PRVNÍ SETKÁNÍ MULTIPROFESNÍHO TÝMU V POHOŘELICÍCH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Poslání Intervenčního centra
Aktivity projektu E-BEZPEČÍ & E-SYNERGIE
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Linka bezpečí a bezpečný internet Searching Session NTK 2013 Praha, 8. října 2013 Peter Porubský.
Systém včasné intervence ve Svitavách
Název: Co mi hrozí Vypracovali:Kateřina Kratochvílová a Jiří Virgl
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
ohroženým domácím násilím
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Pravidla soutěže Vytvořte hudební videoklip (současné hudební styly, např.: Rap, Hip hop, elektronická hudba apod.) zaměřený na téma kyberšikany (kyberšikana,
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
Komunikace s rodiči.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Kyberšikana.
Andrea Brožová Doubková
Praha bezpečně online projekty prevence elektronického násilí a kyberkriminality páchané na dětech a dětmi Modelový příklad pro II. videokonferenci.
Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni  Podpora Národní pracovní skupiny v práci na  Národním akčním plánu ochrany práv dětí.
Národní centrum bezpečnějšího internetu NÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU Prvního pluku 12a Prague 8 Czech Republic Tel.:
Bezpečně v kyberprostoru Jihlava 19. – projekt zaměřený na omezení rozšiřování nebezpečných počítačových jevů.
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Intervenční centrum pro osoby ohrožené domácím násilím Ostrava © Bílý kruh bezpečí, o. s.
Saferinternet akademie. Metodiky a vzdělávací bloky. Pavel Vichtera Národní centrum bezpečnějšího internetu.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
 Nebezpečná internetová manipulace, v rámci které útočník usiluje o osobní schůzku s nezletilou osobou.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Šikanován/Obtěžován vedoucím
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Petra Martináková , ČJ+AJ se zaměřením na vzdělávání
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Psychologie ve školní praxi (seminář)
NZDM V SÍTI – DOBRÁ PRAXE
Bezpečnost i v kyberprostoru
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Michaela Borovanská, Jana Malíková
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Andrea Brožová Doubková
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

PRVNÍ SETKÁNÍ MULTIPROFESNÍHO TÝMU 8.10.2014 V POHOŘELICÍCH Standardizace OSPOD Pohořelice CZ.1.04/3.1.03/D1.00009 Tento projekt je spolufinanacován z ESF a státního rozpočtu ČR PRVNÍ SETKÁNÍ MULTIPROFESNÍHO TÝMU 8.10.2014 V POHOŘELICÍCH  CÍL SETKÁNÍ: VZÁJEMNÉ OSOBNÍ SEZNÁMENÍ ČLENŮ TÝMU, NASTAVENÍ SPOLUPRÁCE, AKTUÁLNÍ TÉMA VE SPOLEČNOSTI - KYBERŠIKANA

Vážené kolegyně, vážení kolegové,   zveme Vás k účasti ve vznikajícím odborném multiprofesním týmu. První setkání se koná 8.10.2014 ve 13.30 hod. na MěÚ Pohořelice, v sále zastupitelstva. Tým vzniká v souvislosti nastavení systému odborné spolupráce mezi orgánem sociálně-právní ochrany dětí MěÚ Pohořelice, základních škol ORP Pohořelice, zástupců orgánů veřejné moci a dalších zástupců fyzických a právnických osob (např. PČR, Městská Policie, Probační a mediační služba apod.), a to jako jeden z bodů projektu „ Standardizace OSPOD Pohořelice“, vyhlášeného MPSV ČR v rámci OPLZZ, do kterého se Město Pohořelice zapojilo. Předpokládaná časová dotace práce týmu je stanovena na tři setkání po cca dvou hodinách v odpolední době během tohoto školního roku. Obsah prvního setkání: Představení projektu paní Ing. Silvií Maturovou – vedoucí sociálního a zdravotního odboru Pohořelice Krátká představení přítomných členů týmů Téma - 1. nastavení vzájemné spolupráce v rámci multidisciplinárního týmu – objasnění záměru přednese Mgr. Marie Linhartová – koordinátorka multidisciplinárního týmu 2. dopady společenských jevů (agrese, šikana, kyberšikana) na chování dětí a mládeže ve společnosti   S pozdravem,   Mgr. Marie Linhartová Ing. Silvie Maturová koordinátorka multidisciplinárního týmu vedoucí odboru sociálního a zdravotního  

Nežádoucí chování v našem okolí Buďme všímaví a vzájemně se informujme – v týmu hledejme možnosti řešení (viz. příběh poškozených věcí u školy). OSPOD je spojenec, důležitý konzultant - „přítel na telefonu“, může iniciovat akci MP týmu. Nejsme bezmocní, v týmu vždy najdeme řešení.

