Dej2 Renesance a humanismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

RENESANCE a humanismus
Renesance.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
RENESANCE A HUMANISMUS
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 4. srpna 2012
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance a humanismus
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance.
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
renesance a humanismus
Renesance Charakteristika uměleckého stylu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Renesance Název sady: Pozdní středověk a počátky novověku.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Renesance v architektuře. Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
GOTIKA.
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Architektura do začátku 20. století.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Renesance Dějepis 7.ročník.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Humanismus a renesance.  Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Dej2 Renesance a humanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Renesance a humanismus

Renesance  znovuzrození antiky  umělecký směr 14.-16. století,  vzniká v Itálii – Florencie, Benátky ap. a odtud se šíří do Evropy  znovu objevuje antickou civilizaci  ideálem je člověk tělesně i duševně dokonalý

Humanismus  humanus = lidský  myšlenkový proud renesanční doby  touha po pravdivém poznání člověka  klade důraz na přirozené vlastnosti a schopnosti člověka  základem - dokonalé jazykové vzdělání – řečtina, latina, hebrejština  kritizuje středověká církevní dogmata  vyhovuje především měšťanstvu

Architektura  horizontalismus - stavby rozloženy do šířky  vodorovné římsy  svislé sloupy (převážně iónské)  pilastr, balustráda  půlkruhový, oválný oblouk, okna pravoúhlá  místo žebrové klenby oblouková  kupole  štíty měšťanských domů  arkády  rustika = obklad neotesanými kameny  sgrafito

Stavby  převaha světských staveb nad církevními  šlechtické zámky  paláce  měšťanské domy

Pardubice Zámky Opočno Litomyšl Telč

Fontainebleau Chambord

Paláce Dóžecí palác Benátky Schwarzenberský palác Praha

Vladislavský sál na Pražském hradě Gotická klenba a renesanční okna

Letohrádek Hvězda 1555 půdorys štuková výzdoba

Letohrádek královny Anny Belvedér 1538 Zpívající fontána 1564 - 68 Tomáš Jaroš i autor největšího zvonu katedrály sv. Víta Zikmunda

Měšťanské domy Nové Město n. Metují Slavonice Tábor Telč

Kopule Santa Maria del Fiore Fillipa Bruneleschi Florencie Kopule chrámu sv. Petra Řím

Sgrafito

štít římsa sgrafito podloubí Telč štít římsa sgrafito podloubí

Arkády Jindřichův Hradec Velké Losiny Náměšť n. Oslavou

Sochařství co nejvěrnější zobrazení krásy těla mramor, bronz, dřevo jezdecké pomníky, skvostné náhrobky

Michelangelo Buonarroti David Pieta Mojžíš

  Donatello socha Davida jezdecká socha kondotiéra Gattamelaty Padova

Malířství znovuobjevení přirozenosti a půvabu nahoty člověka – akty, antické a biblické motivy, portréty perspektiva zlatý řez - umísťování hlavního motivu obrazu poměr částí těla apod. (poměr 1:1,61803) fresky desková malba olejomalba knižní malba

Michelangelo Buonarroti Freska Poslední soud v Sixtinské kapli

Strop Sixtinské kaple chrámu sv. Petra Řím Stvoření světa Detail Stvoření Adama

Leonardo da Vinci Autoportrét Poslední večeře páně Mona Lisa -La Gioconda

Svatá Anna samotřetí Dáma s hranostajem Madona ve skalách novější verze se svatozáří a křížem

Svatý Jan Křtitel Madona Litta

Nákresy Anatomie Spousta výrobků dnešní doby se zakládá na Leonardových nápadech a konceptech; jako například padák, vícestupňová převodovka, helikoptéra (vzduchový šroub), využití vodní energie, podvodní vybavení , válečné stroje atd.

Rafael Santi Svatá rodina 1507 Autoportrét Sixtinská madona 1513-14

Sandro Boticelli Zrození Venuše 1485 Primavera 1482

Tizian Jezdecký portrét Karla V. 1548 Autoportrét Flora 1515-20 Venuše urbinská s psíkem 1538

Hans Holbein ml. Erasmus Rotterdamský 1523 Eduard princ waleský 1538 Jindřich VIII. 1536 Velvyslanci 1533

Albrecht Dürer Autoportrét 1498 Adam a Eva 1507 Růžencová slavnost 1506

Lucas Cranach st. Venuše a Kupid 1509 a 1530 Martin Luther 1526 a 1533 Adam a Eva 1528

Pieter Brueghel st. Uctívání krále 1564 Vítězství smrti 1562 Senoseč 1565 Babylonská věž 1563

Hieronymus Bosch Zahrada pozemských rozkoší 1510

Literatura Johannes Gutenberg Gutenbegova bible, dnes jen 21 kompletních 2svazkových a 27 neúplných kusů z původních 180

Staré tisky biskup Jednoty bratrské Jan Blahoslav Trojánská kronika 1468 Plzeň Bible kralická Jana Blahoslava 1596

Dej2 Renesance a humanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity materiály, obrázky z www stránek: Pijoan, José: Dějiny umění, Odeon, Praha 1985 „scultura-italiana.com“ „artchiv.cz“ „artmuseum.cz“ „abcgallery.com“ „cs.wikipedia.org“ „obrázky.cz“ „hrc.utexas.edu/exhibitions/permanent/gutenberg/web/pgstns/01.html“