Typy milostných příběhů v literatuře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Kdo to byl William Shakespeare
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Rozbor uměleckého textu
Manon Lescaut Lolita Král, dáma kluk.
Srovnávací a vědomostní test
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Poetismus charakteristika literárního.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Obecné poučení o literatuře
Portréty literárních osobností světové literatury.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici lyriky, její hlavní znaky a dělení. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
ROMANTISMUS.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vítězslav Hálek Májovci
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Evropská středověká literatura
Alexandr Sergejevič Puškin
II. triumvirát Petr Machala.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Ruský romantismus.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Muzikál Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
2. Sentimentalismus a preromantismus
Procvičování českého romantismu
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Český jazyk a literatura
Jan Neruda –
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Eugen Oněgin Alexander Sergejevič Puškin Miroslav Řehoř.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Postmodernismus. Postmodernismus  Vzniká v letech 20. století  Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění  Chce.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
Středověká literatura - úvod
BÝT CHYTRÝ JE PRIMA, BÝT MOUDRÝ JE DŘINA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Rytířská hrdinská epika
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Májovci.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_56_Vítězslav Nezval
Otázka za 100 bodů Jak se jmenuje hlavní postava knihy Harry Potter? Harry Potter.
William Shakespeare Romeo a Julie.
Preromantismus.
Transkript prezentace:

Typy milostných příběhů v literatuře Různé alternativy Markéta Tučková, Aris Matarangas, Marian Žigmund, Vladimír Bok

Rozdělení milostné literatury Podle druhu Poezie (báseň Manon Lescaut; Annabel Lee) Próza (Dáma s kaméliemi) Drama (Romeo a Julie)

Rozdělení milostné literatury Podle doby vzniku, směru; např.: Středověká legenda (Tristan a Isolda) Renesance (Romeo a Julie) Preromantismus (Utrpení mladého Werthera, Manon Lescaut) Romantismus (Dáma s kaméliemi) Postmodernismus (Lolita, král, dáma, kluk)

Rozdělení milostné literatury Podle dějového schématu Retrospektivní (Dáma s kaméliemi; Lolita) Chronologické (Král, dáma, kluk; Romeo, Julie a tma)

Rozdělení milostné literatury Podle obsahu Tragické Končící smrtí jednoho z milenců Sebevražda (Utrpení mladého Werthera) Choroba (Dáma s kaméliemi; Král, dáma, kluk; Love story) Vyčerpání (Manon Lescaut) Vražda (Romeo, Julie a tma) Končící smrtí obou Sebevražda (Romeo a Julie) Jiné (Tristan a Isolda) S dobrým koncem (Šípková Růženka)

Rozdělení milostné literatury Podle počtu zamilovaných „Pouze“ zamilovaná dvojice (Love story) Milostný trojúhelník (Král, dáma, kluk) Milostný „mnohoúhelník“ (Dáma s kaméliemi)

Rozdělení milostné literatury Podle typu lásky Osudová (Tristan a Isolda) Platonická (Utrpení mladého Werthera) Tělesná (Lolita) Perverzní (Lolita)

Rozdělení milostné literatury Podle typu milostného vzplanutí Na první pohled (Romeo a Julie; Manon Lescaut) Vlivem kouzel (Tristan a Isolda) Postupný přerod přátelství v lásku (Harry Potter)