CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 14. PŘEDNÁŠKA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
Advertisements

Optimalizace stavu zásob
Matematické modelování a operační výzkum
Dopravní úloha Literatura Kosková I.: Distribuční úlohy I.
Dualita úloh lineárního programování a analýza citlivosti
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Leden
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Přednáška 12 Diferenciální rovnice
CW – 13 LOGISTIKA 19. PŘEDNÁŠKA Logistika a zásobování (1)
Lineární programování
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
Lineární programování Simplexový algoritmus
Základy lineárního programování
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14.
LINEÁRNÍ OPTIMALIZAČNÍ MODEL
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 9/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Formulace a vlastnosti úloh lineárního programování
EKONOMICKO MATEMATICKÉ METODY
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 14. PŘEDNÁŠKA.
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 3/14.
Lineární programování I
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 15. PŘEDNÁŠKA.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 10. PŘEDNÁŠKA.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
P-těžké, np-těžké a np-úplné problémy
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
II. Analýza poptávky Přehled témat
Simplexová metoda pro známé počáteční řešení úlohy LP
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 16. PŘEDNÁŠKA.
14B. Veřejné statky Osnova přednášky
Lineární programování - úvod
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 20. PŘEDNÁŠKA Logistika a …. Matematika.
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor CVIČENÍ APLIKACE FRONT + HO … - i pro.
CW – 13 LOGISTIKA 23. PŘEDNÁŠKA Logistika a …. Distribuční Problém
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně Ing. Václav Rada, CSc. Leden 2009.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Problém obchodního cestujícího Zpracoval Ing. Jan Weiser.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
FUNKCE DOPRAVY V LOGISTICE Logistická doprava  Dopravní systém, který vyhovuje logistickému řízení oběhových procesů, označujeme jako logistickou dopravu.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 23. PŘEDNÁŠKA.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Obhajoba diplomové práce Téma: Optimalizace skladového hospodářství.
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Operační výzkum Lineární programování Dopravní úloha nevyrovnaná.
CW-057 LOGISTIKA 4. CVIČENÍ Výroba směsí Leden 2017
Lineární programování
Dynamické programování
CW-057 LOGISTIKA 35. PŘEDNÁŠKA Lineární programování - 5 Leden 2017
CW-057 LOGISTIKA 30. PŘEDNÁŠKA Lineární programování - úvod Leden 2017
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
CW-057 LOGISTIKA 43. PŘEDNÁŠKA Teorie grafů – 2 Leden 2017
Soustava lineárních nerovnic
Rovnost versus rovnice
Lineární optimalizační model
CW-057 LOGISTIKA 38. PŘEDNÁŠKA Lineární programování - aplikace
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Soustavy lineárních rovnic
CW-057 LOGISTIKA 44. PŘEDNÁŠKA Teorie grafů – 3 - stromy Leden 2017
Transkript prezentace:

CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 14. PŘEDNÁŠKA Březen 2010 Lineár. progr. - 4

Březen 2010 Další ….. METODY ŘEŠENÍ patřící do oblasti lineárního programování – 4, … ☺ POKRAČOVÁNÍ

Distribuční a dopravní modely Distribuční a dopravní modely Tyto modely jsou konstruovány pro řešení rozhodo- vacích problémů, se kterými se lze setkat zejména v oblasti klasické zásobovací, skladovací a distri- buční logistiky. Tam pomáhají řešit otázky jak, co a jak dlouho skladovat, případně vyrábět, odkud kam, kolik a kdy přepravovat. K těmto činnostem jsou přiřazování zdroje – pracovníci, materiál a hlavně informace. Distribuční a dopravní modely Březen 2009

Distribuční modely Distribuční modely Speciálním případem lineárních optimalizač- ních modelů jsou distribuční modely, které zachycují a řeší pohyb. Mají speciální typ základní matice A, ve které se prakticky nevyskytují nenulové (často jsou jednotkové) koeficienty. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Mezi klasické distribuční modely patří do- pravní modely, které mají za cíl nalézt optimální a efektivní způsob přepravy materiálu jakéhokoliv druhu a množství, přitom v dané časové relaci. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Nejjednodušší úlohou je úloha obsahující dodavatele, zákazníka a nerozlišuje použi- telné dopravní prostředky. Je to tzv. jedno- stupňová dopravní úloha s jednostupňovým dvou-indexovým systémem. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Březen 2010 M1M1 M2M2 M3M3 S1S1 S2S2 D1D1 D2D2 Grafické znázornění distribuční tří-indexové úlohy Distribuční a dopravní modely

