METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL 13DFA Ing. Martin Molhanec, CSc. 11. přednáška.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
Advertisements

Stručný úvod do UML.
Tvorba webových stránek
Vedoucí: Ing. Jan Růžička
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
MDA DAY Modelování, MDA a UML Martin Molhanec.
Bakalářský studijní program Softwarové technologie a management (STM) Prof. Ing. Jiří Žára, CSc.
Historie UML Bc. Lukáš Ščurek. Historie UML 70. léta Vznik prvních objektově orientovaných jazyků První objektově orientové metody anylýzy a návrhu Polovina.
Filtr významnosti jako framework pro prezentační vrstvu
Přínosy metodik  Větší produktivita a kooperace týmů  Komunikační standard  Specializace projektových týmů  Nezávislost na konkrétních řešitelích 
Tvorba software Konceptuální modely. Konceptuální model (vodopádový) Formulace problému Analýza Programování Testování Užívání.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
SQL Lukáš Masopust Historie  Předchůdcem databází byly papírové kartotéky  děrný štítek  1959 konference  1960 – vytvořen jazyk COBOL.
SQL Lukáš Masopust Historie  Předchůdcem databází byly papírové kartotéky  děrný štítek  1959 konference  1960 – vytvořen jazyk COBOL.
UML – několik kritických poznámek
A4M33NMS Návrh a modelování softwarových systémů
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Podniková Informatika Přednáška 2
Tvorba webových aplikací
ČVUT Praha, Fakulta elektrotechnická Diplomová práce Informační systém házenkářského turnaje Petr Plodík.
Jako intranet Bc. Jan Beneš. Intranet - obecná funkcionalita  sdílení dokumentů  diskusní fórum  databáze kontaktů  novinky a aktuality  firemní.
ONTOLOGIE a KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ (stručný úvod)
Vývoj aplikací pro SharePoint
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
Úvod. školní: příprava na předmět Databázové systémy praktický: webové aplikace databázové systémy základy vývoje webových aplikací od návrhu databáze.
Metainformační systém založený na XML Autor: Josef Mikloš Vedoucí práce: Ing. Jan Růžička, Ph.D. V/2004.
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL Ing. Martin Molhanec, CSc.
OBJEKTOVÉ METODOLOGIE – JEJICH UŽITÍ A VÝKLAD Ing. Martin Molhanec, CSc.
R VY a Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Prezentace studijních oborů 2013.
LiveContent Univerzální Formulářové Řešení Michal Petrtýl, Marek Beneš.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - prezentační vrstva, aplikační vrstva.
Tvorba webových sídel jako inženýrský úkol Ing. Martin Molhanec, CSc České vysoké učení technické.
ISSS Pavel Kopecký, Zlínský kraj Václav Mařík, Marbes consulting s.r.o.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA STROJNÍ ÚSTAV PŘÍSTROJOVÉ A ŘÍDICÍ TECHNIKY ODBOR AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ A INŽENÝRSKÉ INFORMATIKY Aplikace objektově.
uložené procedury (stored procedures) triggery, sekvence, pohledy, funkce, parametrické dotazy (prepared statements) komplexní agregace a SQL dotazy jiné.
METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL Ing. Martin Molhanec, CSc.
Metodologie OOHDM, jazyk Lua a tvorba webových aplikací
organizační struktury Implementace EOS III na Olomouckém kraji Pro:Krajský rok informatiky 2005 Autor:Jan Kadlec Datum:
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:Základní přehled síťové architektury Ročník:4.
Databázové modelování
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Object-Oriented Hypermedia Design Model Ing. Martin Molhanec, CSc. České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Katedra elektrotechnologie Česká.
Nové technologie pro webové aplikace v cestovním ruchu Nové technologie pro webové aplikace v cestovním ruchu Pavel Čech Unverzita Hradec Králové.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01B17 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření Duben 2013.
Filtr významnosti jako framework pro prezentační vrstvu Ing. Igor Kopetschke – TUL, NTI
Infrastruktura pro dotazování nad sémantickými daty Jiří Dokulil, Jakub Yaghob, Filip Zavoral Katedra softwarového inženýrství, MFF UK Praha
Přístup do IS z mobilních zařízení Tomáš Tureček Katedra Informatiky FEI VŠB-TU Ostrava.
Webové služby pro komunikaci s informačním systémem eQuip Martin Širajch.
PHP Programy pro tvorbu WWW stránek - 01
Databázové systémy Datové modely.
David Osička OSI011 UML – přehled, notace VŠB - Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky a Informatiky Katedra Informatiky.
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
YOUR SYSTEM, spol. s r. o. Ing
Tvorba internetových stránek David Šmehlík, FlareWare.cz Předpoklady -dobrý nápad, předem musíte vědět, o čem chcete vytvořit stránku -dostatek podkladů.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
A jeho praktická aplikace Štěpán Vacek Univerzita Hradec Králové Liberecké informatické fórum 2010.
Kapitola 5: Úvod do analytických technologií Webu Vítězslav Šimon (SIM0047) Adaptivní webové systémy (AWS)
23. – 25. dubna 2007 S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 1 Hotel Tatra, Velké Karlovice Portlety, navigace a personalizace UIS Milan Šorm.
Dobývání znalostí z databází znalosti
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Podpora adaptivní navigace
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Autor práce: Michaela Janová
Tradiční metody vývoje softwaru
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Informační systémy podnikové systémy CRM
GRASP Patterns.
Transkript prezentace:

METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL 13DFA Ing. Martin Molhanec, CSc. 11. přednáška

Ú v o d Návrh webového sídla si žádá svoji metodiku podobně jako návrh informačních systémů nebo jiný inženýrsko-technický úkol! Webové sídlo až na výjimky není umělecký artefakt, ale informační systém - technický produkt.

Příliš mnoho umělců V současné době převládá často důraz na grafický vzhled, ale informační (přehlednost a navigace) obsah je mnohdy velice nevyhovující a to i u renomovaných firem

Bludiště kolem nás Typickým znakem je nedostatečná navigace Uživatel musí projít množstvím pro něj nezajímavých stránek, než se dostane na tu kterou hledá Je obtížné rozpoznat kudy se dát ke svému cíli

Já dělám to a ty zas ono Mezera mezi tvůrci a zákazníky Zákazník je laik a neví o webové technologii příliš mnoho, předpokládá, že mu tvůrce poradí se strukturou sídla Tvůrce, se soustřeďuje pouze na technickou problematiku (HTML, grafika) a myslí si, že mu zákazník dodá podklady a řekne jaká je struktura webového sídla

Návrh webových sídel ve světě Je podroben teoretickým studiím (od poloviny 90 let) Navazuje na klasické techniky softwarového inženýrství (ERM, OOA) Zejména navazuje na techniky vytváření multimediálních aplikací! (počátek 90 let)

Webové metodologie Metodologie pro tvorbu webových sídel jsou specifickou podmnožinou softwarového inženýrství. Navazují na metodologie pro tvorbu hypermediálních/hypertextových aplikací. Jejich znalost není všeobecně rozšířená! Poskytují cestu pro automatizovanou tvorbu webových aplikací.

Některé současné techniky RMM – A methodology for the structure design of hypermedia systems EORM – Enhanced Object Relationship Methodology ERMIA – High level design method based on E-R modelling HDM – Hypermedia Design Model

Některé současné techniky OOHDM – Object Oriented based design method with hypermedia domain specific extensions WebML – Web Modelling Language WSDM – Web Site Design Method Thuring Framework – A design based methodology based on cognitive issues

Cíl této přednášky Přehled metodologií pro tvorbu webových sídel

RMM – Relationship Management Methodology Isakowitz, Stohr, Balasubramanian (1995) Hlavní kroky matodologie – 1. Entity-Relational Design –2. Slice Design –3. Navigational Design –4. User Interface Design –5. Protocol Conversion Design –6. Run-Time Behaviour –7. Construction and Testing

RMM – Relationship Management Methodology Základem je RMDM (Relationship Management Data Model), podobný ER modelům. Slice Design, který definuje jakési pohledy na RMDM. Navigační návrh – definuje pohyb uživatele po aplikaci. –Index, Guided Tour, Indexed Guided Tour, Grouping, Link. RMCase – pro podporu analýzy a návrhu

RMM – Relationship Management Methodology Definice m-slice

RMM – Relationship Management Methodology Navigační diagram

EORM – Enhanced Object Relationship Methodology Objektově orientovaná metodologie Rámce metodologie –Třída –Kompozice –GUI Třída odkazů –simpleLink, navigationalLink, nodeToNode, spanToNode, structureLink, setLink, listLink. Nástroj CASE od fy ONTOS

HDM – Hypermedia Design Method Garzotto, Paulini a Schwabe (1993) Založena na klasickém ER modelu, který rozšiřuje o nové konstrukty: units, links. Entity jsou rozšířeny o navigační sémantiku. Tři typy odkazů: strukturální, perspektivu a aplikační odkaz. Nahrazena objektovou metodologií OOHDM od stejných autorů.

