DETEKCE CHYB (PARITA) Mgr. Petr Němec 2010 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Otáčivé účinky síly PÁKA
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Oceány a moře HYDROSFÉRA
ÚVOD DO POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ
Grafický editor GIMP (13)
Savana Obr. 1 – Savana – Gambie
Vlastnosti trojúhelníku
Fotografie ve formátu RAW a jejich úpravy Grafický editor GIMP (14) „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Alkany Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VENNOVY DIAGRAMY.
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Šperl. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z.
FYZIKÁLNÍ KUFR Pohyb tělesa (7. ročník)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Puzzle – jehličnaté stromy
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_01_Bezpečnost v počítačové učebně Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu:
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Mgr. Petr Němec ©2009
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Základní deska Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Šperl. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
Pesticidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Průšová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Klikací mapy v GIMPu Tvorba tzv. klikacích (obrázkových) map s pomocí grafického editoru GIMP Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Jak pracuje počítač Název školy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PYTHAGOROVA VĚTA PŘÍKLADY
(PRÁCI ZAHÁJÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Půdní typy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
KRUŽNICE KRUH Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Realizace logických obvodů
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Před, za, pod, nad aktivita
What Time Is It? – Part 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Rozhraní počítače 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Šperl. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Střídavý proud (9. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přenos snímků do počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/3/50 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
ČLOVĚK – LIDSKÉ TĚLO Jedná se o dvě hry v jednom. 1) Hrajeme jako klasické pexeso 2) Hrajeme jako LOTO (v tomto případě nepoužijeme kartičky s názvy, ale.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Elektrické vlastnosti látek (6. ročník) Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
PC sestava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Název učebního materiálu
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
M O T Ý L Í L O T O 2 Najdi stejného motýla!
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Úvod do počítačových sítí - Linková úroveň
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Černý Petr 1−10 Pomůcka se skládá z 21 karet. Na deseti kartách jsou čísla od 1 do 10, na deseti kartách jsou odpovídající skupiny teček a na poslední.
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Transkript prezentace:

DETEKCE CHYB (PARITA) Mgr. Petr Němec 2010 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Začneme příkladem: Otočte jednu kartu (klikněte na ni), já se ji pokusím najít. (vyučující se otočí zády k tabuli a žák otočí libovolnou kartu)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

POKRAČOVAT Byla otočena následující karta: … (vyučující ukáže na kartu, která byla otočena)

Zajímá vás, jak jsem danou kartu nalezl? Pak jděte na následující snímek. ?

NEZBYTNÁ TEORIE (základní pojmy)

Při práci s informacemi (zvláště při jejich přenosu) velmi často dochází k jejich poškození a následné ztrátě (obvykle vinou paměťových médií - CD, DVD HDD atd.). Tomuto negativnímu jevu lze zabránit např. pomocí tzv. paritního bitu: paritní bit je redundantní* bit přidaný k datovému slovu, který obsahuje paritní informaci o počtu jedniček v daném slově paritní bit je určen k jednoduché detekci chyby ve slově Rozeznáváme: sudou paritu - je dána sudým počtem jedniček ve slově (včetně paritního bitu) lichou paritu - je dána lichým počtem jedniček ve slově (včetně paritního bitu) 7bitové slovo po doplnění o paritní bit bude 8bitové: sudá parita (sudý počet jedniček) lichá parita (lichý počet jedniček) Příklad: * redundance v tomto případě znamená informační nadbytek, například větší množství informace, než je nezbytné paritní bit

1.při přenosu dat do paměti RAM počítače (lichá parita), 2.při přenosu malých skupin bitů dat po počítačové síti počítače (lichá parita), 3.u zařízení komunikujícího s PC přes sériové rozhraní USB, RS-232, 1394, např. kurzovní tabule, světelné tabule, lékařské přístroje, přístupové terminály, alarmové ústředny, měřidla času, náklonu, natočení atd., 4.při přenosu dat mezi mobilním telefonem a SIM kartou (sudá parita), 5.při ukládání dat do diskových polí RAID 3 (zde jsou čtyři disky určeny pro data, na pátý disk se ukládá paritní bit k těmto datům – opravný bit), 6.při ukládání na pevné disky SCSI 2 (lichá parita), 7.Při komunikaci mobilních zařízení, např. přes GPRS (lichá parita), 8.Hammingův kód – lineární kód pro opravu jedné chyby v telekomunikacích Užití paritního bitu: Realizace: výpočet parity lze realizovat sérioparalelním zapojením hradel realizujících nonekvivalenci (XOR).

VYSVĚTLENÍ (kouzla s kartami)

slovo (4 bity) paritní bit 1 0 V případě našich hracích karet znamenal líc 1, rub 0 a jednalo se o sudou paritu paritní bit

1. krok 2. krok 3. krok 4. krok student: naskládá karty do zelené oblasti tak, aby byly některé rubem nahoru, jiné lícem nahoru vyučující: doplní karty do červené oblasti tak, aby v každém řádku i sloupci byl sudý počet karet lícem nahoru student: otočí libovolnou kartu (byla-li lícem nahoru, bude rubem) vyučující: otočenou kartu nalezne tak, že v jednom řádku a jednom sloupci je lichý počet karet lícem nahoru; v průsečíku tohoto řádku a sloupce se nachází hledaná karta Postup nalezení hrací karty:

PROCVIČENÍ

Doplňte paritní bit: sudá parita lichá parita ŘEŠENÍ

sudá parita lichá parita Doplňte paritní bit: ŘEŠENÍ

Zdroje: [1] Wikipedia. Otevřená encyklopedie. [Online]. Dostupné z [2] Bell T., Witten I., Fellows M. Computer Science Unplugged. [Online]. Dostupné z [3] Líc karty [Online]. Dostupné pod licencí Creative Commons [4] Rub karty [Online]. Dostupné pod licencí Creative Commons [5] Hankovec, D., Sériový kanál. [Online]. Dostupné z [6] Popelka, A., Metody zabezpečení dat ze sběrové centrály a koncových zařízení. [Online]. Dostupné z [7] Tišnovský, P., Od logických obvodů k mikroprocesorům. [Online]. Dostupné z [8] Peterka, J., Báječný svět počítačových sítí. [Online]. Dostupné z [9] Volyňský, T., SIM karta pod lupou: jak SIM karta komunikuje?. [Online]. Dostupné z [10] Wikipedia. Otevřená encyklopedie. Hammingův kód. [Online]. Dostupné z [11] Kotásek, Z. Disková pole (RAID). [Online]. Dostupné z [12] Outrata, J. Úvod do informačních technologií. [Online]. Dostupné z

Doplňte paritní bit: sudá parita lichá parita

sudá parita lichá parita Doplňte paritní bit: