Základní pojmy, základy teorie a praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Základy fotografování kompozice snímku
Digitální fotografie.
Základy počítačové grafiky III
Specializovaná fotografie
Jak fotografovat bouřky a blesky
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
Digitální fotoaparát.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
MONITOR.
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Úprava fotografie v ZME Mgr. Ivana Pechová. Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Parametry ovlivňující kvalitu fotografie Parametry.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Stopařův průvodce digitální fotografií. Digitální fotoaparát se představuje digitální zrcadlovka, nejblíže klasice kompaktní fotoaparáty EVF: zrcadlovky.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
Základy fotografování (V. Část)
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Digitální fotoaparát
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální fotografie. Digitál se představuje:  digitální zrcadlovka – nejblíže klasice  kompaktní fotoaparáty  EVF: zrcadlovky bez zrcadla  3 základní.
F IREMNÍ GRAFIKA ( ŠKOLA FOCENÍ ) Tomáš Mucha. Z ÁKLAD ÚSPĚCHU – „ HEZKÁ “ FOTOGRAFIE Pravidlo třetin Zlatý řez Perspektiva - prostor Linie a diagonály.
Základy digitální fotografie 1. Základy fotografování
Začínáme v GIMPu Pracujeme s barvou ….
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Digitální Fotoaparát Kodak EasyShare C1013.
Perspektiva Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje: Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje: – že se vzdálené objekty jeví zdánlivě menší než objekty.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Písemka. 01. pomocí minimálně 4 obrázků vysvětlete rozdíl mezi bitmapovou a vektorovou grafikou bitmapová grafika Vektorová grafika.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Fotografie. O co se jedná? je proces získávání a uchování obrazu za pomocí specifických reakcí na světlo, a také výsledek tohoto procesu. Zahrnuje získání.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy počítačové grafiky III
DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁTY
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Základy fotografování
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
NÁZEV ŠKOLY2. ZŠ J. A. Komenského Milevsko, J. A. Komenského 1023, okres Písek ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.4.00/ ČÍSLO ŠABLONYIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Fotoaparát.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Základy úpravy digitální fotografie Úprava vyvážení bílé.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Fotoaparáty - KOMPAKTY
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
Odstranění červených očí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Základní kroky při úpravě fotografií v Camera RAW
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

Základní pojmy, základy teorie a praxe Úvod do fotografie Základní pojmy, základy teorie a praxe Mgr. Marie Laudátová

F o t o a p a r á t Princip fotoaparátu – dírková komora (Camera Obscura) Fotografie = „psaní světlem“ Světlo prochází touto cestou... Objekt Objektiv Clona Závěrka Hledáček/LCD displej Film/digitální čip

C l o n a a z á v ě r k a Clona Závěrka reguluje množství světla procházející objektivem – určuje jas obrazu objektu na filmu/čipu velikost otvoru clony určují clonová čísla změna o jedno clonové číslo znamená dvojnásobnou změnu plochy otvoru clony a tedy množství propuštěného světla f2.8, f4, f5.6, f8, f11, f16, f22 Závěrka zařízení, které umožňuje osvítit film/čip přesně definovaným časovým intervalem změna z intervalu na interval odpovídá dvojnásobné změně osvitové doby 1/8 s, 1/15 s, 1/30 s, 1/60 s, 1/125 s, 1/500 s, 1/1000 s, 1/2000 s časy se na stupnici uvádějí bez zlomku (8, 15, 30, 60, 125 – vteřiny je pak značeny 1', 2' ‚ atd.)

H l o u b k a o s t r o s t i Lze zaostřit pouze na určitou vzdálenost - ostré jsou pouze objekty přesně v této vzdálenosti. ALE! Oko je nedokonalé a má omezenou rozlišovací schopnost, proto vnímá předměty jako ostré v určitém rozsahu za/před zaostřenou vzdáleností. Tuto oblast nazýváme hloubkou ostrosti. Oblast hloubky ostrosti za rovinou zaostření je dvakrát větší než před ní. Hloubku ostrosti ovlivňují tři základní parametry: Velikost nastavené clony Ohnisko použitého objektivu Zaostřená vzdálenost

H l o u b k a o s t r o s t i Velikost nastavené clony Čím vyšší clonové číslo (f), tím větší hloubka ostrosti.

H l o u b k a o s t r o s t i Ohnisko použitého objektivu Čím menší ohnisková vzdálenost, tím větší hloubka ostrosti.

H l o u b k a o s t r o s t i Zaostřená vzdálenost Čím na větší vzdálenost je zaostřeno, tím je hloubka ostrosti větší.