Agrese a úzkost Agrese jako šance = zmocnit, uchvátit ( násilí a zkáza + také vitaliata a radost energie) Agrese – horká (zvládací mechanismy, trest jako práce s vinou) - chladná ( systém negativních důsledků a pozitivních očekávání) Není dobře projevy agresivity potlačovat, ale je nutné je zpracovávat v počátku Agresivita je kyvadlo od kreativity ke kriminalitě

Práce s agresí Agresivita potlačovaná  perfekcionismus a konformismus Strach je silnější než agresivita  lhostejnost a pasivita Agresivita promítaná do okolí  destruktivní chování Agresivita obrácená k sobě – sebepoškozování, suicidua… Agresivita konstruktivně realizovaná  je u většiny nadaných dětí

Dnešní ohrožení lidstva není způsobeno naší agresivitou, ale potlačováním individuální agresivity a neschopností ji realizovat kreativními způsoby. Na dnešního člověka nejsou kladeny příliš vysoké nároky, ale nároky příliš jednostranné. To ho činí agresivním.

Krizové situace spojené s internetovou patologií ve školách Mgr. Marie Linhartová POHOŘELICE 8.10.2014

Nepoučený pedagog se v krizových situacích souvisejících s elektronickou kriminalitou může i při nejlepší vůli pomoci dopustit řady chyb – je žádoucí spolupracovat, nezůstat v tom sám Elektronická šikana Elektronická manipulace a sexuální zneužívání (kybergrooming) Sexting Konfrontace s ohrožujícím obsahem Elektronické pronásledování (kyberstalking) Sebevražedné úmysly a jednání avizované v prostředí internetu Oběti často prožívají situaci osamoceně, stydí se, je těžké o situaci hovořit hlavně s blízkými. Zraňující podněty se opakují a prohlubují.

S kyberšikanou se setkalo 51% dětí, 35-ti%dětí se někdo vloupal na účet(např.sociální síť), 34% dětí se v kyberprostoru setkalo s verbálními útoky a nadávkami, 26% bylo obtěžováno prozváněním přes telefon,…. Další projevy kyberšikany: Posílání urážlivých SMS, e-mailů, pronásledování na sociálních sítích a internetových fórech Klasická šikana nahrávaná na video a zveřejněná Zveřejňování intimních fotografií Tvorba nepravdivých materiálů Happy slapping (fackování) – nečekaná fyzická napadnutí a natáčení reakcí Zesměšňování učitele natáčené mobilem

Další statistiky – zdroj Seznam.cz Každé 50. dítě ve věku 11-16 let bylo na internetu požádáno o fotografii svého genitálu 28% českých dětí mezi 9 a 16 lety se setkalo na internetu s pornografickým obsahem 21% českých dětí mezi 9 a 16 lety vidělo nebo dostalo zprávu se sexuálním obsahem 40% dětí neřekne rodičům, že se setkalo s pornografií na internetu 8% dětí umístilo svoji nahou fotografii na internet 12% dětí takovou fotografii někomu přes internet nebo počítač poslalo 9% se setkalo s tím, že někdo jiný (kamarád) umístil jejich sexy fotografii na internet K významným konzumentům porna na internetu patří i děti ve věku 12-17, považují porno scény za normální sexuální chování, tento vliv je na určitou skupinu větší než vliv rodiny a školy.

Mladí jsou důvěřiví a závislí na internetu Dle nedávné studie Masarykovy univerzity je počet závislých na internetu v ČR 3,4%. U dětí mezi 12. – 15. rokem je to 23% Nejproblematičtější – online hry, pornografické stránky, sociální sítě a chatování (nahrazují totiž základní lidské potřeby – kontakt a komunikaci – a jsou k dispozici 24 hodin denně) 63% dětí nemá problém osobě z internetu poslat své jméno a příjmení 43% je ochotno sdělit e-mailovou adresu 39% na požádání poslalo fotografii obličeje 43% bylo osobou z internetu požádáno o schůzku a většina(55%) by na schůzku došla Jablotron zkoumal mezi vězni a 11% zlodějů tipuje i pomocí sociálních sítí

Nikdy situaci nepodceňujme Akutní krizový stav může nastat i po jednorázovém útoku (konfrontace s krajně násilným obsahem – videozáznam brutální popravy, týrání,..) Podpora a pomoc je stejně důležitá jako zprostředkování profesionální pomoci. Zas tolik se snad nestalo – bývá často citováno u sebevražd mladých lidí. Měřítkem není objektivní závažnost situace, ale prožívání toho, kdo jí prochází. Neřešená krize může mít fatální následky – čelíme nestandardním emocím v nestandardní míře a chování je odrazem aktuálního prožívání. Úzkost, panika, neklid, útlum, někdy agrese; chlad, svalový třes, zvýšená potřeba močit,…

