16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
NEUTRALIZACE.
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyseliny a zásady.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
Víte, jak vypadá rostlina uvnitř?
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
Kyselost, zásaditost, pH
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
Neutralizace Vznik solí
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí
31.1 Aminokyseliny, bílkoviny
Protolytické reakce.
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
Kyselost a zásaditost roztoků
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Acidobazické indikátory
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Elektronická učebnice - I
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
12.1 Vím, co jsou oxidy a sulfidy.
Neutralizace.
Elektronická učebnice – II
PaedDr. Ivana Töpferová
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Elektronická učebnice - II
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Kyseliny a zásady Měření pH
Elektronická učebnice - I
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace. Pro pohodový život vodních živočichů je velmi důležité pH vody. Při konzumaci jídla se zvyšuje pH v ústech, žvýkačky a zubní pasty naopak snižují pH v ústech. Aby se nekazila voda v bazénu, je nutné kontrolovat také pH vody. Autor: Mgr. Petra Křivánková

16.2 Co již víme? Co by měl správný chemik vědět? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 16.2 Co již víme? Co by měl správný chemik vědět? - opakem kyselosti je zásaditost pH mohu měřit v bazénu Kyseliny, zásady žíraviny - leptají pokožku citron kyselý mýdlo zásadité

16.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 16.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Zásaditost způsobují OH- anionty Čistá voda neutrální – není kyselá ani zásaditá nejčastější rozpouštědlo Kyselost způsobují H+ kationty Štěpení molekul vody na ionty H2O + H2O H3O+ + OH- voda voda hydroxoniový hydroxidový kation anion Voda H2O H+ OH-

Univerzální indikátorové papírky Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 16.4 Co si řekneme nového? Univerzální indikátorové papírky měření pH pH stupnice k určování kyselosti a zásaditosti roztoků hodnota 0 - 14 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 kyselé pH zásadité pH neutrální pH pH-metry

Správě přiřaď látky k stupnici pH. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 16.5 Procvičení a příklady lidská krev pH = 7 – 7,5 Správě přiřaď látky k stupnici pH. déšť pH = 3 - 6 víno pH = 4 jedlá soda pH = 8,5 citron pH = 2 bělící prostředky pH = 12 čistící prostředky pH = 9 - 10

Obecná rovnice neutralizace Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 16.6 Něco navíc pro šikovné Neutralizace reakce kyseliny a zásady, vzniká voda a sůl používá se při zneškodňování odpadních látek v průmyslu, laboratoři, domácnosti Obecná rovnice neutralizace H+ + OH- → H2O Příklady: H2SO4 + NaOH → Na2SO4 + H2O HCl + KOH → KCl + H2O

- a chemical reaction where an acid and a base react to form a salt Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 16.7 CLIL Neutralization - a chemical reaction where an acid and a base react to form a salt HX + YOH → XY + H2O

16.8 Test znalostí 1. Jaké typy pH rozlišujeme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 16.8 Test znalostí 1. Jaké typy pH rozlišujeme? a/ sladké, kyselé, hořké b/ kyselé, zásadité, sladké c/ kyselé, zásadité, neutrální d/ neutrální, kyselé, hořké 3. Co způsobuje kyselost roztoku? a/ vodíkové kationty b/ hydroxylové anionty c/ vodíkové anionty d/ hydroxylové kationty 2. Co se používá k měření hodnoty pH? a/ univerzální barevné papírky b/ univerzální indikátorové papírky c/ univerzální neutrální papírky d/ univerzální kyselé papírky 4. Která rovnice vyjadřuje neutralizaci? a/ 3H2 + N2 → 2 NH3 b/ C + O2 → CO2 c/ 2HCl + 2Na → 2NaCl + H2 d/ HCl + KOH → KCl + H2O Správné odpovědi: c b a d Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 16.9 Použité zdroje, citace http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20090421153746/uncyclopedia/images/3/35/Water_molecule_2.svg.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/PH_Scale.svg/317px-PH_Scale.svg.png Obrázky z databáze klipart

16.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 16.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 8. a 9. ročník Klíčová slova pH, kyselost, zásaditost roztoku Anotace Prezentace vymezující kyselost a zásaditost roztoku, určení kyselosti či zásaditosti pomocí pH stupnice.