O něco složitější je varianta s mezisklady – například podobná té co je znázorněna na předcházejícím obrázku. Pro srovnání je jednoduchá jednostupňová úloha zachycena na dalším obrázku V grafech jsou dodavatelé a spotřebitelé jako „uzly“ (vrcholy) grafů a možné cesty jako „hrany“ mezi uzly. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Březen 2010 Grafické znázornění distribuční tří-indexové úlohy S1S1 S2S2 S3S3 D1D1 D2D2 Distribuční a dopravní modely

Jednostupňové dopravní úlohy Jednostupňové dopravní úlohy Je to nejjednodušší varianta dopravního problému a její grafické znázornění je na předchozím obr. Cílem modelu je najít takový plán přepravy mezi dodavateli D i ( D 1, D 2,..., D m ) a spotřebiteli S j ( S 1, S 2,..., S n ), který vyčer- pá kapacity dodavatelů, plně a včas uspokojí požadavky spotřebitelů (zákazníků) a hlavně minimalizuje přepravní náklady. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Prvním předpokladem je, že dodavatelé Di mají kapacity zboží a i ( a 1, a 2,... a m ). Druhým předpokladem je, že spotřebitelé Sj pak mají na zboží požadavky s definovanou velikostí b j ( b 1, b 2,..., b n ). Třetím předpokladem pak je, že cena přepravy jednotky zboží mezi dodavatelem D i a spotřebitelem S j je c ij. Březen 2010 Distribuční a dopravní modely

Neznámou proměnnou x ij v tomto rozho- dovacím procesu je hledané množství zboží mezi i-tým dodavatelem a j-tým spotřebitelem. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Ohodnocení jednotlivých tras je výsled- kem analýzy tras a následných optimali- začních řešení. Pokud jsou ohodnoce- ním náklady nebo vzdálenosti, jedná se o minimalizační úlohy. Pokud je ohodno- cením velikost dosažené ceny, jedná se o úlohy maximalizační. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Řešení probíhá podle speciálního algo- ritmu, tzv. distribuční metody. Použití simplexové metody je možné, ale je silně neefektivní. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Matematická formulace má tři části: Kriteriální funkce vyjadřuje náklady na přepravu: min L (x) = L ( x 11,…, x mn ) = ∑∑ c ij * x ij → c pro x Є S a pro sumace i = 1, 2, …, m a j = 1, 2, …, n Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Matematická formulace … viz text …. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Řešitelnost dopravní úlohy Řešitelnost dopravní úlohy V diskuzi o řešitelnosti úlohy je potřeba res- pektovat dvě podmínky. První podmínkou je úplná zastupitelnost pře- pravovaného produktu – libovolný dodavatel musí být schopen dodat každému spotřebiteli libovolné množství produktu (zde je vidět, že použít jen toto omezení nebude v praxi stačit) a dělitelnost materiálu. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Druhou je předpoklad vyváženosti úlohy (což říká, že nic (dodávaný produkt) nesmí pře- bývat a nic nesmí scházet, protože všichni dodavatelé dohromady musí být schopni uspokojit všechny požadavky spotřebitelů). Pokud toto platí a obě podmínky jsou splně- ny, pak omezující podmínky dopravní úlohy jsou soustavou lineárních rovnic, a proto jsou řešitelné. Březen 2009 Distribuční a dopravní modely

Ve skutečnosti podmínka vyváženosti nebývá vždy splněna. Úlohy se součtem kapacit rovným součtu požadavků se nazývají vyvážené. Úlohy, v nichž se nerovná, jsou nevyváže- nými dopravními úlohami. Přitom nevy- váženou úlohu lze snadno převést na vy- váženou tím, že ji rozšíříme (doplníme). Březen 2010 Distribuční a dopravní modely

Nevyváženost může znamenat například přebytek kapacit dodavatelů nebo převis poptávky spotřebitelů (znamenající, že u dodavatelů nejsou disponibilní kapacity). V tom případě rozšíření o proměnnou x j bude vyjadřovat neuspokojené požadavky spotřebitelů. Březen 2010 Distribuční a dopravní modely

další viz text až po str. Březen 2010 Distribuční a dopravní modely

březen 2010 …..… cw05 – 14 POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ ……. Informace pokračují ……

……… Březen 2010