Počítačová grafika
Elektromagnetické záření Zdroj: http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_1_02.gif
Víte, že obraz je v našich očích promítán „vzhůru nohama“? Jak vidíme Naše oči vnímají elektromagnetické záření Jsou citlivé na vlnové délky 390 až 800 nm Do mozku posílají signály, které mozek vyhodnotí jako obraz Jednotlivé vlnové délky vnímáme jako barvu Rohovka a čočka paprsek světla zaostřují na sítnici. Když pozorujeme blízké předměty, čočka se ztlušťuje, více zakřivuje, čímž se zajišťuje větší lom světelných paprsků. Takovéto změně tvaru čočky se říká akomodace. Na sítnici světlo způsobuje chemické přeměny v buňkách citlivých na světlo (tyčinky a čípky). Vidíme barevně... Barevný vjem mohou zprostředkovat pouze čípky, tyčinkami lze vnímat pouze rozdíly jasů. To, že vidíme barevně, je způsobeno tím, že existují tři druhy fotoaktivního pigmentu (iodopsinu), který čípky obsahují. Tyto pigmenty jsou citlivé na jiný rozsah vlnových délek. Maximum citlivosti čípků vnímajících „modrou barvu“ se pohybuje někde kolem vlnové délky 440 nm, zatímco u „zelených“ čípků je to asi 540 nm a u „červených“ asi 570 nm. Chemické přeměny v tyčinkách a čípcích dráždí nervová zakončení, vysílají nervové impulsy optickým zrakovým nervem do zrakového centra v mozkové kůře. Nervová vlákna (axony), přenášejí elektrické signály rychlostí až 350 km/h. Impulsy jsou vyhodnoceny nervovými buňkami v mozku. Ty hodnotí kontrast, linie a pohyb obrazu po sítnici. Z těchto vyhodnocení pak vzniká výsledný zrakový vjem. Víte, že obraz je v našich očích promítán „vzhůru nohama“?
Oko a vidění
Oko a vidění Tyčinky – asi 120 milionů buněk, které rozlišují pouze rozdíly jasů (čb) Čípky – asi 7 milionů buněk umožňujících barevné vidění (modrá, zelená a červená) Zdroj: Wikipedia
Ženy vs. muži Zdroj: www.bulva.cz
Grafika Jeskyně Lascaux Grafika, jako taková, je zde již od samotného vývoje člověka. Již první lidé tvořili nástěnné kresby v jeskyních a míchali z různých surovin rozličné barvy. Touha tvořit a zaznamenávat obraz tu tedy byla odedávna. Později byla povýšena na obor činnosti a umělci se stali váženými a uznávanými. Jeskyně Lascaux
Malíři a grafici Leonardo da Vinci Grafika, jako taková, je zde již od samotného vývoje člověka. Již první lidé tvořili nástěnné kresby v jeskyních a míchali z různých surovin rozličné barvy. Touha tvořit a zaznamenávat obraz tu tedy byla odedávna. Později byla povýšena na obor činnosti a umělci se stali váženými a uznávanými.
Daguerreotypie Daguerre Atelier 1837 Foto-grafie Daguerreotypie Daguerre Atelier 1837
Grafické symboly Symboly jsou určeny laické veřejnosti. Užívají se v exteriérech, interiérech, v mapách a informačních tiskovinách. Podle typu sdělení (oznámení, zákaz, příkaz …) se vkládají do barevných tabulek.
