Číslo v digitálním archivu školy VY_32_INOVACE_D8_20 Sada DUM Dějepis 8 Předmět Dějepis Název materiálu Co bys měl znát z 8. ročníku Anotace Prezentace připomene žákům některé poznatky nabyté v 8. ročníku. Umožňuje interaktivní práci žáků s tajenkou pomocí „pera“. Lze ji využít jako soutěž při opakování. Autor Petra Sojková Jazyk Český jazyk Datum vytvoření 10.6.2012 Očekávaný výstup Žáci prokáží své znalosti hravou formou soutěže, zapojí se do vyplnění tajenky, která prověří vědomosti. Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Národní obrození, osvícenství, vynálezci, stavební slohy Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák na 2. stupni speciální školy Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1102
Co bys měl znát z 8. ročníku
POZNEJ OSOBNOST František KŘIŽÍK Rudolf II. Habsurský Vynálezce telefonu Osvícenská panovnice, za její vlády byla zavedena povinná školní docházka Zakladatel 1. elektrotechnického závodu u nás, autor elektrické tramvaje, uhlíkové lampy,… Zakladatel tělovýchovné jednoty SOKOL, děčínský rodák Císař z rodu Habsburků, který jediný sídlil v Praze, zajímal se o alchymii a astrologii František KŘIŽÍK Rudolf II. Habsurský Alexander Graham BELL Miroslav TYRŠ Marie Terezie
OSOBNOSTI NÁRODNÍHO OBROZENÍ Spisovatel, Dílo: KYTICE Hudební skladatel, Dílo: MÁ VLAST Spisovatel, básník, Dílo: MÁJ Dramatik, autor písně „Kde domov můj“ Spisovatelka, Dílo: DIVÁ BÁRA, BABIČKA Spisovatel, historik, národní buditel, sepsal slavnou historii naši země Božena NĚMCOVÁ Karel Hynek MÁCHA František PALACKÝ Josef Kajetán TYL Karel Jaromír ERBEN Bedřich SMETANA
OSVÍCENSTVÍ Vysvětli, co znamenaly tyto reformy Marie Terezie a Josefa II. 1781 patent o zrušení nevolnictví 1781 listina o náboženské svobodě Z člověka nevolníka se stává poddaný Lidé se mohou stěhovat, ženit a vdávat, dávat děti do učení bez povolení vrchnosti Je povolené i jiné náboženské vyznání než jen katolické Povinná školní docházka Všechny děti od 6 do 12 let chodily do školy Vyučovalo se trivium Co to je TRIVIUM???
V jakém slohu jsou tyto stavby? Baroko Románský sloh Renesance Gotika
Co nás čeká v 9. třídě? X 11. Miroslav Tyrš byl spoluzakladatelem tělovýchovné jednoty … 10. Za vlády Marie Terezie se stal z člověk poddaný. Před tím byl …(nebyl volný) 5. Cizím slovem změna, prováděl je Komenský, Marie Terezie. 4. Románská stavba kruhového půdorysu 6. Školní docházka byla od vlády Marie Terezie (opak dobrovolná) 9. Po osvícenství přichází doba snah o záchranu češtiny a vlastenectví. Je to doba …..obrození. 1. Učitel národů, Jan Amos …. 8. Po bitvě na Bílé hoře se konala na Staroměstském náměstí … 12. Národní buditelé se snažili zachránit český … 3. Úředním jazykem byla za vlády Habsburků … 2. Hlavní město Rakouska, sídlo Habsburských panovníků 7. V roce 1620 se odehrála bitva na …
K O M E N S Ý V Í D Ň Ě Č I A R T U F P Á B L É H Ř X J Z Y
Prameny: http://www.ceskolipsko.info/galerie/53738.jpg http://www.photo-prague.net/photo/1047/213509de068857a74745867bf83db265.jpg http://programy.mb-net.cz/mb-pravek-novovek/media/jakzili/JS1314052-1.jpg http://vylety.kdykde.cz/data/70/858/000003873.jpg