVLÍNA, jeho žena  MÁŠA, její dcera  BORIS TRIGORIN, spisovatel  JEVGENIJ DORN, lékař  SEMJON MEDVĚDĚNKO, učitel  JAKOV  KUCHAŘ  SLUŽKA

 NINA (mu hledí upřené do tváře): Ukažte, ať se na vás podívám. (Rozhlíží se) Je tu teplo, pěkně je tady... Tohle byl tenkrát salón. Hodně jsem se změnila?  TREPLEV : Ano... Zhubla jste a máte velké oči. Jak je to divné, že vás zase vidím. Nino! Proč jste mě nechtěla vidět? Proč jste dosud nepřišla? Vím, že jste přijela už skoro před týdnem... Chodil jsem za vámi několikrát denně a stál pod oknem jako žebrák.  NINA : Měla jsem strach, že mě nenávidíte. Každou noc se mi o vás zdá, že se na mě díváte a nepoznáváte mě. Kdybyste věděl! Co jsem přijela, chodím pořád tady... u jezera. U vašeho domu jsem byla mockrát a netroufala jsem si jít dovnitř. Pojďte, posadíme se. (Usedají)  Sednem si a budeme si spolu povídat a povídat. Je tady pěkně, teplo, útulno... Slyšíte vítr? Turgeněv píše: „Dobře je tomu, kdo za takových nocí sedí pod střechou domu a má teplý kout." Jsem racek... Ne, co to povídám. (Mne si čelo) Co jsem to chtěla? Ano... Turgeněv... „A pomoz bůh všem poutníkům bez přístřeší..." To nic. (Pláče)

 TREPLEV : Nino, vy už zase... Nino!  NINA : To nic, uleví se mi tím... Dva roky jsem už neplakala. Včera pozdě večer jsem se šla podívat do parku, jestli tam ještě je naše divadlo. A stojí tam dodnes. Rozplakala jsem se poprvé po dvou letech a ulevilo se mi, bylo mi hned veseleji. Vidíte, už nepláču. (Bere Trepleva za ruku) Tak z vás je  teď spisovatel... Vy jste spisovatel, já jsem herečka... Oba jsem spadli do víru... Žila jsem bezstarostně jako dítě — probudíš se a začneš zpívat: milovala jsem vás, snila jsem o slávě, a teď? Zítra brzy ráno  musím do Jelce, třetí třídou... s obyčejnými sedláky, a v Jelci za mnou budou vzdělaní obchodníci lézt se svými lichotkami. Život je drsný!

Poznáte o které dějství se jedná? 4. dějství, které se odehrává o dva roky později Na základě ukázky dopovězte, co se za dva roky přihodilo Treplevovi a Nině. Nina Zarečná se stala herečkou, nějaký čas žila s hercem Trigoninem, otěhotněla, dítě potratila, nebyla úspěšná ani jako herečka. Treplev žije na Sorinově panství, stará se o svého literární tvorbě. Co se stane na konci knihy? V úplné závěru je pouze naznačeno, že po odchodu Niny se Treplev zastřelí.

ČECHOV, Anton Pavlovič. Racek [online]. [cit ].

 Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová v Havířově.