OOHDM – Object Oriented Hypermedia Design Method Rossi a Schwabe (1996, 1998) Nahradila starší HDM metodologii, je ale ve skutečnosti úplně novou metodologií. Byla podrobněji prezentována na této konferenci a na konferenci Objekty. Kroky metodologie: –Konceptuální modelování –Návrh navigace –Návrh abstraktního rozhraní –Implementace

OOHDM – Object Oriented Hypermedia Design Method Diagram navigačních tříd

OOHDM – Object Oriented Hypermedia Design Method Diagram navigačního kontextu

OOHDM – Object Oriented Hypermedia Design Method Návrh abstraktního rozhraní využívá koncepci - Abstrakt Data View (ADV). Podpora implementace pomocí OOHDM-Web Speciální skriptovací jazyk Lua

WebML – Web Modeling Language Politechnika v Miláně Rozsáhlý projekt se zřejmým komerčním záměrem Základem jsou následující modely: –Strukturální model (Structural Model) –Hypertextový model (Hypertext Model) –Prezentační model (Presentational Model) –Uživatelský model (Personalization Model)

Strukturální model Jedná se ve skutečnosti o obvyklé datové modelování. Lze použit libovolný ER nebo OO konceptuální datový model. Pro podporu dotazování do databáze se využívá dotazovací jazyk WebML-OQL, který vychází z jazyka OQL (Object Query Language).

Hypertextový model Skládá se ze dvou modelů, které se kreslí do jednoho diagramu –Kompoziční model, který popisuje z jakých prvků se stránka skládá: data, multi-data, index, filter, scroller a direct unit –Navigační model, který zobrazuje navigaci mezi jednotlivými stránkami pomocí odkazů, které jsou: kontextové nebo bezkontextové.

WebML - Hypertextový model Vlastní model Stránky pro názornost

Prezentační model Vyjadřuje vzhled a rozmístění grafických prvků na stránce nezávisle na výstupním zařízení pomocí abstraktní XML syntaxe. Pro skutečný výstup se využívá technologie XSLT.

Uživatelský model Je určen pro definic jednotlivých uživatelů či skupin uživatelů webového sídla. Hlavním důvodem je jeho customizovatelnost. Například podpora nákupních košíků.

Podpora metodolgie Site Designer je základním nástrojem. Umožňuje vytvořit strukturální, hypertextový a uživatelský model. Presentational Designer umožňuje navrhovat vzhled a rozmístěný grafických prvků na webové stránce. Pro snadnější používání obsahuje Preview Function, která umožňuje navržené grafické schéma okamžitě prohlížet. Site Manager je nástroj, který umožňuje webové sídlo vytvořené metodologií WebML spravovat a instalovat.

WSDM – Web Site Design Method De Troyer a Leune – 1997 Je odlišná, vychází z analýzy chování uživatele. Kroky metodologie –Modelování uživatele, konceptuální návrh a návrh implementace. Objektově orientované modelování uživatele.

WSDM – Web Site Design Method Uživatelský model

Konceptuální modelování Objektové modelování –Uživatelský objektový model (UOM), tradiční OOM, notace OMT nebo UML. –Perspektivní objektový model (POM) zachycuje pohled uživatele na UOM. Návrh navigace –Navigační cesta, vyjadřuje, jak se daný uživatel může pohybovat po aplikaci.

WSDM – Web Site Design Method Navigační cesta

Z á v ě r V současné době je bohužel v praxi upřednostňována grafická stránka věci V českých zdrojích jsou prozatím diskutovány pouze technické aspekty Ve světě existují dostupné zdroje k této problematice Je nezbytné si uvědomit, že pro správný návrh webového sídla je metodika nezbytně nutná, podobně jako u jiného inženýrsko technického díla.

Závěr Existuje specifická skupina metodologií softwarového inženýrství, které se systematicky věnují analýze a návrhu hypermediálních aplikací, respektive webových sídel. Přínos těchto metodologií je především v oblasti systematické analýzy navigace, tedy analýzy způsobu, jakým se uživatel pohybuje mezi jednotlivými uzly (formuláři) aplikace. Další specifickou oblastí těchto metodologií je systematický návrh uživatelského rozhraní, které se považuje za podstatný aspekt hypermediálních aplikací, respektive webových sídel. Přestože se všechny tyto metodologie pokoušejí se svými cíly vyrovnat, neexistuje zatím jediná ta nejlepší metodologie.

Shrnutí Falešné ikony –Grafika – čím úžasnější, tím lepší, vždyť webové sídlo je přeci umění! –Technologie – je lepší ASP, PHP,.NET, Perl, Apache, IIS nebo JSP? –Business – udělej si webové sídlo a vydělávej, vyrábět nic nemusíš, jenom obchoduj! Bohužel, činnosti jako analýza, projektové řízení, kvalita, údržba a testování, které jsou pro skutečný a trvalý úspěch daleko potřebnější přicházejí vniveč.

Shrnutí Svět metodologií pro návrh webových sídel je velice bohatý. Jejich nepoužívání je odpovědí na otázku proč tolik webových sídel je špatně navrženo!