Pedagog jako krizový intervent Hlavním úkolem je STABILIZOVAT, OCHRÁNIT A ZASTAVIT. Myslete na: Základní potřeby – teplý nápoj, sušenka, deka… a fyzické potřeby. Bezpečné místo – nechte dítě vybrat si místo, krytá záda Ochrana soukromí – ubezpečení o ochraně, ale také to, že existují skutečnosti, které musíte ze zákona sdělit rodičům i dalším orgánům, budete však maximálně chránit zájmy a soukromí dítěte Veďte bezpečný rozhovor

Základní doporučení pro vedení bezpečného rozhovoru s dítětem v krizi Zabezpečte pohodlí a soukromí pro rozhovor Dávejte otevřené otázky – vidím, že tě něco trápí… pověz mi, co se děje Naslouchejte – nesnažte se uhádnout, co se děje Opakovaně se ujišťujte, že dobře rozumíte. Parafrázujte, co vám dítě sdělilo – jestli tomu dobře rozumím… Máte času víc, než se může zdát – vidím, že se ti o tom těžko mluví Volte slova Ptejte se dítěte na pocity a obavy – mám pocit, že máš z něčeho velkou obavu… Ujistěte dítě, že chyba je na straně agresorů – prevence pocitu viny Ptejte se dítěte na jeho zdroje pomoci – kdo myslíš, že by nám mohl pomoci Ptejte se na jeho představu o řešení problému – co od vás očekává, když se na vás obrací Sestavte s dítětem plán kroků a řešení – kdo, co, jak, proč O jakémkoli řešícím kroku dítě informujte – zavolám teď mamince a domluvím s ní… Na konci rozhovoru se ujistěte, že si vzájemně dobře rozumíte Ujistěte se o vzájemné informovanosti a domluvte další setkání

Záchranný plán Kdo by měl o problému vědět Kdo může pomoci s řešením Technické kroky – BLOKUJ, NEODPOVÍDEJ, UCHOVEJ DŮKAZY, POŽÁDEJ O ODSTRANĚNÍ – domluvte s dítětem, které kroky zvládne samo Školní šikana a kyberšikana je skupinovým onemocněním. Důležité je bezpečné a sdílné prostředí, všímání si a vnímání signálů, … vždy vycházejme z předpokladu, že oběti kyberšikany jsou ve většině případů zároveň obětmi šikany školní. Včasnou ochranou potenciálních obětí jsou pravidelná šetření vztahů ve třídě.

E-krizové situace - nezůstávejte s problémem sami Krizová a psychologická pomoc Technická (technologická) pomoc Zákonná pomoc

Profesionální krizová intervence Stabilizovat krizový stav Pojmenovat problém Zorientovat se ve zdánlivě neřešitelné a bezvýchodné situaci Dát situaci rámec a hranice Mobilizovat síly klienta a jeho schopnost situaci řešit Hledat konkrétní oporu v okolí klienta Sestavit s klientem další kroky, které mu v řešení pomohou Zprostředkovat další pomoc

Linka bezpečí – rodičovská linka, kam se mohou obracet i pedagogové – 840 111 234 (po – čt od13 do 19 hod., pá 9- 15 hod.) Dětské krizové centrum – Nonstop Linka Důvěry DKC 241 484 149 ( Linku vede specialistka na ochranu před kyberkriminalitou – PhDr. Lenka Hulanová) Spondea – krizová pomoc a následná péče – 608 118 088

Technická pomoc Horké linky jsou v současné době v ČR dvě nevládní ( pomáhá s technickým řešením elektronických útoků, stáhnutím falešného profilu, blokací agresorů) – http://www.horkalinka.net/ provozovaná Policií ČR (policejní může např. zahájit i vyšetřování) - http://aplikace.policie.cz/hotline/

Zákonná pomoc Pro postup škol v případě digitálních přestupků zatím neexistuje jednoznačná metodická opora. Škola (vč.konkrétních pracovníků) nesmí poskytovat přístup k nezákonnému nebo nevhodnému obsahu. Škola může libovolně upravit pravidla a podmínky přístupu žáků k digitálním technologiím na půdě školy. Začleňte pravidla užívání mobilních technologií, internetu a postihy při jejich porušení do školního řádu. Vytvořte funkční síť pomáhajících profesionálů na základě osobních kontaktů a vazeb, vytvořte krizový plán a kontaktní databázi. OSPOD jako spojenec

Národní centrum bezpečnějšího internetu Osvěta a prevence – pravidelný elektronický měsíčník je zasílán do 6 500 škol z celé ČR Safeinternet.cz Bezpecne-online.cz

Děkuji za Vaši pozornost. S využitím materiálu Řešen krizových situací spojených s internetovou patologií ve školách autorek Mgr. Jany Brandejsové Mgr. et Mgr. Kateřiny Lukášové vzniklého v rámci projektu OP VK Škola bezpečně online: Zvýšení kvality vzdělávání v oblasti bezpečného užívání internetu v Pardubickém kraji. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.3.12/04.0016. Národní centrum bezpečnějšího internetu, 2011.