Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Advertisements

8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Autor: Mgr. Ilona Nováková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
III/2 XV B
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Vídeňský kongres Označení materiálu:
Novověk: Soutěž ve dvojicích.
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Lucemburkové na českém trůnu
Národní obrození.
Rokoko, klasicismus - 1 Označení materiálu:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
České země v první polovině 19. století
Habsburská monarchie za Metternicha
Národní obrození 8. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Etapy českého národního obrození
Národní obrození – úvod
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Národní obrození František Palacký.
Habsburská monarchie 1790 – 1848.
Společnost na počátku 19. století
Doba husitská – Jan Hus Označení materiálu:
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Václav IV. Označení materiálu: VY_32_INOVACE_05_vaclavIV.ppt
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Cesta k první světové válce
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, Bachův absolutismus
Československé legie, vznik Československa
Kultura vrcholného a pozdního středověku
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
téma České země a habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Františkovsko – metternichovský absolutismus
České země ve 2. polovině 18. století
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Cílový ročník: 8.
Národní obrození Michaela Tarabová.
téma České země a habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Národní obrození Kateřina čížková.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Československé legie, vznik Československa
3. Fáze Národního obrození
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Název materiálu: Národní obrození
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
Opakujeme dějepis na druhém stupni
HABSBURSKÁ MONARCHIE DO ROKU 1848
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
Společnost na počátku 19. století
Vídeňský kongres Označení materiálu:
Transkript prezentace:

Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost, dějepis, mezi vídeňským kongresem a revolucí 1848, dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus ZŠ Wagnerovo náměstí, Beroun Předmět, ročník: Dějepis, 8. ročník Autor: Ivana Flíčková Datum: 2. 12. 2011 Anotace: (popis způsobu použití výukového materiálu): Metternichovský absolutismus, národní obrození v českých zemích Tučný text slouží jako výchozí text pro tvorbu poznámek, ostatní text vysvětluje souvislosti nebo upozorňuje na zajímavé podrobnosti. Obrázky, které podporují lepší názornost, jsou opatřeny odkazem na zdrojovou stránku pro žáky s hlubším zájmem pro učivo. Prezentace jsou žákům k dispozici na www.jaknadejepis8.webnode.cz

Dějiny českých zemí a habsburské monarchie

Metternichovský absolutismus rakouský kancléř do roku 1848, obrovský vliv na řízení státu od 1792 vládl v habsburské monarchii ( i v českých zemích) František II. – syn Leopolda II. – vnuk Marie Terezie 1806 dědičným rakouským císařem Františkem I. (vzdal se titulu římskoněmeckého císaře, zavedl titul dědičného rakouského císaře kvůli Napoleonovi) konzervativní, absolutistická vláda – nebyla ústava 1812 občanský zákoník – rovnost před zákonem tajná policie a cenzura - v Rakousku byl klid, ale ne v ostatní Evropě zákaz studentských spolků podle Německého spolku studenti nesměli studovat v zahraničí

1835 novým císařem Ferdinand I. (český král Ferdinand V 1835 novým císařem Ferdinand I. (český král Ferdinand V.) zvaný Dobrotivý nebyl schopen samostatně vládnout - „Důvěřuj knížeti Metternichovi… Vládni, ale nic neměň.“ místo něj vládla poručnická rada – státní konference pokroky v hospodářské sféře a zemědělství policejní dohled udržoval politickou situaci, ale vládlo napětí ve společnosti – blížila se potřeba radikálních změn střety mezi českými a německými zájmy – konkurence v podnikání

poslední král, který se nechal korunovat v Čechách trpěl epilepsií, flegmatičností a jistou prostoduchostí měl hudební nadání, hrál na klavír a trubku, nadšeně se zabýval botanikou a zajímal se o vývoj techniky. Mluvil pěti jazyky, takže ho není možné označit za slabomyslného genetické postižení – rodiče byli bratranci přesto zemřel až ve věku 85 let po abdikaci pobýval v Praze 27 let Ferdinand I. (V.) *1793 - 1875

Národní obrození Počátky snaha o emancipaci národa – již před francouzskou revolucí období učeneckého zájmu – zabývali se studiem starých literárních památek, sestavování česko – německých slovníků, studium historie národa, lidového umění a tradic publikování v němčině – často sami neuměli česky, v češtině chyběly odborné výrazy, chtěli, aby jejich texty četlo co nejvíce lidí Dobrovský, Václav Matěj Kramerius (vydavatel) české divadlo – kočovné společnosti – šíření českého jazyka – původní česká tvorba, překlady – Václav Thám

NO po roce 1815 zesílilo vlastenecké spolky – hovořilo se česky Josef Jungmann – překládal do češtiny významná díla antických a evropských autorů – potřeboval pořádnou slovní zásobu – zrod moderního českého jazyka založení Matice české – sdružení pro vydávání a šíření českých knih František Palacký – Dějiny národu českého v Čechách i na Moravě 1818 – založení Národního Muzea cílem dosáhnout zrovnoprávnění češtiny s němčinou, ne dosažení samostatného státu

zdroje: text: Dějepis 8 pro základní školy, novověk, SPN, str. 82 - 84 obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_I._Dobrotiv%C3%BD