Grafické symboly
Počítače
Počítačová grafika rastrový (bitmapa) vektorový formát (křivky) Grafické formáty rastrový (bitmapa) vektorový formát (křivky) Poznámka: zobrazení na monitoru je vždy rastrové
Počítačová grafika
BITMAPOVÁ GRAFIKA
Rastrová (bitmapová) grafika Bitmapový obrázek je tvořen pravidelnou mřížkou z bodů, tzv. pixelů Každý bod má přiřazenu pozici a určitou barvu Zdroj: Svět Hardware
Rastrová (bitmapová) grafika Každý bod má přiřazenu určitou barvu jednotlivé barevné body se na monitoru tvoří ze tří barev ( R G B ) Při pozorování barvy splývají – míchají se Uživatel vidí barevné plochy, přechody apod. Zdroj: Svět Hardware
Aditivní Substraktivní Míchání barev Aditivní Substraktivní
Míchání barev CMY CMYK
RGB vs CMYK Zdroj: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/RGB_CMYK_4.jpg
Bitová mapa Zobrazovací plocha je dána maticí bodů např. velikost obrazu může být 800x600 obrazových bodů Základní jednotkou bitmapy je bod – pixel
Pixel na monitoru Zdroj: Svět Hardware
Písmeno D na monitoru Zdroj: Svět Hardware
Barevná hloubka Každý pixel má barvu barevná hloubka = počet barev k pixelu přiřazených Model Počet barev Bitů na pixel monochromatické 2 1 ve stupních šedi 256 8 barevné indexované 8 až 256 3 až 8 Barevné RGB 16,7 mil. 24 (3×8)
Bitová mapa – 16 barev
Rastrová (bitmapová) grafika Výhody určeny pro ukládání předloh z reálného světa (scanované obrázky, digitální fotografie) snadné vytváření („screenshot“ obrazovky počítače) možnost modifikace jednotlivě nebo po větších množstvích
Rastrová (bitmapová) grafika Výhody změny barevnosti (na těchto modifikacích se může podílet i paleta barev) snadná přenositelnost na rastrová výstupní zařízení, (obrazovka, tiskárna)
Rastrová (bitmapová) grafika Nevýhody velikost souboru obraz 800×600 px, 16M barev (24 bitů na pixel) = cca. 1,4 MB Obraz 3000×2000 px, 16M barev = 18 MB Bitmapové obrazy lze komprimovat – komprese ztrátová a bezztrátová
Rastrová (bitmapová) grafika Nevýhody Zvětšování a zmenšování obrazu komplikované Zmenšení = ztráta dat Zvětšení = odhadujeme pixely, které tam nejsou
Rastrová (bitmapová) grafika DPI (dot per inch) Počet pixelů obrazu na jeden palec (25,4 mm) Příklady: monitor 72 dpi obrazy ve Wordu obvykle 200 dpi tisková kvalita 300 dpi 1" = 25,4 mm
Rastrová (bitmapová) grafika 72 dpi 400 dpi
Bitmapové editory Paintbrush (Malování) Adobe Photoshop (CS 6) Corel Paintshop Pro (X3) Gimp Corel PhotoPaint Microsoft PhotoEditor
FORMÁTY bitmapové grafiky PCX (jeden z nejstarších, pochází z PaintBrushe) BMP (standardní, bez komprese – velké soubory) TIFF (Tagget Image File Format) má bezztrátovou komprimaci, časté použití) GIF (Graphic Interchange Format) má komprimaci, pro barevné obrázky, i animované, pro WWW, možnost nastavení průhlednosti PSD (Nativní formát Adobe Photoshop)
FORMÁTY bitmapové grafiky JPEG (Joint Photographic Expert Group) s nastavitelnou (ztrátovou) kompresí => optimální kvalita a velikost obrázku PNG (Portable Network Graphics) pro přenos grafických dat, využití WWW, (8 bit, 24 bit) RAW (digitální negativ) nezpracovaná data ze snímače digitálního fotoaparátu ICO speciální formát pro ikony
JPEG – ztrátová komprese JPEG - král rastrových grafických formátů– Pavel Tišnovský JPEG – ztrátová komprese 100 % 43833 bytů 70 % 10709 bytů 40 % 7068 bytů 20 % 4479 bytů 10 % 2824 bytů 1 % 1093 bytů
JPG vs. PNG
GIF mýtů zbavený GIF zobrazuje pouze 256 barev Oprava Obecně Oblíbeného Omylu GIF zobrazuje pouze 256 barev NENÍ PRAVDA
