ATV a HTV Naděje pro ISS ? Ing. Radek Valkovič. 1993 - program stanice ISS. Platby za pobyt a práce – výhodnější vyslat vlastní modul a zásobovací lodě:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy pilotovaného letu na Mars
Advertisements

Japonské raketové nosiče
KOLESOVÉ RÝPADLO KU Severočeské doly a. s
Stanice ISS - tři roky nouzového režimu Ing. Radek Valkovič.
Energetické řízení. Energetické řízení metoda Monitoringu & Targetingu Ing. Josef Pikálek 10. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby.
AIRBUS A380 Zvuk Myš, Enter.
Točivá redukce pomocí parní turbíny
Spalovací motory zážehové
Čtyři velké observatoře Great Observatories Program Compton Gamma Ray Observatory Chandra Space Telescope Spitzer Hubble Space Telescope.
Tato prezentace byla vytvořena
„Svoz BIO odpadu ve Vysokém Mýtě“ Obhajoba bakalářské práce Autor práce:Jaroslav Novák Vedoucí práce:Ing. Jiří Čáp, Ph.D. 19. června 2012 Univerzita Pardubice.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Vytvoření bloků Trojspolek, Dohoda (Trojdohoda)
STS – návrat s problémy STS-114 Discovery – úspěšný neúspěch ? Ing. Radek Valkovič klub.kosmo.cz.
Raketoplány Jan Červinka IX.C Start nosiče Ares. Aerospace Aerospace Aerokosmonautika, Aerospace, francousky L'aérospatiale: Studium, technologie a praktická.
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_359
Inovace systémů vytápění Možnosti úspor při vytápění a přípravě teplé vody TRONIC CONTROL® s.r.o. Ing. Vít Mráz.
SPALOVACÍ MOTORY.
Registrační číslo projektu
 Dílna 5.  Téma: Kosmonaut  Návštěva unikátní výstavy v Praze.
HISTORIE DOBÝVÁNÍ VESMÍRU
Příprava raketoplánu před startem. (záběry, které jsou málokdy k vidění) ‏ DISCOVERY
PŘÍPRAVA RAKETOPLÁNU před startem. Pro veřejnost zřídka k vidění. Objevte - Objev DISCOVERY = Objev.
Ekonomické aspekty fotovoltaiky A5M13FVS-12. Ekonomické hodnocení PV systémů Cena elektřiny vyrobená nějakým systémem (např. fotovoltaickým) se obvykle.
ISS – Mezinárodní vesmírná stanice
Vesmírná technologie 2 Její vývoj a historie..
LOKALIZACE KOSMICKÉHO SMETÍ Pavel Pokorný. Co je kosmické smetí?  Všechny člověkem vytvořené objekty na orbitě, které již nejsou používané  Členění.
POLOHA TĚŽIŠTĚ AUTOMOBILU
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
Rakety.
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Slavné vesmírné mise Václav Košař.
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
NASA – úspěchy a fiaska. Ing. Radek Valkovič.
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
Globální družicové polohové systémy Galileo a GLONASS
VODÍK 1H.
Výroba elektrické energie
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_570_PŘEVODY_JEDNOTEK_HMO TNOSTI Téma: OPAKOVÁNÍ.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
SVÚM a.s. – Research and testing centre Vývoj sondy pro kontinuální měření rosného bodu spalin v energetických kotlích Ing. Jan Hruška Ing. Jakub Mlnařík,
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
Spalovací Motory Benzínové
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
60. let 20. století Indie má na oběžné dráze desítky komunikačních a meteorologických družic výstavba vlastních raketových nosičů, vysílání telekomunikačních.
VY_32_INOVACE_EP_11 SADA Elektrické systémy. Ventilátor topení : -má za úkol vhánět do kabiny vozidla požadovaný poměr studeného a teplého vzduchu, tok.
Hydraulická soustava vrtulníku EC 135 Poslední aktualizace: Verze: 1.0 © Použití pouze se svolením autora. ČVUT FD, Ústav letecké dopravy.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
 Matěj Kytka  IX.A ISS  Základní informace  Historie  Lidé na ISS  Věda a výzkum  Shrnutí  Zdroje MIR  Základní informace  Plánovaný vývoj.
Nejdříve musí překonat zemskou přitažlivost. K tomu musí dosáhnout určité rychlosti a směru. Oběžná rychlost pro 200km nad povrchem Země je něco přes.
Logistika živých sladkovodních ryb
VODÍK.
Matěj Kukuča 5. ročník ZŠ Nezdenice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Hutní a strojírenský průmysl TÉMATICKÝ.
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Jednotky délky, hmotnosti, obsahu
Uhlí.
(záběry, které jsou málokdy k vidění)
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Umělá kosmická tělesa.
M-Ji-CU053-Slovni_ulohy_se_zlomky
Fyzika 2.E 12. hodina.
Boeing Dreamliner.
plováková komora přívod paliva plovák ventil hlavní tryska
Transkript prezentace:

ATV a HTV Naděje pro ISS ? Ing. Radek Valkovič

program stanice ISS. Platby za pobyt a práce – výhodnější vyslat vlastní modul a zásobovací lodě: ESA – Columbus a ATV. Japonsko – Kibo a HTV. Oba typy nákladních lodí se stavěly bez většího zájmu ostatních zemí až do zkázy Columbie. Ta ukázala na problémy se zásobováním ISS.

ATV – Jules Verne – nosič Ariane 5, váha kolem 20 t, 9 t nákladu. Start v roce HTV – nosič H-IIB, váha kolem 16 t,

ATV – Automated Transfer Vehicle Spojení s ISS přes ruský stykovací uzel na Zvezdě. Stavěna EADS. 9 t nákladu: 1,5 až 5,5 t nákladu v přetlakové kabině, 840 kg vody, 100 kg stlačeného plynu (dusík, kyslík a vzduch), dva druhy 4,7 t paliva. Při odpojení od stanice může vézt až 6,5 tuny odpadu ke spálení v atmosféře.

V přetlakové kabině uveze 8 skříní RACKS. Tyto skříně ale neopustí palubu lodi. Palivo pro ISS: UDMH a N2O4), pro vlastní pohon: MMH a N2O4. Start nejdříve v 2.polovině Zatím se počítá se 7 lety. ATV: D = 4,5 m L = 12 m Hmotnost 19,7 t (J.V.) až 20,5 t.

Rusko se podílí na vývoji přečerpávacích systémů, vývoji setkávacích systémů a stykovém uzlu. ESA: Francie, Německo, Itálie. Systém řízení a spojení – dva nezávislé okruhy: FTC – Fault Tolerant Computer (žlutý) – jako hlavní pilot. MSU - Monitoring and Safing Unit (červený) jako záloha.

Stykovací uzel - RDS - Rusko. Velké zdržení způsobily problémy při výrobě – poruchy, výměna 48 ventilů přetlakového systému, potíže s natáčením panelů.

Část systémů už je instalována na ISS – jak uvnitř, tak zvenku.

HTV : raketa H-IIB se vyvíjí. První start rakety 2008, první start HTV v roce 2009.

Délka 9,2 m pro kombinovaný náklad – přetlakový prostor pro 8 ISPR (skříní Racks), nepřetlakovaný prostor. 6 t nákladu celkem t celá loď. Jen přetlakový prostor – délka lodě 7,4 m, až 7 t nákladu.

Stykovací uzel je americký CBM – takže skříně Racks mohou být přesunovány do/ven z ISS. V nepřetlakovaném prostoru mohou být tři palety EFPL s nákladem do 1600 kg (včetně gyroskopů CMG), dále veze až 300 kg vody.

HTV nemá setkávací systém, po automatickém přiblížení zajistí spojení CanadArm 2 nebo japonský manipulátor.

Pro budoucnost ISS po skončení letů raketoplánů je klíčová role HTV – dokáže přivézt a odvézt z ISS jak gyroskopy CMG, tak i skříně ISPR (Racks). ATV ani jedno z toho nedokáže, stejně jako Sojuz a Progress. CEV ve verzi pro lety k ISS by to měl umět, ale až od roku

Konec.