Hloubka ostrosti v praxi I 18 mm : f 8,0 : 1/200 s : ISO 250 105 mm : f 5,6 : 1/250 s : ISO 200

Hloubka ostrosti v praxi II 35 mm : f 2,8 : 1/500 s : ISO 250 35 mm : f 8,0 : 1/60 s : ISO 200

E x p o z i c e Expozice = vznik snímku, záznam na film/čip Při vzniku fotografického obrazu hraje roli množství světla, které dopadne na film/čip. Regulujeme: intenzitu světla (nastavením clony) dobu působení světla (nastavením času závěrky) citlivost filmu/čipu – ISO (citlivost filmu/čipu) Správná expozice = různé kombinace časů, clon.

E x p o z i č n í r e ž i m y (Olympus PEN E-PL1) iAUTO P, A, S, M Scénické režimy, umělecké filtry

E x p o z i č n í r e ž i m y Automatický režim – iAUTO Dobré výsledky za standardních světelných podmínek Střídavě oblačné výsledky za složitých světelných podmínek Možnosti nastavení v režimu iAUTO Sytost barev Teplota barev (vyvážení bílé) Jas (zesvětlení/ztmavení snímku) Rozostření pozadí Zachycení pohybu TIPY, jak fotit 

E x p o z i č n í r e ž i m y Režimy P, A, S, M P – fotoaparát automaticky nastaví čas a clonu podle jasu scény A – priorita clony: nastavíme clonu a fotoaparát podle ní nastaví adekvátní čas S – priorita času závěrky: nastavíme čas a fotoaparát podle něho nastaví adekvátní clonu M – manuální expozice: čas i clonu nastavujeme sami

Expoziční program A: priorita clony Zvolíme si clonu podle požadované hloubky ostrosti. Příklad: Fotíme portrét a chceme vizuálně oddělit tvář od rušivého pozadí snímku. Proto zvolíme nízké clonové číslo (např. f 2.8). ISO nastavíme při dostatku světla např. na hodnotu 200. Fotoaparát si spočítá, jaký musí být čas závěrky, aby byla fotka „správně“ exponovaná („správně“ = ani tmavá, ani světlá; někde uprostřed). V případě nedostatku světla volíme nejnižší clonová čísla, aby čas potřebný ke správné expozici nebyl příliš dlouhý (např. 1/5 s – fotka se lehce rozmaže), můžeme také zvýšit hodnotu ISO. Korekce expozice! Pokud není expozice podle našich představ, můžeme ji rychle posunout – ztmavit (-) či zesvětlit (+). Podrobněji viz dále.

Expoziční program A: priorita clony Možnosti nastavení v režimu A (menu rychlé ovládání) Obrazový režim Vyvážení bílé (White Balance, WB) Samostatný snímek/sériové snímání/ samospoušť IS – stabilizátor obrazu (proti třesu ruky/rozmazání) Poměr stran obrázku (4:3, 3:2, 16:9, 1:1) Kvalita obrázku – fotit vždy na JPG Fine Large! (případně RAW) Redukce červených očí Korekce expozice Způsob měření expozice Ostření (S-AF, C-AF, MF, S-AF+MF) Face detection ISO (běžně používat do ISO 800, vyšší hodnoty jen pokud je to opravdu nutné)

Korekce expozice (režimy A, S, P) Pokud není expozice podle našich představ, můžeme ji rychle posunout: ztmavit (-) či zesvětlit (+). Posouváme o +- 3 EV (světelné jednotky). Klasické příklady: fotíme sníh (obecně bílé předměty, plochy) – nutno přidat světlo fotíme večer na koncertě (obecně tmavé předměty, plochy) – nutno ubrat světlo ALE můžeme použít i v jiných situacích (umělecký záměr: high-key, low-key)

High-key…………low-key

Ovládací prvky

Ovládací prvky Přístup do rychlého menu / OK Korekce expozice Volba ostřícího bodu Nastavení blesku Snímek/ sekvence/ samospoušť Prohlížení snímků Přístup do menu Co se zobrazí na displeji (kolik informací – při focení i prohlížení) Vyhození snímku do koše Oddálení a přiblížení (při prohlížení) Spuštění a ukončení nahrávání videa

O l y m p u s PEN E-PL1

Objektiv M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm 1:3.5-5.6 Rozsah k přepočtu na kinofilm: 28-84 mm Rozsah clon: f 3.5 (5.6) až 22 Ostří od 25 cm Tlačítko UNLOCK – k „odemčení“ objektivu

Konec... Díky za pozornost.