Oprava Obecně Oblíbeného Omylu GIF mýtů zbavený Oprava Obecně Oblíbeného Omylu GIF je tvořen logickou obrazovkou, která sestává z řady rámců, každý rámec zobrazuje 256 barev, ovšem každý rámec může zobrazovat jiných 256 barev Pravda a mýty o GIFu – Pavel Tišnovský
GIF „GIF zobrazuje pouze 256 barev“ který z nich je GIF? A B C D E Pravda a mýty o GIFu – Pavel Tišnovský
Zdroj: Wikopedia, autor Marvel Grafika a animace Aimovaný GIF sestavuje se z několika obrázků GIF, předepsané parametry střídání obrázků vytváří se ve specializovaných programech, např. GIF construction set Zdroj: Wikopedia, autor Marvel
Zdroj: Wikopedia, autor Marvel Grafika a animace Zdroj: Wikopedia, autor Marvel
VEKTOROVÁ GRAFIKA
Vektorová grafika formát vycházející z vektorů (počáteční bod, směr, délka) definovat lze přímky, čáry, obrazce, prostorové objekty
Vektorová grafika obrázek = soustava matematických popisů jednotlivých objektů, které jsou postupně vykreslovány výhoda: menší nároky na paměť výhoda: lze libovolně zvětšovat bez ztráty kvality
Vektorová grafika
Vektorová grafika
Beziérovy křivky Francouzský matematik Pierre Bézier libovolný úsek křivky je popsán pomocí čtyř bodů dvou krajních bodů (tzv. kotevní body) dvou bodů, které určují tvar křivky (tzv. kontrolní body) spojnice mezi kontrolním bodem a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce Zdroj: http://www.root.cz/clanky/opengl-evaluatory-vypocet-bezierovych-krivek/
Beziérovy křivky P0, P3 krajní body P1, P2 kontrolní body
Vektorová grafika – tvorba disku CorelDraw - jak pořádně na vektorovou grafiku? - Autor: Barák Petr
Vektorová grafika – editory Adobe Illustrator (CS6) Corel Draw (X5) Xara Zebra pro Windows Freehand Autocad
Vektorová grafika – formáty CDR (Corel Draw) AI (Adobe Illustrator) XAR (Corel Xara) CGM (Computer Graphic Metafile) WMF (Microsoft Windows Metafile) PS (EPS) (postscript) HP-GL standard pro ovládání plotrů
Vektorová grafika – příklad
Vektorová grafika – příklad
Vektorová grafika – příklad Autor: Andrew Wrigley
Vektorová grafika – příklad Autor: Andrew Wrigley
Vektorová grafika – příklad
Zdroj: Autor: Anthony Atkielski (Agateller) Bitmapa vs. vektor vektorový obrázek vektrorový obrázek – zvětšený detail bitmapový obrázek – zvětšený detail Zdroj: Autor: Anthony Atkielski (Agateller)
Grafika – ukázky Programy pro zpracování obrazu nám umožňují neuvěřitelné změny ve fotografiích a obrazech obecně
Grafika – ukázky
Grafika – ukázky
Grafika – ukázky
Grafika – ukázky
Grafika – ukázky
Počítačová grafika aneb všechno je jinak Moderní programy pro práci s grafikou dokážou víc než vizážista s plastickým chirurgem dohromady Módní a lifestylové časopisy neukazují skutečné modely, ale retušované obrázky Nesnažte se jim podobat, modelky tak nevypadají
Grafika
Modelka na bilboardu Modelka Co dokáže Photoshop
Glenn C. Feron http://glennferon.com/ Doktorka Kateřina by měla radost Hubneme s Photoshopem Zvětšení poprsí Modelka na bilboard Kate Olsen Retuš obličeje Fantastický svět Photoshopu Plastické operace Extrémní hubnutí s Photoshopem Jak nakreslit dívku
S retuší opatrně
S retuší opatrně
S retuší opatrně
Úpravy obrázků Pro úpravy fotografií existuje řada programů Automatické úpravy Jednoduchost ovládání Slušné výsledky
Alien Skin Image Doctor 2.0
AKVIS MakeUp 2.0 http://www.grafika.cz/rubriky/software/akvis-makeup-2-0-automatizovane-retuse-a-vylepsovani-portretovych-snimku-138872cz
AKVIS MakeUp 2.0 http://www.grafika.cz/rubriky/software/akvis-makeup-2-0-automatizovane-retuse-a-vylepsovani-portretovych-snimku-138872cz
Děkuji za pozornost