Periodizace lidského věku Nitroděložní vývoj Dětství Dospívání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Nitroděložní vývoj Prenatální období (před narozením) od oplodnění vajíčka do narození – 10 lunárních měsíců tj. 280 dní Prenatální pohyby plodu:
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Psychomotorický vývoj kojence
Vývoj uchopování a manipulace
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Prenatální období Škola:
Fetální období.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Ontogeneze člověka:.
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Znaky pohybu Typické znaky lidské motoriky
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
TALENT ..
© Tom Vespa.
Biologické děje v dospívání
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
© Tom Vespa. je proces, kterým prochází jedinec od splynutí pohlavních buněk až po dospělost. Ontogeneze spolu s fylogenezí patří do evoluční biologie.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ontogeneze lidské motoriky © Tom Vespa.
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
ANTROPOMOTORIKA.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Testy koordinačních schopností
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Periodizace lidského věku Nitroděložní vývoj Dětství Dospívání Přednáška č. 3 Periodizace lidského věku Nitroděložní vývoj Dětství Dospívání

Periodizace lidského věku Prenatální   období (280 dní před narozením) Nitroděložní vývoj je stádium prvních projevů života. Pohyby plodu jsou signifikantní pro určení termínu porodu. Dětství 1. Novorozenectví (6.týdnů) stádium vrozených reflexních pohybů 2. Kojenectví (6.týdnů až 1.rok) stadium vývoje vzpřimování , uchopování a lokomoce 3.Rané dětství (1 až 3 roky) stádium vývoje chůze, běhu a manipulace s předměty 4. Předškolní dětství (3 až 7 let) stádium rozvoje nových, převážně celostních pohybů 5. Školní dětství (7 až 11 let) stádium zvýšené motorické učenlivosti Dospívání 1. Pubescence (11 až 15 let) stádium diferenciace a přestavby motoriky 2. Adolescence (15 až 20 let) stádium integrace a završování motorického vývoje Dospělost 1. Mladší dospělost (20 až 30 let) stádium kulminace motorické výkonnosti 2. Střední dospělost (30 až 45 let) stádium stabilizované motorické výkonnosti 3. Starší dospělost (45 až 60 let) stádium poklesu motorické výkonnosti Stáří 1. Počáteční stáří (60 až 75 let) stádium počínající involuce lidské motoriky 2. Pokročilé stáří (75 až 90 let) stádium involuce lidské motoriky 3. Krajní stáří (nad 90 let) stádium úpadku lidské motoriky

Nitroděložní vývoj Délka: 10 lunárních měsíců = 280 dní (určení délky těhotenství – první termín dle velikosti embrya, druhý termín dle prvních vnějších pohybů plodu) Rozdělení: - období embryonální (zárodečné) = první 2 lun. měsíce - období fetální (plodové) = zbývajících 8 lun. měsíců

Druhy pohybů Respirační pohyby (8.týden) Aktivita úst a anální reflex (9.týden) Flekční pohyby končetin (10.-11.týden) Extenční reflex trupu, uchopovací reflex a mimika (12.týden)

Dětství – novorozenectví (28 dní-2 měsíce) Holokinetická hybnost (ř. holos = celý): současný nekoor. poh končetin,hypertonus Prospí 20 hodin denně Přírůstek váhy je 1-1,5 kg/týden Nepodmíněné reflexy (hodnocení normality vývoje): 1) reflexy přetrvávající: - obranné: mechanické, tepelné podněty - potravové: polykací - orgánové: mrkací, dýchací pohyby 2) reflexy odeznívající: - sací (pít brčkem) 3) reflexy vyhasínající: - tonicko-šíjový reflex: rotace hlavy-extenze HDK (vyhas. od 2 do 6 měs) - objímací (Morův): náhlý podnět-vyr.pohyb HK - kráčecí (šplhací): při dotyku podl. střídání DK - plazivý: na břiše se odstrkuje vpřed či vzad - uchopovací: silný stisk při vložení prstu do dlaně - plavací: hrabavé a kopavé pohyby na znak

Kojenectví (2-12 měsíc) Období vzpřimování: Monokinetická hybnost ve 2-5.měsíci,hypotonie Dromokinetická fáze (5.-12.měsíc): - dozrávání nervového systému - začátky zrakové a zvukové komunikace - spojení oko-ruka (8.-9.měsíc)

Rané dětství (batolecí období) 1.-3.rok života Výrazné fyzické i psychické změny (prořezávání mléčného chrupu do 2.roku, zpomalení přírůstků váhy, změna siluety dítěte, větší obvod hrudníku než hlavy). Chůze batolivá: - vyklenuté břicho, záklon trupu, široká stopa, pokrčené nohy, frekvence 170 kroků /min, neudrží přímý směr Chůze do schodů ve dvou letech (přísunná, střídavá) Běh: - zvládnutí letové fáze (37 měsíců, 106 cm, 16 kg) - 10 m letmo pod 6 s Házení, chytání: - upuštění předmětu, koulení, odhození napnutou paží - hody vrchním obloukem na konci 3.roku - chytání míče od 2.let Další pohybové dovednosti: - převaly, kotouly, visy - vylézání, přelézání překážek do pasu - tříkolka, lyže, sáně

Předškolní dětství (období dětské hry) 4.-7.rok Somatické změny (snížení tepové frekvence, zvýšení podílu svalové hmoty, - změna siluety Vyhranění laterality od 4. roku v důsledku používání nástrojů (příbor, tuška,…) Psychický vývoj: sociální role, zdokonalování myšlení a řeči (3500 slov) Projevy motoriky: - chůze a běh (prodloužení délky kroku) - skoky: skok hluboký (jednonož-obounož), skok daleký (1-2), - hody a chytání: po 4.roce jdou ruce proti míči, ale může docházet k odvrácení hlavy, či zavírání očí - další pohybové dovednosti: kopání (4-5 let), driblink (5-6 let), komíhání, visy, sešiny, podpory, kotouly, převaly.

Školní dětství (mladší školní věk) 7.-11. let Rovnoměrný somatický vývoj (5-6 cm/rok, 2-3 kg/rok) V jedenácti letech dívky předstihují chlapce ve výšce i váze Obezita (nad stupeň 5 end.komp.) 6% - 6letých, až 16% - 8 letých, Důležité správné držení těla Motorický vývoj je charakterizován vysokou docilitou (motorická učenlivost), přebytkem pohybů ("pohybový luxus"), spontánní pohybová aktivita zabírá až 5,5 hodiny denně, rozvoj obratnostních schopností. Děti hypermotorické (hyperkinetické) – hypomorické (hypokinetické)